Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

  6:00
Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah. Chce také změnit bodový systém nebo způsob dohledu nad fungováním autoškol a zkouškami nových řidičů. Naopak výstavba kanálu Dunaj–Odra–Labe podle něj ekonomický smysl příliš nedává.
Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  Michal Šula, MAFRA

Chystáte nějaké další personální změny? Máme po obměně dozorčí rady Českých drah očekávat vítr i na ministerstvu?
Ve vrcholném vedení ministerstva dopravy žádné velké změny být nemohou. A vzhledem k tomu, že jsem si ten tým vytvořil, tak ani žádné nečekám. Nemohu ale vyloučit, že nepřibude nějaký politický náměstek. Nemělo by to být nic zásadního.

Když jste před lety nechal dělat mezi lidmi průzkum, objevovaly se dvě tendence – více skřípnout piráty silnic a naopak snížit body za méně závažné přestupky. Co by se tedy mělo změnit?
Hlavně bych chtěl ten systém radikálně zjednodušit. On je hrozně složitý. Chceme, aby byly maximálně tři sazby a aby bylo jasné, kdo co dostane. Zůstane možnost udělit napomenutí, ale pak jsou věci, které se musí řešit jednoduše blokově. Udělal jsi to, dostaneš takovou pokutu, aby nebylo rozmezí několika částek.

Tedy že policista na místě nebude mít rozhodovací pravomoc udělit podle okolností různě vysokou pokutu?
To bude u závažných přestupků. U bagatelních chceme být velmi tolerantní. U závažných přestupků, jako je vjezd na železniční přejezd přes zákaz, je nyní sankce maximálně do 2 500 korun. My navrhujeme, aby to bylo pět tisíc korun blokově, jednorázově. Prostě jste tam buď vjel, nebo nevjel. Nebudeme posuzovat, jak dlouho tam naposledy jel vlak, nebo zda jste mi sympatický. Má být jedna sazba.

Kdy předpokládáte, že by se bodový systém mohl změnit?
To je věc, kterou dokážu ještě méně odhadnout než to, kdy začneme stavět nějakou dálnici. To je věc, o které bude chtít sněmovna dlouho debatovat. Ve druhé polovině roku se to pokusíme zahájit jako návrh ministerstva a uvidíme, jak rychle proběhne vypořádání připomínek. To může trvat měsíc, nebo také půl roku.

V minulosti jste uváděl, že chcete zpřísnit pravidla pro čerstvé majitele řidičských průkazů. Platí to stále?
Chci, aby se udělala komplexní novela zákona o autoškolách. Chtěl bych, aby vznikla jakási komora autoškol, která by byla garantem toho, že autoškolství je v dobré kondici. Aby dokázala ze stáda dostat černé ovce. Samozřejmě stát si musí nechat to poslední. Tedy že garantuje kvalitu zkoušky a vydává povolení. Na druhou stranu si myslím, že by si autoškoly měly řadu věcí dělat samy. Členství v této komoře by bylo povinné, něco jako je notářská nebo advokátní komora, která hlídá kvalitu práce.

Už nyní si ale autoškoly stěžují, že stát nedostatečně kontroluje zkušební komisaře. Na ty nyní dohlíží omezený počet úředníků z ministerstva dopravy. Plánujete tyto kontroly posílit?
To jsme si možná předtím nerozuměli. Právě tuto kvalitu by měli hlídat autoškoly mezi sebou v komoře. Byl bych nerad, aby stát toto stále hlídal, na to nemá úředníky. Stát má pouze říci, jaké vzdělání mají tito komisaři mít a připravit pro ně zkoušky. Kontrolu ale nechť si hlídá komora autoškol. Chtěl bych změnit převládající pocit, že stát má vše garantovat a že má vždy mít ty nejzkušenější lidi. Pak rosteme administrativně do obrovských rozměrů. Navíc tyto lidi stát nedokáže dostatečně zaplatit, a proto zůstávají jejich místa mnohdy neobsazená.

