Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, iDNES.cz

Danone opět přehání v reklamě, upozorňují ekologové

  • 66
Němečtí ekologové chtějí podat žalobu na výrobce jogurtů Danone, který působí i na českém trhu. Obviňují ho z klamání zákazníků reklamou na nové, údajně ekologičtější kelímky od jeho jogurtu Activia. Firma to ale odmítá a za svou kampaní si stojí.

Spor se vede o kelímky z bioplastu, přesněji z polyaktické kyseliny (PLA) získávané z kukuřičného škrobu. Společnost uvádí, že je vyvinula ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF).

Opírá se mimo jiné o studii heidelberského Institutu pro výzkum energie a životního prostředí (IFEU), podle níž se při jejich výrobě uvolňuje do ovzduší o čtvrtinu procent méně škodlivých emisí než u srovnatelných, dříve používaných plastových vaniček. Zároveň se na ně prý spotřebuje o 43 procent méně fosilních látek. "Naše tvrzení o vylepšené ekologičnosti nefosilních kelímků od Activie z PLA jsou naprosto správná," uvedlo Danone v tiskovém prohlášení.

Němečtí ekologové a ochránci spotřebitelů ale upozorňují i na další závěry studie IFEU, podle nichž má produkce těchto obalů i negativní dopady na životní prostředí, například v podobě uvolňování jemného prachu nebo nároků na zemědělskou půdu.

"Zdánlivě zelený dojem z nových kelímků Activie při čtení ekologické bilance velmi rychle splaskne. Místo aby přešlo na skutečně ekologické balení, klame Danone zákazníky," prohlásil šéf ekologické organizace Německá ekologická pomoc (DUH) Jürgen Resch. Podle sdružení na ochranu spotřebitelů Foodwatch nejsou nové vaničky "ani ekologičtější než ty staré, ani se nerecyklují".

DUH tvrdí, že nejprve na klamání zákazníků Danone upozornila. Poté, co firma odmítla podepsat prohlášení o pochybení, rozhodla se ji ekologická organizace pohnat před soud.

Danone naráží kvůli přehnaným tvrzením častěji

Pro francouzskou společnost, která je největším výrobcem čerstvých mléčných výrobků na světě, to není první problém s reklamou. Letos v lednu firma souhlasila s tím, že zaplatí americkým spotřebitelům odškodné ve výši 21 milionů dolarů za to, že nadhodnocovala pozitivní účinky svých výrobků Activia a DanActive.

Jogurty a nápoje s těmito názvy měly údajně pomáhat předcházet chřipce a nachlazení. Tento efekt se však nepodařilo prokázat, a proto se Danone muselo zavázat, že je nebude jako prostředek proti chřipce a nachlazení prodávat. Danone dnes tvrdí, že s nařízením souhlasilo, i přestože pozitivní účinky svých výrobků ve spojení s chřipkou a nachlazením nepoužívalo.

Zároveň společnost souhlasila s tím, že zpřesní své reklamy ohledně pozitivních dopadů svých výrobků na lidský organismus a bude uvádět, při jakém konkrétním množství se tyto účinky dají očekávat.

Dohodou o narovnání se spotřebiteli prostřednictvím amerického veřejného žalobce Federální vyšetřovací komisí se Danone vyhnulo soudnímu řízení. 

V říjnu 2009 se zase společnost musela smířit s tím, že britský úřad ASA, který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam, rozhodl, že Danone musí přestat propagovat Actimel jako výjimečný nápoj. Reklama tvrdila, že Actimel podle vědců dokáže zvyšovat obranyschopnost dětského organismu. Podle ASA na to však vědecké důkazy nebyly.

,