Nelze ohrozit zdraví firmy. Podělit se o zisky je ale férové, říká šéf ČEZ

  14:57aktualizováno  14:57
ČEZ hodlá na dividendách vyplácet výrazně větší část svého zisku než dosud. Představenstvo firmy otevřelo prostor k rozdělení celého loňského zisku mezi akcionáře. „Je to postavené tak, aby to firmu nějakým způsobem nepoškodilo na finančním zdraví,“ říká šéf firmy Daniel Beneš.

Daniel Beneš, generální ředitel ČEZ | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Kvůli nižším výdělkům však má na jednu akcii dle návrhu vedení firmy připadnout 33 korun místo loňských 40 korun. Stát by tak dostal za svůj 70procentní podíl o 2,6 miliardy korun méně než za rok 2015.

Co vás vedlo k posunutí dividendového pásma až ke 100 procentům zisku?
Hlavním důvodem je, že máme lepší cash flow, jeho struktura je výhodnější. A do toho se povede debata o dalším směřování ČEZ, odhadem po následující dva roky. Po tu dobu je myslím férové se s akcionáři podělit o naše zisky maximálním způsobem, který nám zároveň umožní zachování dobré kondice ČEZ v dlouhodobějším horizontu. Zdravé maximum, které jsme vyjádřili v návrhu představenstva, je 33 korun na akcii, což znamená necelých 18 miliard všem akcionářům. Je to vysoké a zároveň zdravé číslo, které si firma může dovolit.

Zbudou peníze na investice?
Je to postavené tak, aby to firmu nějakým způsobem nepoškodilo na finančním zdraví.

Hovoříte o hledání strategie, směřování firmy. Před časem jste nakousl myšlenku rozdělení společnosti ČEZ na dvě části. Jak tato debata pokračuje?
Jde o dlouhodobější debatu na téma, jak optimalizovat protichůdná očekávání akcionářů. Někteří chtějí maximalizovat dividendu, jiní chtějí, abychom naplňovali státní energetickou koncepci, další zase chtějí, abychom se transformovali na moderní podobu energetiky, a někteří chtějí, abychom byli sociálně odpovědní. Jde to proti sobě a my musíme najít optimální řešení. Jedním ze způsobů řešení, který preferují německé firmy a jejž jsem naznačil v rozhovoru pro Lidové noviny, je firmu rozdělit na několik částí, z nichž každá má specifické zadání. Je to jedna z cest.

A už je v té debatě jasněji?
Žádné výstupy ještě nejsou. A vůbec nedokážu odhadnout, jak nakonec skončí. Co vím jistě, potrvá to delší dobu, tato vláda to určitě nerozhodne. A názor státu jako hlavního akcionáře bude zásadní.

Jaké další možnosti kromě případného rozdělení tedy společnost ČEZ má?
Jedna komplexní úvaha se týká hledání rovnováhy mezi mírou dividendy a rozvojem firmy. Jinými slovy, kdy raději investovat do rozvoje a o to mít nižší dividendu v nejbližších letech, ale zároveň dosáhnout stabilnější vyšší dividendy později. Druhá rovina je, jakým způsobem by se měla obchodně zajišťovat výstavba jaderných zdrojů v Česku.

Vláda ale není příliš nakloněna dávat do budování jaderných reaktorů státní peníze. Půjde to jinak, nebo doufáte, že se vám podaří budoucí vládu přesvědčit?
Ve finále do toho půjdou bankovní peníze. Teď je otázka, kdo si je půjčí. Jedna z hlavních výhod, když jaderný projekt staví stát, je, že to vede k levnější ceně peněz. A finanční náklady jaderného projektu jsou největší náklady, protože je to projekt na hodně let. Když máte levné peníze, tak to na konci vede k levnější ceně elektřiny pro spotřebitele. Z jiných projektů ve světě – ať už v Británii či v Maďarsku – se ukazuje, že když si půjčuje stát, může to ve výsledku vést k nižší ceně elektřiny. To je hlavní důvod, proč si myslím, že by to měl dělat stát. Ale vůbec se toho nezříkáme. Netvrdím, že by to měli rozvíjet jiní manažeři než ti, kteří jsou v ČEZ. Žádní jiní nejsou. Je to o tom, jaký model nastavíme a jaké zajistíme financování.

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

ŘLP má nové letouny. Budou jimi monitorovat pozemní zařízení

Řízení letového provozu koupilo dva nové letouny od německé společnosti...

Řízení letového provozu (ŘLP) koupilo dva nové stroje. Dispečeři je budou využívat primárně k monitorování vlastních...

Zelení výrobci se poperou v aukcích, soláry však zůstanou mimo

Větrné elektrárny v Krušných horách.

Podíl elektrické energie vyrobené v „zelených“ elektrárnách se v Česku už téměř šest let nemění. Snaha o čistší výrobu...

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Najdete na iDNES.cz