Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Problém na D1 je disciplína řidičů, řekl v Rozstřelu ministr dopravy Ťok

  13:37aktualizováno  3. října 9:45
Hostem živého diskusního pořadu Rozstřel na iDNES.tv byl ministr dopravy Dan Ťok. Někdejší manažer, který prošel například skupinou KKCG nebo vedl Skansku, řídí jeden z klíčových resortů už téměř dva roky. Ministr musel čelit smršti dotazů ohledně neschopnosti dostavět dálniční síť či vypsat mýtný tendr.

Debatu s Danem Ťokem moderovala vedoucí ekonomické rubriky MF DNES a iDNES.cz Zuzana Kubátová.

Čtenáři měli možnost pokládat dotazy od pátku, výrazně nadpoloviční většina mířila k rozsáhlým opravám silnic a dlouhým kolonám, které kvůli nim vznikají. Ťok to vysvětluje tím, že se v minulosti opravy silnic zanedbaly.

„Hrozně nerad se na to vymlouvám, ale kdyby moji předchůdci opravovali více, tak je uzavírek méně. Je odpovědnější silnice opravit a mít je v dobrém stavu,“ řekl Ťok.

Odmítá, že by v Česku byly nejhorší silnice v Evropě. „Nemáme úplně nejhorší silnice, jsou úseky, za které se nemáme proč stydět,“ míní.

Podle něj výstavba trvá příliš dlouho i kvůli komplikovanému schvalování. „Jednoznačně máme složitější systém, než mají například Němci. Schvalování v Česku trvá podle ministra o jeden až dva kroky déle než v Německu. „Ti navíc mají začátek stavby řešený zákonem. U nás se stavebním řízením zabývá sedm ministerstev. Je potřeba celý systém zjednodušit,“ dodal Ťok.

Problém se schvalováním výstavby podle něj dobře dokladuje situace na Pražském okruhu. „Je tu mlčící většina 90 % lidí, která okruh chce. A pak zbytek, kteří proti němu bojují za každou cenu,“ míní ministr. Ťok ale odmítl konkrétně uvést, kdy se stavba okruhu posune. „Když vše dobře dopadne a nikdo se nebude odvolávat a my neuděláme chybu, tak v roce 2019 by se mohlo kopnout do země,“ dodal.

Problém na D1? Disciplína řidičů

Čtenáře zajímalo i to, jak dobře Ťok zná silniční síť. „Jsem na dálnici D1 minimálně jednou týdně nebo i častěji, znám tu situaci velmi dobře,“ tvrdí ministr. „Možná jsem měl štěstí, ale nikdy jsem tam dlouho nestál. Možná je to i tím, že sleduji situaci a když je tam dlouhá kolona, tak místo objedu.“

Podle něj v 80 % případů za kolony může nekázeň řidičů. „Chtělo by to větší kázeň řidičů a disciplínu. Vidíme to tam, kde jsme začali měřit rychlost v omezení, situace se tam výrazně zklidnila. Zpoždění o pět až deset minut nikoho nezabije,“ dodal.

Velkým tématem jsou práce v noci, řidičům vadí, že se stále nepracuje na stavbách v noci nebo o víkendech. Ťok to vysvětluje tím, že pravidla komplikují vyhlášky o hluku, protože dálnice jsou v blízkosti obcí. „S noční prací to není až tak divoké ani v zahraničí,“ podotkl. Podle něj řidiči často nevidí, že se pracuje na mostech a pak si z prázdných jiných částí dálnice dovozují, že se nestaví vůbec.

Mýto na menších silnicích se nevyplácí

Ťok se vrátil i k problematice mýtného systému, u kterého podepsal tříletý dodatek s Kapschem. Kvůli tomu čelí velké kritice opozice, zkoumá ho už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Jsem první, kdo udělal kroky, abychom mýto dál vybírali,“ odmítá kritiku ministr, který ještě při svém nástupu tvrdil, že mýto není takový problém. I teď ale žádnou chybu v podstatě nepřiznal. Podle něj za to může i fakt, že se ministři dopravy měnili každých osm měsíců.

Podle něj ale už teď příprava na novou soutěž na mýto běží podle plánu, vybraný je už projektový manažer, běží jen odvolací lhůty. Nová soutěž by měla být vypsána v polovině příštího roku. Ťok není zastáncem rozšíření mýta na silnice nižších tříd. „Systém výběru na nižších třídách není efektivní. Na Slovensku jsou náklady 50 % z vybraného mýtného,“ řekl Ťok. Ten chce navrhnout, aby se mýto rozšířilo zhruba jen o tisíc kilometrů silnic první třídy, což podle něj povede i k tomu, že soutěž bude technologicky neutrální.

Trasování železnice v Česku? 25 let

Dalšího čtenáře zajímalo to, zda se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí. Podle Ťoka se musí udělat něco s přípravou, jen vytrasování podle něj zabere až 25 let, zatímco ve Velké Británie šest až sedm let. „Před příštími volbami je potřeba udělat návrh zákona, který by přípravu staveb zjednodušil a zrychlil,“ dodal.

Ťok se dotkl i tématu pražského hlavního nádraží, kde eskaluje spor s italskou Grandi Stazioni. „Je potřeba dodržovat zákon, máme smlouvy, které se už několikrát prodlužovaly. Říkal jsem jim, že zázemí udělali nádherné a nelíbí se mi, jak se vykašlali na ostatní části budovy. Zatím tam postavili lešení, na kterém sotva kdy někoho vidíte, to pro mě není průkazný krok, že situaci chtějí řešit. Budu se do té situace muset vložit, ale nechci překračovat své pravomoci. Nedodržování smluv občas vede k jejich vypovězení,“ dodal.

Diskusní pořad ROZSTŘEL
Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...