Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Valentýn slaví stále víc Čechů. Obchodníci našli v lásce výhodný artikl

  5:00aktualizováno  5:00
Počet lidí, kteří v Česku oslavují Valentýna, se rok od roku zvyšuje. Letos si svátek zamilovaných nenechá ujít 44 procent lidí, zatímco před šesti lety to bylo jen 34 procent, ukazuje aktuální průzkum Sanep. „Zamilované“ nabídce nelze v podstatě uniknout a zdaleka se netýká jen květin nebo čokolády, ale i zboží, které s láskou nesouvisí.

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Je to podobné jako se Santa Clausem. Téměř polovina Čechů má vůči svátku svatého Valentýna averzi a vnímá ho jako importovaný marketingový trik prodejců. Pro obchodníky je však lákadlo vylepšení tržeb v pauze mezi Vánocemi a Velikonocemi příliš veliké a jejich kreativita nezměrná.

V nabídce e-shopů se objevují například růžové obaly na mobilní telefony nebo elektronika „natřená“ narůžovo. „Láska je velice dobrým obchodním artiklem, který lze jen těžko ignorovat,“ říká šéf společnosti Sanep Oldřich Zajíc.

Valentýn nabízí speciální menu, běh i Anti-Valentine párty pro nezadané

Podle průzkumů postupně roste podíl lidí, kteří svátek slaví. Například podle Sanepu ho v roce 2010 slavilo 34 procent lidí, tuto neděli už přes 44 procent dotázaných. Průzkum UniCredit Bank pro iDNES.cz ukázal, že svátek zamilovaných si připomenou dokonce dvě třetiny Čechů (více čtěte zde).

Za tímto nárůstem stojí zejména nejmladší generace, která tento svátek již vnímá jako samozřejmou součást domácí kultury. Navíc se snižuje podíl lidí, kteří považují Valentýn za marketingový záměr obchodníků. Zatímco v roce 2010 to bylo ještě 61 procent lidí, nyní ho tak vnímá 44 procent dotázaných. Přes 12 procent ho považuje jako zbytečný.

Emocionální tlak něžného pohlaví

Ve slavení Valentýna se podle Zajíce projevuje určitý emocionální tlak ze strany žen. „Zejména mužům tak hrozí, že nekoupením třeba i malé pozornosti své drahé polovičce bude ignorování svatého Valentýna považováno za jistý projev nezájmu či jinak negativního postoje k partnerce,“ míní Zajíc.

Sexy prádlo nejen na Valentýna. Oblékli jsme zralou dámu i velikost XXL

Prodává se tak i zboží, které jinak na pultech obchodů či ve skladech leží. Výrazně rostou třeba prodeje CD disků. „Konkrétně před Valentýnem se velmi dobře prodává nová Adele - Adele 25 a David Bowie - Blackstar, úplně nejprodávanější je CD od skupiny Kryštof Srdcebeat. Nárůst je v řádu desítek procent. Hudební CD zákazníci stále nakupují, především jako dárky k různým významným příležitostem,“ říká mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

Ještě víc než hmotné dárky kupují lidé zážitky. Podle ředitelky serveru Slevomat.cz Marie Chytilové se stále více utrácí za dražší typy dárků, jako jsou víkendové pobyty či romantické večeře.

„Chuť utrácet za romantiku se projevila zejména loni, kdy se meziročně prodalo téměř o polovinu více pobytů, jde tedy o tisíce. Hned na druhé příčce jsou romantické večeře a nejrůznější degustační menu. Zde je růst pozvolnější, ale i zde se bavíme o prodejích v řádech tisíců,“ uvedla Chytilová. Až daleko za tím jsou věcné dárky jako šperky, čokolády, květiny či erotické zboží.

Tip na dárek na poslední chvíli

vyzkoušejte dárkovou kartu z Dárkomatu

Marketingový zásah se nevyhýbá ani lidem, kteří partnera nemají. Například pražské Divadlo Rokoko v sobotu pořádalo večer pro nezadané - a mělo vyprodáno dlouho dopředu.

„Dnes není jednoduché najít partnera, zvlášť když nedůvěřujete internetovým seznamkám. V divadle mají nezadaní jistotu, že se potkají s podobně založenými lidmi, kteří mají rádi nejen zábavu, ale i kulturu,“ říká mluvčí divadla Tereza Kochová. Na dobu kolem Valentýna načasovali producenti také premiéru komedie Decibely lásky (recenzi filmu najdete zde).

Podle psychologa Jeronýma Klimeše stojí za popularitou svátku skutečnost, že si partneři občas potřebují potvrdit svůj vztah. „Lidé to začínají slavit především proto, že je to příležitost vyznat si lásku. Dřív v kostele podobně fungovala obnova manželského slibu. Manželé a partneři by si měli opakovaně obnovovat rozhodnutí ‚chceme být spolu‘,“ míní Klimeš.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Prudké zdražování bytů už brzy skončí, tvrdí šéf Asociace developerů

Výbuch plynu zcela zdemoloval byt v prvním patře domu (30.10.2017).

Za poslední dva roky zdražily nové byty v hlavním městě téměř o polovinu. Růst cen ale nebude v nejbližší době tak...

Slevová mánie slábne. Češi bohatnou, podíl akcí poprvé za 15 let klesl

ilustrační snímek

Češi se mají čím dál lépe. Poprvé po patnácti letech letos klesl podíl zboží prodávaného ve slevách. U baleného...

Kauza Key Investments nekončí. Rok po rozsudku dorazila první odvolání

Daniel Brzkovský a Klára Fensteterová u soudu v kauze Key Investments.

Případ společnosti Key Investments, jejíž bývalí členové představenstva mají jít na tři až pět let do vězení za...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.