Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kampaně za klima sází na celebrity. Ty mohou odvracet pozornost od problému

  10:00
Herec Leonardo diCaprio, princ William nebo přírodovědec David Attenborough. To je jen pár jmen známých osobností, které se snaží zvýšit povědomí o klimatických změnách. Představitelé environmentálních kampaní si nyní pokládají otázku, zdali právě známé tváře dokážou společnost přesvědčit. Může se totiž stát i to, že pozornost bude směřovat spíš na celebritu než na samotný problém.
David Attenborough a princ William sledující film David Attenborough: A Life On...

David Attenborough a princ William sledující film David Attenborough: A Life On Our Planet. (Londýn, 24. září 2020) | foto: AP

Nejnovějším případem, kdy kampaň zaměřující se na životní prostředí zaštítili známé osobnosti, je udílení cen za environmentální inovaci Earthshot Prize. Nejprestižnější globální ocenění za životní prostředí, jak o ceně mluví Královská nadace, získalo v médiích dvě tváře - světoznámého přírodovědce Davida Attenborougha a člena britské královské rodiny prince Williama.

Za projektem přitom stojí řada dalších lidí a s konceptem pomáhali i takové organizace jako je Greenpeace, Wildlife Fund či Jack Ma Foundation.

Earthshot Prize nicméně není prvním ani posledním projektem, který do svého čela postavil známé tváře a stavěl na nich svůj mediální dosah. Například projekt Organizace spojených národů UNFCCC v minulosti tvořil videa s herci Morganem Freemanem a Markem Ruffalem. Podle vedoucí týmu UNFCCC Sarah Marchildonové celebrity dokážou zvýšit povědomí o příčinách a důsledcích klimatické krize.

„Potřebujeme celebrity, aby oslovili takové lidi, které my sami oslovit nedokážeme,“ uvádí Marchildonová pro Deutsche Welle. „Vybíráme takové známé osobnosti, jejichž životní styl už tyto problémy reflektuje,“ dodává.

„Někdy nás osloví sami, jako to nedávno učinil David Attenborough. Pak mohou propagovat videa na svých vlastních sociálních sítích, které často osloví více lidí než my,“ poukazuje Marchildonová na fakt, že se britskému přírodovědci a popularizátorovi oboru podařilo získat si na Instagramu jeden milion sledujících za rekordní čas necelých pěti hodin. Devadesátník Attenborough má nyní již 6,1 milionů sledujících.

Zachraňte luskouny

Výzkumnice zoologického oddělení na Oxfordské univerzitě Alegria Olmedová se pokusila měřit vliv přítomnosti celebrit v kampaních na veřejné mínění a chování lidí, nicméně bezvýsledně. „Chcete-li měřit účinnost, musíte nejprve definovat, co se rozumí úspěchem kampaně,“ míní Olmedová.

„Pomohly celebrity skutečně dosáhnout cílů kampaně? A jak tyto cíle vyčíslíte? Možná to lze měřit množstvím darů nebo větší angažovanosti lidí v problematice,“ spekuluje výzkumnice.

Olmedová je zároveň autorkou studie, která se zabývá kampaněmi na podporu ohroženého druhu luskounů. Kvůli masu a šupinám se tento živočišný druh pašuje do Číny a Asie. V rámci projektu se tamější slavní kuchaři zavázali, že nebudou vařit pokrmy z ohrožených druhů zvířat. Ačkoli měla kampaň široké uznání, podle Olmedové neexistují důkazy, že by skutečně změnila chování lidí.

Díky svému krunýři z šupin se luskouni dokážou bránit útokům větších šelem, proti lidem jsou ale bezbranní.

Vyburcovat diváky je těžší, než se zdá

Jedním z možných řešení je měřit dosah kampaně. Právě tento aspekt totiž celebrity dokážou posílit. Videa s jejich tvářemi mají větší pravděpodobnost, že se budou šířit virálně a shlédne je tak víc lidí. Své o tom ví německá nevládní organizace German Zero. Její kampaň podpořilo 66 osobností. Ve videu z března tohoto roku k německým divákům mluví například herec Jonas Nay nebo fotbalista Andre Schurrle.

Z velké části amazonského pralesa může být brzy savana, varují vědci

„Počítejte se mnou,“ slibují celebrity ve videu. „Přidáš se taky?“ obrací se následně na diváka. Projekt v Německu bojuje za uhlíkovou neutralitu do roku 2035.

„Video se známými osobnostmi je zdaleka nejsledovanější na našich kanálech sociálních médií,“ uvádí Eva-Maria McCormacková z organizace German Zero. „Lidé na něj reagují přímo. Prostřednictvím videa se o nás dozvědělo mnoho dobrovolníků napříč věkovými skupinami.“

Podle McCormackové je prostřednictvím celebrit možné zaujmout i takové sociální skupiny, které by za normálních okolností problematice nevěnovaly žádnou pozornost. Uvádí příklad enviromentální vědkyně Katharine Hayhoeová.

Podle Olmedové ale samotný dosah nestačí. „Dosah by nikdy neměl být měřítkem úspěchu,“ říká Olmedová. „Mnoho kampaní operuje s tím, že oslovilo určitý počet lidí na sociálních sítích. Výzkumy však ukazují, že pouhé poskytování informací neznamená, že si je lidé budou pamatovat nebo podle nich jednat.“

Princ William v tryskáči

Navíc některé marketingové studie tvrdí, že postava celebrity může odvrátit pozornost od samotného problému. Lidé si totiž spíš zapamatují tvář, než obsah toho, co osobnost říkala nebo za co se postavila. 

Rozdělení miliard z fondu obnovy EU je na stole, od ekologů sklidilo kritiku

Dalším problémem je fakt, že ne každá známá osobnost si může dovolit postavit se za klimatickou odpovědnost. Například princ William byl už v minulosti kritizován za to, že se chová jako pokrytec, když na jedné straně podporuje ekologické kampaně, a na druhé straně létá po světě soukromými letadly.

I přesto se najdou tací, kteří v sílu osobnosti věří. „Pokud zapojení celebrity může přesvědčit jednoho šestnáctiletého budoucího lídra, pak i to stačí,“ dodává Marchildon.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bývalý zápasník zachraňuje podniky recenzemi na TikToku. Jen jím, tvrdí

8. května 2024

Americké restaurace, které čelí krachu kvůli nezájmu zákazníků, objevily nečekaného spasitele. Je...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...