Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další rána pro American Airlines. Přežijí?

  0:01aktualizováno  0:01
Úterní pád airbusu americké společnosti American Airlines je další ranou, se kterou se tento druhý největší letecký dopravce v USA musí vypořádat. Sotva před dvěma měsíci byla jeho letadla zneužita k útokům na budovy Světového obchodního centra, což image této firmy těžce poškodilo.

I když údaje z černé skříňky stroje, který spadl na New York, zatím nasvědčují tomu, že příčinou úterní katastrofy byla porucha, American Airlines mají jistotu: budou nyní bojovat o holou existenci.

Zářijové teroristické útoky totiž silně prohloubily krizi, v níž se letos ocitl celý letecký sektor.

Ten měl problémy již před atentáty, a to vzhledem k celosvětovému zpomalování ekonomiky. Přičiněním útoků ještě více klesl zájem lidí o cestování letadly, což se samozřejmě projevilo na financích všech dopravců. Ti musí propouštět, omezují služby a počítali s tím, že příští měsíce budou opravdu velmi krušné. American Airlines na tom nyní budou s důvěrou cestujících ještě hůř.

Experti: Pád airbusu byla nehoda

Firma již před úterní katastrofou počítala s propuštěním asi 20 tisíc lidí. Další pokles zájmu zákazníků však nyní může toto číslo ještě zvýšit. Firma se také rozhodla ušetřit na platech. Vyzvala proto své pracovníky, zda by se ze solidarity části své mzdy nezřekli. Příkladem chce jít i šéf společnosti Donald J. Carty, který se až do konce roku vzdal celého platu.

Vážné potíže pociťují American Airlines i přes fakt, že jsou velmi silnou společností s dlouholetou tradicí. Její kořeny spadají již do poloviny třicátých let, kdy jedna z firem, které později zformovaly American Airways, začala letecky přepravovat poštu a následně i první cestující. V roce 1934 se American Airways přejmenovaly na American Airlines. O tři roky později firma přepravila miliontého zákazníka.

V podstatě od začátku své existence American Airlines bojovaly o místo na trhu se svým hlavním konkurentem, United Airlines. Zejména po válce šlo v jejich souboji hlavně o to, kdo je větší a silnější.

Firmy se na americkém žebříčku střídaly - American Airlines byly větší do roku 1961, kdy United Airlines pohltily Capital Airlines. Zpátky na první příčku se vrátily v 80. letech, ale pak ji zase ztratily.

V posledních dvou desetiletích si obě firmy své pořadí ještě několikrát prohodily. O získání primátu se American Airlines pokusily i nedávno, když převzaly Trans World Airlines. Ty zatím fungují jako sesterská společnost v rámci korporace AMR.

American Airlines se snaží posilovat svou pozici i vytvořením koalice s British Airways. V jejich alianci "oneworld" jsou i další letečtí dopravci, jako Air Lingus, Finnair, LanChile, Quantas, Cathay Pacific nebo Iberia. Tito spojenci však American Airlines nyní příliš nepomohou, problémy mají všichni. 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.