Darujte peníze, ten chladný dárek

aktualizováno 
- Je to dárek veskrze praktický, pod stromeček se vměstná hodně snadno, ale já jsem ho nikdy nedostával moc rád. Člověk se těší na úhledný balíček se stužkou na rozbalování, na překvapení, a místo toho obyčejná obálka a v ní peníze. Od Ježíška. No to si tedy Ježíšek moc velkou práci s vymýšlením dárku nedal, myslel jsem si vždycky. Dokonce jsem si připadal nespravedlivě ošizen o to napětí, o ten pocit, že někdo musel kvůli mně něco shánět a lámat si hlavu. Raději dostat bačkory za padesát než deset stokorunových bankovek.
Ale on ten na první i druhý pohled chladný neosobní dárek přece jen něco do sebe má. S obálkou se daruje i získává čas. Čas na rozmyšlenou, co s penězi, čas ušetřený v předvánoční nákupní křeči, čas na něco osobnějšího, než je lítání po obchodech. V bankovkách je jako dárek i kus svobody.

Cinkot peněz na Štědrý večer může odstartovat přemýšlení, jestli je utratit, uložit, darovat či co s nimi. Šustot bankovek pak zní upřímněji než radost nad košilí, o níž po prvním pohledu bezpečně víte, že její pevné a věčné místo bude na dně skříně v garáži. Peníze, tak neosobní dárek, darují i kus fantazie.

Jak je roztočit? Šetřit je na něco? Někam za ně jet? Ten, kdo si nelámal hlavu s dárkem a zabalil pod stromek peníze, tak může být v mysli obdarovaného déle než dárce keramické vázičky z trhu. No prostě, Ježíšku, letos bych se na tebe kvůli penězům nezlobil.

P.S. Ale přece jen, nemohl bys dát do té obálky alespoň nějakou osobní maličkost?
Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Bez plastů se jídlo zkazí o týden dřív. Bioplast stojí čtyřnásobek

Síťka na vaše pomelo s plastovým úchytem. Přece nebudete riskovat, že vám...

Řetězce restaurací a supermarketů se pod tlakem aktivistů a politiků zbavují jednorázových obalů. U potravin to ale tak...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...



Najdete na iDNES.cz