Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

První měsíc s EET. Kontroloři začali hledat, kdo evidenci tržeb obchází

  • 638
Dva výpadky a více než dva tisíce hlášení o nevydání účtenky. Tak si vedla elektronická evidence tržeb v prvním měsíci svého fungování. Finanční správa rozjela první kontroly a zaměřuje se na ty, kdo EET bojkotují.

První výpadek nastal 13. prosince kolem osmé ráno a trval zhruba třičtvrtěhodinu - nefungovalo posílání účtenek, hospodští proto museli tisknout účtenky bez FIK kódu, s náhradním kódem PKP. Ke druhému výpadku pak došlo na silvestra, kdy mezi pátou a sedmou večer nefungovaly nové registrace pokladen do systému (psali jsme zde).

EET měla na silvestra přes hodinu problémy, doba odezvy se protáhla

„Ve srovnání s jinými systémy státní správy je to dobrý výsledek,“ soudí Michal Blaha, autor webu Hlídač EET, který kontroluje rychlost, s jakou centrální systém EET odesílá ověřovací kódy obchodníkům. Podle něj je nicméně EET nesmyslně předražený systém - náklady spočítal na 200 milionů ročně. Z dosud zveřejněných informací o zakázkách na úpravy IT systému Finanční správy přitom není zřejmé, jakou investici si vyžádalo zavedení EET a jakou jiné změny v zákonech či požadavky Finanční správy.

Cílem EET má být zabránit zatajování tržeb, a tím krácení daní. Na hodnocení, zda se to daří, je zatím brzy. První signál budou informace o vybrané DPH za prosinec. Ty musí podnikatelé s tržbami nad milion korun ročně odevzdat do 25. ledna.

První výsledky kontrol v průběhu ledna

Z dosud posbíraných dat a udání už si správa skládá první plány kontrol. Zaměstnanci Finanční i Celní správy ČR už začali provádět kontrolní nákupy v terénu. „Od prvního dne data analyzujeme a vytipováváme provozovny, které své hotovostní tržby vůbec neevidují, ačkoliv ze zákona musí. Už máme vytipovány provozovny, které vykazují znaky krácení tržeb,“ říká Petra Petlachová, mluvčí Finanční správy. První výsledky kontrol budou k dispozici v průběhu ledna.

Legenda o „Babišově stole“. Hospody mají nový trik, jak obejít EET

Rozjezd evidence se první měsíc neobešel bez chyb. „Byli jsme překvapeni, nejvíc dotazů směřovalo na základní ovládání, jako například jak zapojit USB kabel,“ říká Jiří Grund, mluvčí dodavatele pokladen O2 eKasa, který zatím získal nejvíc zákazníků.

Obchodníky pak také vyděsilo, když zjistili, že se jim některé účtenky v systému zaregistrovaly vícekrát. Docházelo k tomu v okamžiku, když se prodejce snažil účtenku odeslat opakovaně, protože mu systém hlásil, že se odeslání nezdařilo. Nechtěně tak pokaždé zadával novou a novou tržbu. Většina výrobců pokladen se s tím popasovala a své systémy upravila tak, že stejná účtenka se registruje jen jednou.

Řada hospod v souvislosti s EET veřejně oznámila ukončení činnosti. Často však šlo o souhru dalších důvodů. Podle serveru reality.idnes.cz bylo v prosinci 2015 na prodej 430 restaurací, v loňském prosinci pak 406. Naopak počet hospod nabízených k pronájmu meziročně mírně stoupl - z 410 na 419.

Obcházení EET

Objevily se také první návody, jak EET obejít, od prostého nevydávání účtenek štamgastům přes úmyslné vypínání internetového připojení, následného mazání dat z paměti pokladen až po „účtenky nanečisto“, které slouží jen k sečtení tržby, ale s EET účtenkou už se hospodský neobtěžuje (více zde).

Problém s obcházením evidence tržeb přitom řešily daňové správy v každé zemi, kde se zavedla. Naposledy v Rakousku, kde registraci tržeb spustili loni v květnu.

Češi udali 1353 případů kvůli obcházení EET, kontroly teprve začnou

Rakousko systém vyřešilo technicky jinak. Data se nikam neposílají, zůstávají v pokladně a dají se tak zkontrolovat jen na místě. Podle rakouského magazínu Trend dochází k podvodům především mezi restauratéry, štamgasti účtenky nedostávají, případně má hospoda dvě pokladny - jedna přitom vydává pouze neregistrované účtenky. Od dubna by tam proto mělo dojít ke zpřísnění a do pokladen se budou muset doinstalovat speciální podpisové karty a na účtenkách se objeví jedinečný QR kód.

V Česku se žádný takový podstatný zásah nechystá. Hlavní novinkou pro zákazníky bude letos v polovině roku zavedení účtenkové loterie. Do ní chce ministerstvo financí nalít 60 milionů ročně na výhrách a motivovat tak zákazníky, aby poctivost obchodníků sami kontrolovali.

Velkou událostí pak bude v březnu spuštění druhé vlny EET pro maloobchodníky a velkoobchodníky. 200 tisíc podnikatelů se začíná rozhodovat, jakého dodavatele pokladny si vyberou od 1. března.