Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Další problém pro lokomotivy Škoda. Dráhy zvažují náhradu od Siemensu

  7:31aktualizováno  7:31
České dráhy zvažují, že si pronajmou od leasingové společnosti lokomotivy, s nimiž budou moci bez omezení jezdit do Německa. S lokomotivami řady 380 od Škody Transportation, kvůli kterým už České dráhy prohrály za více než miliardu korun arbitráž, to totiž stále není možné.

Lokomotiva Siemens Vectron dosahuje až dvousetkilometrové rychlosti | foto: Siemens

České dráhy přitom vážně tlačí čas: podle smlouvy s Deutsche Bahn mají od prosince letošního roku zajistit lokomotivy, které budou schopny bez přepřahu v Drážďanech dojet až do Hamburku. Takové ale nemají. Lokomotivy ze Škody mohou sice dojet do Hamburku, ale jen rychlostí 120 km/h, což je fakticky v Německu vyřazuje z provozu podle jízdního řádu.

ČD zatím Škodě doplatek arbitráž platit nebudou

České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Na pátečním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

Pokud by České dráhy podmínku smlouvy nesplnily, čekaly by je vysoké sankce.

Jednání s leasingovými společnostmi potvrdilo iDNES.cz několik na sobě nezávislých zdrojů. Nejdále jsou jednání s rakouskou firmou European Locomotive Leasing (ELL), která už v Česku půjčuje například RegioJetu lokomotivy Siemens Vectron. Ty mohou jezdit po Evropě prakticky bez omezení a jsou ve většině zemí schválené. Má jít o dodávku až dvaceti strojů, firma je chce použít i pro provoz railjetů do Rakouska.

V listopadu 2014 nasadil nové lokomotivy i soukromý dopravce:

Dopravce informace o pronájmu nepotvrdil, ovšem ani nevyvrátil. „V rámci střednědobé strategie obnovy vozidel, podle plánu jejich budoucího nasazení a podle požadavků objednatelů řešíme také otázku lokomotiv. Vedle možného nákupu nových zvažujeme i jejich pronájem, abychom co nejméně zadlužovali firmu, ale zároveň co nejlépe dosahovali požadavků objednatelů na kvalitu a technické parametry vlakových souprav ve vazbě na probíhající modernizaci infrastruktury. Naším cílem je mít na kvalitní infrastruktuře kvalitní a rychlé vlaky,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Banány přesluhují

Škoda Transportation odmítá pochybení. Tvrdí, že vše, co měla udělat, už splnila. Českým drahám dodala potřebné doklady od německého drážního úřadu EBA. Jenže k provozu je nutný ještě souhlas majitele kolejí DB Netz. A ten stále Škoda nemá kompletní.

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

Bez omezení rychlosti na 120 km/h mohou jezdit až ve chvíli, kdy vyřeší problematiku kompatibility lokomotivy se soupravou tažených vozů vůči mostům z hlediska rezonancí. To zatím dořešené není, problém se týká hlavně mostu přes Labe v Drážďanech.

„V květnu jsme Českým drahám předali povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu EBA. Podle našeho názoru jsou tím naše závazky vyplývající ze smlouvy splněné. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury. Dohodnutí podmínek přístupu na trať je záležitostí provozovatele,“ řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy kromě provozu v Německu musí v blízké době řešit i náhradu za další expresní lokomotivy řady 151 přezdívaných Banán, které tahají vlaky hlavně na Slovensko a začínají už přesluhovat.

I v tomto případě chce vedení Českých drah prověřit cestu leasingu, který je u železničních dopravců čím dál častějším způsobem financování.

Autor:



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Jízda vlakem bude dražší. České dráhy od prosince zvýší ceny jízdenek

České dráhy rozšiřují nabídku automaty s občerstvením do více spojů.

Cestování vlakem od Českých drah (ČD) bude od 10. prosince letošního roku dražší než dosud. Společnost zdraží obyčejné...

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....

VIDEO: Více nákladu, více fanoušků. Jumba na pražském letišti lákají davy

Boeing 747-400F

Třebaže Letiště Praha odbavuje hlavně cestující, meziročně letos přibylo o pětinu nákladu. A podobně jako dopravní obři...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.