Dattelkabel dostal pokutu za dumpingové ceny

P r a h a - Byli jste příliš levní a za to zaplatíte pokutu skoro osm milionů. Tak zní vzkaz antimonopolního úřadu kabelové televizi Dattelkabel. Ačkoli původně Úřad prošetřoval, zda se nový majoritní vlastník Dattelkabelu, společnost UPC Czech Holding, nedopustil zneužití svého dominantního postavení, když zdražil základní balíček svých služeb o 289 procent, závěr byl poměrně překvapivý. Zvýšení měsíčního poplatku z 38 na 148 korun nebylo nepřiměřené a odráží skutečné náklady na provozování kabelové televize. Ceny, jež si Dattelkabel účtoval v letech 1998-2000, však byly nereálně nízké.

„Cíl, který Dattelkabel tedy realizoval, byl především získat maximální počet klientů, a to tím způsobem, že je naláká na nízké, nákladům neodpovídající ceny ... a to bez ohledu na následky, které z toho v cenové oblasti v budoucnosti pro klienty vyplynou,“ odůvodnil rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle něj tak Dattelkabel budil u zákazníků dojem, že ceny jsou stanoveny odpovídajícím způsobem a že nebudou podstatně zvyšovány.

Tetnto fakt byl brán jako přitěžující okolnost při stanovení výše pokuty, kterou Úřad vyměřil v maximální možné výši představující desetinu čistého obratu za poslední ukončený kalendářní rok, což je v případě Dattelkabelu 7,8 milionu korun.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu je podle zástupců UPC opožděné a nemíří na původního viníka celého problému.

„Tento přístup má napravit předchozí opomenutí příslušných úředníků. Minulý majitel Dattelkabelu dva roky porušoval soutěž na trhu a nic se nedělo. My jsme teď přišli, zreálnili ceny a dostali trest,“ říká finanční ředitel UPC Czech Holding Martin Fraj.

UPC nyní podává rozklad k předsedovi Úřadu a zvažuje i kroky proti bývalému akcionáři Dattelkabelu společnosti Nuon International.

„Postiženi by měli být tehdejší akcionáři, kteří se snažili maximalizovat svůj výnos ze zamýšleného prodeje společnosti, nikoli samotný Dattelkabel. Ten sám sebe neprodával a žádné peníze mu z toho neplynuly,“ míní vedoucí právního oddělení UPC Vladimíra Šlégrová.

Podle Fraje by se navíc rozhodnutí Úřadu mohlo stát základem pro postižení dalších kabelových společností, z nichž většina nabízí základní balíček programů za ceny v rozmezí padesáti a osmdesáti korun.

Úřad totiž konstatoval, že celkové měsíční náklady na zásuvku kabelové televize činí 190 korun. Menší firmy však argumentují tím, že použitý výpočet na ně nelze přímo aplikovat.

„Máme poněkud jinou strukturu výnosů a nákladů a nemyslím si, že bychom se někdy dostali na stejnou cenovou hladinu jako UPC,“ uvedl marketingový ředitel TES Media Petr Kacafírek.