Airbus A319 společnosti České aerolinie

Airbus A319 společnosti České aerolinie | foto: České aerolinie

Další státní injekce pomůže ČSA přežít zimu. Korejci dali jen slevu

  • 33
Státem ovládaný Český Aeroholding poslal do Českých aerolinií (ČSA) na přelomu roku další finanční injekci ve výši 120 milionů korun. Vyplývá to z informací, které Aeroholding zveřejnil ve sbírce listin, samotnou částku pak potvrdilo MF DNES několik na sobě nezávislých zdrojů. Korean Air místo hotovosti poskytne ČSA slevu na pronájem Airbusu A330.

„Na přelomu listopadu a prosince se oba akcionáři Českých aerolinií dohodli na dobrovolném příspěvku mimo základní kapitál této společnosti. Podle dohody se oba akcionáři na příspěvku podílejí procentuálně dle aktuální majetkové struktury,“ uvedl Ivo Vysoudil z tiskového oddělení Aeroholdingu. Podle něj došlo k převodu peněz na přelomu roku.

Peníze mají Českým aeroliniím pomoci přežít zimu, která je pro evropské dopravce kvůli slabší poptávce vždy složitější. Situace aerolinek se navíc letos výrazně zhoršila kvůli omezení návštěv ruských turistů. Ztráta části byznysu v Rusku donutila firmu hledat příležitosti na Západě, od jara spustí několik nových linek.

Přesnou částku injekce odmítl Aeroholding sdělit. „Na základě dohody akcionářů a podle přání jednoho z nich přesnou částku nezveřejňujeme,“ dodal Vysoudil. Oním akcionářem, který si nepřál zveřejnit údaje o transakci, je Korean Air.

Pronájem nebyl příliš výhodný

Korejci, kteří vlastní 44 procent Českých aerolinií, nicméně peníze nepošlou přímo. Místo nich poskytnou ČSA slevu na pronájem Airbusu A330, o jehož výši se ve firmě dlouho spekuluje. Prý byl dosud výrazně nad tržní poměry. Linka do Soulu je přitom pro ČSA ztrátová, roční ztráta řádově dosahuje stovek milionů korun.

I když vláda Petra Nečase vstup Korean Air do Českých aerolinií označovala jako záchranu společnosti, Korean Air dosud ČSA nepřinesl prakticky nic. Nekonalo se ani slibované přetvoření Prahy na přestupní stanici pro lety Korejců po celé Evropě.

Stát dosud do ztrátových Českých aerolinií posílal peníze různým způsobem, mimo jiné prostřednictvím Aeroholdingu. V součtu už šlo do Českých aerolinií několik miliard korun, přičemž společnosti nezbylo prakticky nic. Dceřiné firmy převzal Aeroholding, letadla jeho dceřiná firma, pozemky a budovy už dříve koupilo Letiště Praha.

Aeroholding by měl navíc o majoritu ve firmě brzo přijít. Antimonopolní úřad už v prosinci povolil vstup společnosti Travel Service, která má získat třetinový podíl. Transakce se však zatím zadrhává: český dopravce čeká na vyjasnění postojů s Korean Air.

Korejci získají podle smlouvy z opce nejprve další část akcií Českých aerolinií a vzápětí je převedou na Travel Service. K převodu ani vypořádání ale zatím nedošlo, podle informací MF DNES je důvodem především obtížná komunikace s korejskou stranou. „Nebudu to v tuto chvíli jakkoliv komentovat,“ řekl spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně.