Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Ťokovy omyly a lži s mýtem

  20:01
Ministr dopravy má pravdu, že stávající smlouva na výběr mýta je špatná. Ve funkci není od toho, aby řešil, kdo před deseti lety dělal chybu, ale aby zajistil pokračování výběru mýta, komentuje situaci kolem mýta redaktor iDNES.cz Jan Sůra.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  Petr Topič, MAFRA

Náhodný návštěvník stránek ministerstva dopravy může získat po přečtení sekce aktualit pocit, že největším problémem české dopravy jsou letadla.

Ministr Dan Ťok minulý týden vycestoval nejprve do Rotterdamu na evropský summit o budoucnosti letecké dopravy, aby pak zamířil do Bahrajnského království podepsat leteckou dohodu mezi oběma zeměmi.

Ťok patří necelých čtrnáct měsíců ve funkci mezi několik málo ministrů, kteří ve funkci přežili přes rok, což je při jeho výkonech poněkud záhada. Cesta do Bahrajnu totiž dokonale ilustruje jeho přístup k řešení problémů. Tedy spíše neřešení.

Jedenáct měsíců před vypršením smlouvy na provoz mýta není stále jasné, jak se bude vybírat a zda vůbec.

Pro řadu lidí je mýto těžko pochopitelným tématem: mýto neplatí, nevidí, že oněch deset vybraných miliard uhradí ve zboží, které si kupují.

Ví, že to dělá Kapsch a že ta smlouva je nějaká divná. Této neznalosti Ťok dokonale využívá, a tak se na první pohled může zdát, že je právě tím, kdo s mýtem něco dělá. Ve skutečnosti neudělal zatím nic. Navíc u svých výroků o mýtu často v podstatě jen lže.

„My teď plnou parou směřujeme k tomu, abychom koncem roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta, které je ve vlastnictví státu. To tady ještě nikdo neudělal, je to připravené a bude to, já to chci garantovat.“ Přesně toto pronesl Ťok loni na konci října loňského roku v Otázkách Václava Moravce.

Necelé dva měsíce poté Ťok přiznává, že soutěž nebude a že stát zadá napřímo bez jakéhokoliv tendru provoz mýta na dočasnou dobu dál sdružení Kapsch. To, že se nedá soutěž stihnout, bylo jasné už v době, kdy tento výrok pronesl.

Hází vinu na jiné

Ministr Ťok zatím v případě problémů s mýtem úspěšně vede v házení viny na jiné. Když mu antimonopolní úřad zrušil zakázku pro firmu Deloitte Advisory, kterou vypsal bez soutěže, neopomněl zkritizovat stávající mýtnou smlouvu a vyzvat policii, ať ji deset let po podpisu prověří.

I když smlouvu s Deloitte antimonopolní úřad nepravomocně zrušil, zakázka a faktury jedou dál. Její najmutí je zajímavé i v tom, že právě tato firma byla projektovým manažerem pro soutěž na současné mýto v roce 2006, kterou Ťok tak kritizuje.

Sám Ťok se soutěží nepohnul. Je tedy jedním z hlavních viníků toho, že mýto bude v příštím roce buď dál vybírat bez soutěže Kapsch, nebo se nebude vybírat vůbec. Po svém nástupu do funkce přitom optimisticky prohlašoval, že soutěž vypíše včas. Opakovaně měnil koncepci toho, jak se bude mýto vybírat dále.

Ministr dnes tvrdí, že naopak navrhl řešení, které vláda schválila, tedy setrvání u mýtných bran. Jenže toto řešení opakovaně sám měnil.

V březnu chtěl zůstat u současného systému, v květnu opět mluvil o technologicky neutrální soutěži. Až v září se definitivně rozhodlo, že se přechodnou dobu zůstane u mýtných bran. Příprava mýta je tak na stejném bodě jako v prosinci 2014, kdy Ťok nastoupil.

Na slabou paměť spoléhá Ťok i u výroku, že nikdo z jeho předchůdců mýto neřešil. To pravda není, už za Víta Bárty se začala připravovat zadávací dokumentace pro novou soutěž, kdy stát hodlal zpoplatnit všechny silnice nižších tříd.

Za ministra Pavla Dobeše byla vypracována dosud jediná studie řešící, co a jak dál, a mohli s ní pracovat všichni jeho následovníci. Za ministra Antonína Prachaře směřovalo mýto k řešení zavedením evropské služby výběru mýta (více firem by mohlo nabízet palubní jednotky) a převod mýtných bran pod stát včetně jejich provozu.

Za tímto účelem Prachař vypsal tendr na projektového manažera, který však Ťok později zrušil. Ministr Ťok zrušení vysvětluje tím, že by zakázku stejně zrušil antimonopolní úřad, ale žádné důkazy o takových plánech nikdy neposkytl.

„Jsem první ministr, který zveřejnil, že existuje dodatek s Kapschem zaručující mu exkluzivitu při výstavbě mýtných bran i po roce 2016,“ prohlásil loni Ťok. O dodatku informovala některá média krátce po jeho uzavření, tzn. zkraje roku 2008, a již několik let je dostupný na webových stránkách ministerstva dopravy.

Ťok dnes své tvrzení vysvětluje tím, že je prvním, kdo vysvětlil, jaký má dodatek dopad. „Pokud je nám známo, tento kontext žádný z předchůdců pana ministra Ťoka nejenže nezveřejnil, ale ani seriózně neřešil,“ tvrdí Ťokův mluvčí Jakub Stadler.

Mýto je totální prohrou především pro hnutí ANO, které se chtělo na dopravě ukázat, jak umí stát řídit. Namísto toho je před potupným prodloužením smlouvy s Kapschem bez soutěže. Kapsch má všechny trumfy v rukou.

Ťok čelil ve čtvrtek grilování opozičními poslanci, ti neuspěli se snahou zařadit mýto jako bod jednání. Místo toho se poslanci dozvěděli vše o historii špatné smlouvy a kdo je za to odpovědný. Ano, smlouva je špatná. Prací ministra však není analyzovat, kdo udělal chybu, ale najít řešení. Výmluvami na starou smlouvu se jen snaží odvést pozornost od vlastní spoluzodpovědnosti za stávající stav.

Nejde už jen o problém ministra. Máslo na hlavě za nečinnost má celá vláda včetně premiéra Bohuslava Sobotky. Deset miliard ročně není tak malá suma, která by politiky omluvila z nečinnosti. Ale možná je důležitější mít leteckou smlouvu s Bahrajnem.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...