Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Danone opět přehání v reklamě, upozorňují ekologové

  14:40aktualizováno  17:55
Němečtí ekologové chtějí podat žalobu na výrobce jogurtů Danone, který působí i na českém trhu. Obviňují ho z klamání zákazníků reklamou na nové, údajně ekologičtější kelímky od jeho jogurtu Activia. Firma to ale odmítá a za svou kampaní si stojí.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaiDNES.cz

Spor se vede o kelímky z bioplastu, přesněji z polyaktické kyseliny (PLA) získávané z kukuřičného škrobu. Společnost uvádí, že je vyvinula ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF).

Opírá se mimo jiné o studii heidelberského Institutu pro výzkum energie a životního prostředí (IFEU), podle níž se při jejich výrobě uvolňuje do ovzduší o čtvrtinu procent méně škodlivých emisí než u srovnatelných, dříve používaných plastových vaniček. Zároveň se na ně prý spotřebuje o 43 procent méně fosilních látek. "Naše tvrzení o vylepšené ekologičnosti nefosilních kelímků od Activie z PLA jsou naprosto správná," uvedlo Danone v tiskovém prohlášení.

Němečtí ekologové a ochránci spotřebitelů ale upozorňují i na další závěry studie IFEU, podle nichž má produkce těchto obalů i negativní dopady na životní prostředí, například v podobě uvolňování jemného prachu nebo nároků na zemědělskou půdu.

"Zdánlivě zelený dojem z nových kelímků Activie při čtení ekologické bilance velmi rychle splaskne. Místo aby přešlo na skutečně ekologické balení, klame Danone zákazníky," prohlásil šéf ekologické organizace Německá ekologická pomoc (DUH) Jürgen Resch. Podle sdružení na ochranu spotřebitelů Foodwatch nejsou nové vaničky "ani ekologičtější než ty staré, ani se nerecyklují".

DUH tvrdí, že nejprve na klamání zákazníků Danone upozornila. Poté, co firma odmítla podepsat prohlášení o pochybení, rozhodla se ji ekologická organizace pohnat před soud.

Danone naráží kvůli přehnaným tvrzením častěji

Pro francouzskou společnost, která je největším výrobcem čerstvých mléčných výrobků na světě, to není první problém s reklamou. Letos v lednu firma souhlasila s tím, že zaplatí americkým spotřebitelům odškodné ve výši 21 milionů dolarů za to, že nadhodnocovala pozitivní účinky svých výrobků Activia a DanActive.

Jogurty a nápoje s těmito názvy měly údajně pomáhat předcházet chřipce a nachlazení. Tento efekt se však nepodařilo prokázat, a proto se Danone muselo zavázat, že je nebude jako prostředek proti chřipce a nachlazení prodávat. Danone dnes tvrdí, že s nařízením souhlasilo, i přestože pozitivní účinky svých výrobků ve spojení s chřipkou a nachlazením nepoužívalo.

Zároveň společnost souhlasila s tím, že zpřesní své reklamy ohledně pozitivních dopadů svých výrobků na lidský organismus a bude uvádět, při jakém konkrétním množství se tyto účinky dají očekávat.

Dohodou o narovnání se spotřebiteli prostřednictvím amerického veřejného žalobce Federální vyšetřovací komisí se Danone vyhnulo soudnímu řízení. 

V říjnu 2009 se zase společnost musela smířit s tím, že britský úřad ASA, který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam, rozhodl, že Danone musí přestat propagovat Actimel jako výjimečný nápoj. Reklama tvrdila, že Actimel podle vědců dokáže zvyšovat obranyschopnost dětského organismu. Podle ASA na to však vědecké důkazy nebyly.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.