Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlé vlaky do Bavorska. Slibů a memorand přibývá, silnice dál vládne

  19:11aktualizováno  19:11
Nekonečný příběh plánů a výzev na rychlejší železnici mezi Prahou a Mnichovem má další kapitolu. Dva největší čeští železniční dopravci a Správa železniční dopravní cesty podepsali memorandum za rychlejší spojení. Jenže i na české straně přitom modernizace ustrnula v parametrech minulého století.

Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině devadesátých let. Známé jsou svým červenobilým nátěrem, po modernizaci budou modrobílé. | foto: České dráhy

Nové memorandum podepsané řediteli SŽDC, Českých drah a ČD Cargo je dalším z řady papírů, které mají přinést kvalitní spojení Česka a Bavorska. Firmy vlastněné státem a státní organizace memorandum vysvětlují tím, že na této trase není železnice s jízdní dobou téměř šest hodin konkurenceschopná. Kritický je hlavně úsek Plzeň - Regensburg. 190 kilometrů dlouhý úsek jedou mezinárodní expresy dvě a půl hodiny, tedy průměrnou rychlostí 76 kilometrů v hodině.

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Jenže podobných memorand a slibů, že bude trať rychlejší, je za poslední roky spousty: stačí se podívat na výroky ministrů dopravy či premiérů za posledních deset let na toto téma. Podle nich se už má dávno jezdit do Mnichova o polovinu kratší dobu. Například v roce 2010 sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že za šest let pojedou lidé z Prahy do Mnichova pod tři hodiny.

Memorandum má zvýšit tlak i na německou vládu, aby řešila stav trati na svém území, ta dosud není velkou prioritou. Snahou je, aby se toto spojení dostalo do priorit německého spolkového plánu rozvoje dopravní infrastruktury (Bundesverkehrswegeplan). „Naše organizace má v plánu zlepšit infrastrukturní parametry tratě na českém úseku, je však bezesporu důležité, aby se také německá strana zasadila o modernizaci návazných tratí z ČR do Mnichova. Naše iniciativa je vzkazem, že dohody mezi premiérem ČR a kancléřkou Merklovou, stejně jako dohody ministrů dopravy o zlepšení železničních spojen, bereme vážně,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Nekonkurenceschopnost železnice přitom i přes memoranda dál potrvá i na české železnice. Po „modernizaci“ koridoru z Prahy do Plzně, která cestu zkrátila o pár minut a stále nechala vlak pomalejší oproti autům, řeší správci železnice i modernizaci dál z Plzně do Domažlic.

Centrální komise ministerstva dopravy zatím schválila plán na modernizaci tratě z Plzně do Domažlic, která ale bude většinou dál jednokolejná a cestující tu nečeká žádné závratné zvýšení rychlostí, maximem bude pár kilometrů dlouhý úsek umožňující jet 160 kilometrů v hodině.

Autobusy jasně vedou

V osobní dopravě už prohrávají vlaky zcela jasně: zatímco mezi Prahou a Mnichovem jezdí čtyři přímé vlaky denně, z Prahy odjíždí každý den 12 přímých autobusů do bavorské metropole. V případě železnice nejsou přesná data, ale drtivá většina exportu po železnici směřuje do Německa přes Děčín.

„Tok zboží a materiálů mezi Českem a Bavorskem se dnes odehrává hlavně na silnici,“ připouští předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Tlak na bavorské a spolkové orgány se v poslední době zvýšil i ze strany vrcholných představitelů České republiky.

Podle Jiřího Kalčíka z Centra pro efektivní dopravu je řešením i využít nejprve odklonovou trasu přes Klatovy a Plattling, která je o 19 kilometrů kratší. „Za socialismu byla připravena trasa Praha – Domažlice na 160 kilometrů v hodině, omezení bylo jen v Berouně, Rokycanech a Plzni,“ dodal Kalčík. Podle něj by tak trať až do Regensburgu vypadala jako z Prahy do Olomouce. „Přímá vzdálenost je u obou měst 210 kilometrů. V Olomouci jste za dvě hodiny, v Regensburgu za čtyři,“ dodal.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Nové lokomotivy zkrátí jízdu vlakem z Prahy do Berlína o dvacet minut

Lokomotiva Vectron v novém designu Českých drah na plzeňském hlavním vlakovém...

Od 10. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou vlaky Českých drah na delších trasách rychlejší a přibudou na...

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Norové chtějí železnici do kraje půlnočního slunce i polární záře

Polární záře nad norským městem Tromso

Norsko uvažuje o vybudování železniční trati dlouhé téměř 400 kilometrů, která by spojila arktické město Tromsö s...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.