Logo Hyundai. Ilustrační snímek

Logo Hyundai. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vzpurní prodejci Hyundai píší Sobotkovi. Stěžují si na tlak z centrály

  • 112
Třetina dealerů vozů Hyundai se obrátila dopisem na premiéra Bohuslava Sobotku. Stěžují si na postup tuzemské centrály korejské značky kvůli tlaku na podepsání etického kodexu. Podmínky v něm mohou být podle nich likvidační.

Vzpurní prodejci vozů Hyundai vyzývají Sobotku k důsledné kontrole zahraničních investorů, kterým stát poskytuje podporu. V dopise upozorňují premiéra na spory s tuzemskou centrálou jihokorejské značky, které podle nich mohou vést ke ztrátě až 800 pracovních míst.

„S velkými obavami sledujeme finanční pobídky dalším korejským společnostem k investicím v České republice. Jakákoliv investice - navíc nepřímo podpořená státem - totiž může silně poškodit stávající daňové poplatníky a dramatickým způsobem ovlivnit zaměstnanost,“ píší Sobotkovi dealeři sdružení ve Spolku autorizovaných prodejců a opravců vozidel Hyundai, který zastupuje zhruba třetinu vzbouřených prodejců značky v České republice.

Do Česka přichází nově třeba korejský výrobce pneumatik Nexen, mluví se také o zájmu státní společnosti Kepco o výstavbu jaderných reaktorů v Temelíně či Dukovanech. Premiér Sobotka se ke stížnosti prodejců v pondělí nevyjádřil, protože až do středy čerpá dovolenou. Dlouhodobě konflikt s dealery odmítá komentovat i Hyundai Motor Czech (HMCZ). „Informace týkající se prodejní sítě Hyundai jsou interního charakteru a nebudeme je komentovat,“ uvedl mluvčí společnosti Miloš Adámek.

Sankce mohou být pro prodejce likvidační

Podnětem k sepsání dopisu šéfovi kabinetu je tlak distribuční společnosti HMCZ na podepsání takzvaného etického kodexu. Ten podle prodejců v mnoha bodech vůbec nesouvisí s etikou, naopak zavádí podmínky, které pro ně mohou být likvidační. Dealeři proto kodex označují za ekonomické vydírání.

Prodejci Sobotkovi vyjmenovávají pět nejspornějších bodů. Vadí jim především vysoké sankce spočívající ve vrácení všech příspěvků a bonusů vyplacených HMCZ prodejcům za porušení kodexu až dvanáct měsíců zpětně. Podnikání autosalonů přitom závisí právě na vyplacených bonusech ze strany distributora.

Kodex se navíc nevztahuje jen na prodej vozů Hyundai, ale na jakékoliv další podnikání dealerů. Většina z nich přitom prodává také jiné značky a podepsání kodexu by zasáhlo jejich další podnikání. Spolek Sobotkovi pro srovnání předložil etický kodex prodejců Hyundai z USA, který podobná ustanovení neobsahuje. Většina bodů se týká udržování dobrých vztahů s místní komunitou.

Prodejci se kvůli kodexu obrátili v červenci na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jeho rozhodnutí lze však očekávat až za několik týdnů (více zde). Rebelující dealeři přitom již od května neobjednávají nová auta a nedostávají bonusy za prodané vozy, na které tak nemohou poskytovat slevy. V některých regionech Hyundai nemá vůbec pokrytí.

Spor se netýká továrny Hyundai v Nošovicích, která funguje odděleně od distribuce a od celé záležitosti se distancovala.