Poslanci nedávno zastavili vaši snahu změnit pravidla fungování stanic technické kontroly tak, aby se mohly slučovat se servisy. Chcete se touto problematikou ještě zabývat?
Máme ambici se na vyhlášku ještě jednou podívat. Chtěli bychom, aby se trh stanic technické kontroly alespoň trochu otevřel. Teď se ukazuje, že není prostor, aby mohly vznikat nové stanice. Setkáváme se ale s tím, že nám píšou občané, že mají problém se na kontroly v rozumné době dostat. Bylo by ideální, aby se zvýšil počet STK, které by mohly tuto potřebu lidí uspokojit.

Budete chtít tedy změnit způsob, jakým se vypočítávají v jednotlivých krajích potřeby pro vydání nové koncese?
Když jsme chystali vyhlášku, chtěli jsme, aby se do té doby započítávaly časy na manipulaci, příjezd auta, příprava toho člověka. To nám bylo vyškrtnuto legislativní radou vlády. My se to ale tam pokusíme aplikovat. Zvýšením počtu STK nechceme snižovat kvalitu těchto kontrol, myslíme si ale, že jistá míra liberalizace by v tomto prostředí být měla.

Platí stále, že chcete převést správce silniční sítě, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), na státní akciovou společnost?
To je mým cílem. Stávající státní příspěvkovou organizaci musíme dostat do stavu, kdy by součástí ŘSD mohla být třeba dceřiná společnost, která bude pro stát provozovat mýto, podobně jako v sousedním Rakousku funguje Asfinag. Rovněž bychom mohli financovat výstavbu silnic prostřednictvím ŘSD bez přímého zatížení státního rozpočtu. Ono to sice bez státních příspěvků zcela nepůjde, nicméně akciová společnost by si na výstavbu a údržbu mohla například brát úvěry.

S převzetím správy mýta do rukou státu počítá nynější soutěž na nového provozovatele?
Ano. Ta počítá s tím, že bychom systém mohli převzít, pokud se nemýlím, po třech letech.

Není to příliš ambiciózní plán?
Mám ambici připravit pracovní skupinu, která na tom začne pracovat ve chvíli, kdy se podaří soutěž dokončit. A pevně věřím, že se nám to podaří. Už za ministra dopravy Víta Bárty se debatovalo o tom, že není špatná cesta, aby stát správu převzal.

Už máte k dispozici hotovou studii proveditelnosti na kanál Dunaj–Odra–Labe? Dá se říct, co z ní vyplývá?
Zatím se stále vypořádávají připomínky. Já už jsem panu prezidentovi Miloši Zemanovi část této zprávy dával. On si ji prostudoval, protože ho to zajímá.

Jsem přesvědčen, že jsou tam věci, které dávají smysl. Jsou tam ale rovněž věci, které příliš velký smysl nedávají. Pro mě je opravdu důležité splavnění Labe minimálně do Pardubic. A pak bych se rád podíval na to, jestli by dávalo smysl splavnit Odru v úseku propojujícím Ostravu s polským městem Kandřín-Kozlí, případně stavět na jižní Moravě. On by totiž kanál mohl přivést vodu na suchou Jižní Moravu, případně ji tam lépe zadržet.

Kanál má vyjít na 610 miliard korun. Budou to efektivně vynaložené peníze?
Zatím o tom, že bychom se ambiciózně pustili do celého kanálu, nemluvíme. Já jsem přesvědčen, že by bylo vhodné se zabývat některými jeho částmi. Byl bych nerad, abychom řekli, že postavíme celý kanál za tyto peníze.

Je nejproblematičtější vybudování spojnice mezi severní a jižní Moravou?
Já myslím, že horší je spojnice z Pardubic. To je přes 400 metrů výškového rozdílu, který bychom museli překonat, abychom propojili Labe s Moravou. Tam je pro mě velký otazník, zda tato část dává velký smysl.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...