Problém s datovými schránkami by byl poloviční, pokud by byly dotažené do konce, tvrdí odborníci. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Datové schránky se rozběhly, úřady však dál tisknou na papír

  • 272
Rozjezd datových schránek, přes které už několik dnů mají firmy komunikovat s úřady, zatím provází řada nejasností a problémů. Odborníci tvrdí, že projekt nebyl při spuštění dotažen do konce, se systémem se musí naučit pracovat i lidé, kteří dosud počítač nepoužívali - například malé rodinné firmy či členové bytových družstev.

Zřejmě i kvůli tomu si více než 70 procent právnických osob do 1. listopadu svoji schránku nespustilo.

Publicista Jiří Peterka, který se problematice datových schránek dlouhodobě věnuje, tvrdí, že tvůrci systému schopnost lidí pracovat s internetem podcenili. "Všichni, kterých se to týká, se musí se schránkou naučit pracovat a být si vědomi všech důsledků a souvislostí," řekl Peterka na říjnové konferenci Invex.

Problém by to byl poloviční, pokud by byly datové schránky dotažené do konce. Ještě před červencovým zkušebním provozem upozorňovali odborníci na špatné zabezpečení nebo na nejasnosti okolo platnosti elektronických dokumentů. Sporné bylo i to, kdo je "orgánem veřejné moci", který musí elektronicky zprávy nejen přijímat, ale i odesílat.

"Není například jasné, jestli jsou to Stanice technické kontroly. Jsou pověřeny dělat správní úkony, ale na druhou stranu je to autoservis," připustil asi před měsícem László Hajnal, který projekt připravoval na ministerstvu vnitra.

Kdo nemusí, ať si schránku nezřizuje

Všechny zmíněné vady se však dožily ostrého startu. Odborníci proto zatím schránky laikům, kteří je nemusí mít ze zákona, nedoporučují. Zejména kvůli problémům s platností dokumentů. Doručené zprávy se totiž po 90 dnech automaticky ze schránky vymažou.

Kdo je chce uchovat pro budoucí úřední použití, musí platit. Buď za jejich vytištění a ověření, nebo za umístění v "datovém trezoru".

"Z pohledu občana jsou to všechno nesmírně komplikované záležitosti, kterým nerozumí," konstatuje Pavel Gráf, ředitel vývojového centra firmy ecommerce.cz, která dodávala několika úřadům jejich vnitřní systém pro komunikaci s datovými schránkami.

Ne každý velký úřad jej má. A ne každému funguje. Problémy zatím stále hlásí celá justice, která doteď byla největším rozesílatelem doporučených psaní a obálek s pruhem. Po prvotním zhroucení systému jsou stále problémy s vyhledáváním adres datových schránek jiných úřadů.

Dál s papírem

"Problém s dostupností informačního systému datových schránek není zcela vyřešen. Ministerstvo vnitra a ministerstvo spravedlnosti dále spolupracují na řešení, ke kterému by mělo dojít během několika dnů," popsala současný stav mluvčí resortu spravedlnosti Jitka Zinke.

Minimálně na desítkách úřadů začaly schránky fungovat jen "navenek". Sice odesílají a přijímají datové zprávy, v podatelně je však tisknou na papír a pak předávají dál. "Jde o nouzové řešení, ale obávám se, že se z něj stane řešení normální," míní Pavel Gráf.

S papírem například dál pracují na soudech. "Spisy jsou vedeny v elektronické i fyzické podobě, vytisknout dokumenty je nutné," přibližuje první zkušenosti se schránkami mluvčí Nejvyššího správního soudu František Emmert.