Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlé vlaky do Bavorska. Slibů a memorand přibývá, silnice dál vládne

  19:11aktualizováno  19:11
Nekonečný příběh plánů a výzev na rychlejší železnici mezi Prahou a Mnichovem má další kapitolu. Dva největší čeští železniční dopravci a Správa železniční dopravní cesty podepsali memorandum za rychlejší spojení. Jenže i na české straně přitom modernizace ustrnula v parametrech minulého století.

Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině devadesátých let. Známé jsou svým červenobilým nátěrem, po modernizaci budou modrobílé. | foto: České dráhy

Nové memorandum podepsané řediteli SŽDC, Českých drah a ČD Cargo je dalším z řady papírů, které mají přinést kvalitní spojení Česka a Bavorska. Firmy vlastněné státem a státní organizace memorandum vysvětlují tím, že na této trase není železnice s jízdní dobou téměř šest hodin konkurenceschopná. Kritický je hlavně úsek Plzeň - Regensburg. 190 kilometrů dlouhý úsek jedou mezinárodní expresy dvě a půl hodiny, tedy průměrnou rychlostí 76 kilometrů v hodině.

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Jenže podobných memorand a slibů, že bude trať rychlejší, je za poslední roky spousty: stačí se podívat na výroky ministrů dopravy či premiérů za posledních deset let na toto téma. Podle nich se už má dávno jezdit do Mnichova o polovinu kratší dobu. Například v roce 2010 sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že za šest let pojedou lidé z Prahy do Mnichova pod tři hodiny.

Memorandum má zvýšit tlak i na německou vládu, aby řešila stav trati na svém území, ta dosud není velkou prioritou. Snahou je, aby se toto spojení dostalo do priorit německého spolkového plánu rozvoje dopravní infrastruktury (Bundesverkehrswegeplan). „Naše organizace má v plánu zlepšit infrastrukturní parametry tratě na českém úseku, je však bezesporu důležité, aby se také německá strana zasadila o modernizaci návazných tratí z ČR do Mnichova. Naše iniciativa je vzkazem, že dohody mezi premiérem ČR a kancléřkou Merklovou, stejně jako dohody ministrů dopravy o zlepšení železničních spojen, bereme vážně,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Nekonkurenceschopnost železnice přitom i přes memoranda dál potrvá i na české železnice. Po „modernizaci“ koridoru z Prahy do Plzně, která cestu zkrátila o pár minut a stále nechala vlak pomalejší oproti autům, řeší správci železnice i modernizaci dál z Plzně do Domažlic.

Centrální komise ministerstva dopravy zatím schválila plán na modernizaci tratě z Plzně do Domažlic, která ale bude většinou dál jednokolejná a cestující tu nečeká žádné závratné zvýšení rychlostí, maximem bude pár kilometrů dlouhý úsek umožňující jet 160 kilometrů v hodině.

Autobusy jasně vedou

V osobní dopravě už prohrávají vlaky zcela jasně: zatímco mezi Prahou a Mnichovem jezdí čtyři přímé vlaky denně, z Prahy odjíždí každý den 12 přímých autobusů do bavorské metropole. V případě železnice nejsou přesná data, ale drtivá většina exportu po železnici směřuje do Německa přes Děčín.

„Tok zboží a materiálů mezi Českem a Bavorskem se dnes odehrává hlavně na silnici,“ připouští předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Tlak na bavorské a spolkové orgány se v poslední době zvýšil i ze strany vrcholných představitelů České republiky.

Podle Jiřího Kalčíka z Centra pro efektivní dopravu je řešením i využít nejprve odklonovou trasu přes Klatovy a Plattling, která je o 19 kilometrů kratší. „Za socialismu byla připravena trasa Praha – Domažlice na 160 kilometrů v hodině, omezení bylo jen v Berouně, Rokycanech a Plzni,“ dodal Kalčík. Podle něj by tak trať až do Regensburgu vypadala jako z Prahy do Olomouce. „Přímá vzdálenost je u obou měst 210 kilometrů. V Olomouci jste za dvě hodiny, v Regensburgu za čtyři,“ dodal.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Letiště Václava Havla.

Největší české letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících. Proti roku 2016 vzrostl počet pasažérů...

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční...

Škodovky válcují prodeje nových vozů. Češi jich loni koupili 84 tisíc

Škoda Octavia po faceliftu

Zájem Čechů o nákup nových osobních aut roste a podle odhadů se nezastaví ani v letošním roce. Vloni se v tuzemsku...

Najdete na iDNES.cz