Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině...

Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině devadesátých let. Známé jsou svým červenobilým nátěrem, po modernizaci budou modrobílé. | foto: České dráhy

Rychlé vlaky do Bavorska. Slibů a memorand přibývá, silnice dál vládne

  • 24
Nekonečný příběh plánů a výzev na rychlejší železnici mezi Prahou a Mnichovem má další kapitolu. Dva největší čeští železniční dopravci a Správa železniční dopravní cesty podepsali memorandum za rychlejší spojení. Jenže i na české straně přitom modernizace ustrnula v parametrech minulého století.

Nové memorandum podepsané řediteli SŽDC, Českých drah a ČD Cargo je dalším z řady papírů, které mají přinést kvalitní spojení Česka a Bavorska. Firmy vlastněné státem a státní organizace memorandum vysvětlují tím, že na této trase není železnice s jízdní dobou téměř šest hodin konkurenceschopná. Kritický je hlavně úsek Plzeň - Regensburg. 190 kilometrů dlouhý úsek jedou mezinárodní expresy dvě a půl hodiny, tedy průměrnou rychlostí 76 kilometrů v hodině.

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Jenže podobných memorand a slibů, že bude trať rychlejší, je za poslední roky spousty: stačí se podívat na výroky ministrů dopravy či premiérů za posledních deset let na toto téma. Podle nich se už má dávno jezdit do Mnichova o polovinu kratší dobu. Například v roce 2010 sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že za šest let pojedou lidé z Prahy do Mnichova pod tři hodiny.

Memorandum má zvýšit tlak i na německou vládu, aby řešila stav trati na svém území, ta dosud není velkou prioritou. Snahou je, aby se toto spojení dostalo do priorit německého spolkového plánu rozvoje dopravní infrastruktury (Bundesverkehrswegeplan). „Naše organizace má v plánu zlepšit infrastrukturní parametry tratě na českém úseku, je však bezesporu důležité, aby se také německá strana zasadila o modernizaci návazných tratí z ČR do Mnichova. Naše iniciativa je vzkazem, že dohody mezi premiérem ČR a kancléřkou Merklovou, stejně jako dohody ministrů dopravy o zlepšení železničních spojen, bereme vážně,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Nekonkurenceschopnost železnice přitom i přes memoranda dál potrvá i na české železnice. Po „modernizaci“ koridoru z Prahy do Plzně, která cestu zkrátila o pár minut a stále nechala vlak pomalejší oproti autům, řeší správci železnice i modernizaci dál z Plzně do Domažlic.

Centrální komise ministerstva dopravy zatím schválila plán na modernizaci tratě z Plzně do Domažlic, která ale bude většinou dál jednokolejná a cestující tu nečeká žádné závratné zvýšení rychlostí, maximem bude pár kilometrů dlouhý úsek umožňující jet 160 kilometrů v hodině.

Autobusy jasně vedou

V osobní dopravě už prohrávají vlaky zcela jasně: zatímco mezi Prahou a Mnichovem jezdí čtyři přímé vlaky denně, z Prahy odjíždí každý den 12 přímých autobusů do bavorské metropole. V případě železnice nejsou přesná data, ale drtivá většina exportu po železnici směřuje do Německa přes Děčín.

„Tok zboží a materiálů mezi Českem a Bavorskem se dnes odehrává hlavně na silnici,“ připouští předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Tlak na bavorské a spolkové orgány se v poslední době zvýšil i ze strany vrcholných představitelů České republiky.

Podle Jiřího Kalčíka z Centra pro efektivní dopravu je řešením i využít nejprve odklonovou trasu přes Klatovy a Plattling, která je o 19 kilometrů kratší. „Za socialismu byla připravena trasa Praha – Domažlice na 160 kilometrů v hodině, omezení bylo jen v Berouně, Rokycanech a Plzni,“ dodal Kalčík. Podle něj by tak trať až do Regensburgu vypadala jako z Prahy do Olomouce. „Přímá vzdálenost je u obou měst 210 kilometrů. V Olomouci jste za dvě hodiny, v Regensburgu za čtyři,“ dodal.