Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rozhýbali Kafkovu hlavu. Teď po celém Česku skupují malé strojírny

  15:00aktualizováno  15:00
Nenápadná pražská firma Deimos, která dodává roboty a stroje do továren, investuje stamiliony korun do vzniku nové strojírenské skupiny. Nakoupí několik menších fabrik, které neumějí reagovat na rychlý vývoj trhu.

Deimos vyvíjí a oživuje roboty a tovární linky. Tygr v modernizaci prudce roste, roční plán splnil už v lednu. „Polovinu svých diplomatických schopností používám k tomu, abych zákazníkům vysvětlil, že víc už toho letos nestihneme,“ říká ředitel Vladislav Němec. | foto: Deimos

Pražská konstrukční kancelář je jednou z firem, které pohánějí automobilky k enormnímu růstu. Jejím subdodavatelům, kteří vyrábějí například světla pro koncern BMW nebo kompresory pro Volkswagen, na míru vyvíjí, vyrábí a oživuje roboty a výrobní linky. V odvětví, kde je automatizace silným trendem, teď Deimos prudce roste.

Sochou Kafky se nechlubíme. Dělat umění v byznysu škodí, říká výrobce

„Aktuálně jsme vyprodaní až do konce letošního roku. Nové požadavky směrujeme na příští rok,“ popsal ředitel Vladislav Němec. Odhaduje, že firma letos svůj obrat meziročně zvýší o sedmdesát procent na 250 až 300 milionů korun. Plán na letošek překročila už v lednu.

Napilno má letos i kvůli stěhování do nových prostor ve Štěrboholech. Šedesát osm jejích zaměstnanců se přesune do třikrát větších kanceláří a dvakrát větší výrobní haly.

Podle Němce automobilový trh roste až brutálním tempem. Výrobci se předhánějí v nabídce nových modelů, faceliftů, ale i doplňků, které přispívají ke komfortu, jako jsou klimatizace, automatické senzory na stěračích nebo parkovací kamery. Automobilky vyrábějí s minimálními skladovými zásobami, v režimu just in time, toto prostředí je přitom velmi náročné na dodávky i samotnou výrobu. Subdodavatelé automobilek musí své závody modernizovat i kvůli požadavkům aut na větší bezpečnost a ekologii.

Do tří let miliardu

„Často se straší tím, že až se začnou více vyrábět elektromobily, tuzemský průmysl na tom bude škodný. Ale klimatizace, navigace, stěrače a parkovací kamery budou i v elektromobilu,“ hledí ředitel s optimismem do budoucna.

Fotogalerie

Deimos se netají velkými ambicemi. V obratu chce do tří let překročit miliardu korun. K těmto číslům hodlá dospět nejen díky tomu, že rozhýbe paže robotů, napojí výrobní linky na internet a ze strojů udělá skladníky. Svou pozici na trhu upevní i akvizicemi. Jen v příštích dvou letech chystá nákup za stovky milionů korun, pořídí si strojírenské závody, které modernizační kúru samy nepodstoupily a mnohdy se tím dostaly do konkurenční nevýhody.

Plán na nakupování menších strojařských závodů o velikosti desítek zaměstnanců už začal loni ovládnutím novoborského závodu OK NAVY. Firma založená po revoluci klasickými strojaři byla podle Němce dobře, nicméně konzervativně vedená. Pod novým majitelem prošla modernizací výroby, která se znásobí. Klienty má hlavně na severu Čech, ale pomůže i přímo Deimosu. „Stala se z ní centrála veškeré kovovýroby ve skupině. Když potřebujeme kleště na robota, svařený rám, kovovou součástku a další díly, vyrobí to oni,“ popsal Němec.

Podobný osud, tedy začlenit se pod nově vznikající strojírenskou skupinu Deimos Group, má potkat i další strojírny. Dvě akvizice se podepíší v příštích měsících. „Chtěli bychom to letos uzavřít na čtyřech firmách a následně to budeme navyšovat,“ naznačil Němec. O jaké firmy jde, neprozradil. Na nákupy má vlastník Deimosu, skupina JKFG vyčleněno pro letošní a příští rok stovky milionů korun. Nakoupené fabriky si prý ponechá. Cílem je posílit hlavní byznys, tedy automatizace a robotizace, na rychle rostoucím trhu.

„V Česku je obrovská spousta strojírenských firem řízených lidmi starší generace, kteří nemají nástupce, a protože jsou konzervativně vedeny, neumějí reagovat na požadavky trhu, který prudce zrychlil,“ vysvětlil ředitel Deimosu.

Firma, která stojí také za realizací pohyblivé Kafkovy hlavy na pražské Národní třídě, aktuálně pracuje na dodávkách výrobních linek do fabrik v Německu, Číně, Mexiku, nebo Polsku. Sedmdesát procent objemu exportuje.

Jak se to hýbe? Nahlédli jsme do hlavy Franze Kafky:




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Zbrojař a továrník Strnad překvapivě převedl miliardové podíly na syna

Jaroslav Strnad

Miliardář Jaroslav Strnad, dosavadní vlastník silné, už nejen zbrojařské skupiny Czechoslovak Group, nečekaně odešel z...

Kellnerova PPF kupuje bulharskou televizi Nova. Cenu transakce neuvedla

Bulharská televizní stanice NOVA

Česká investiční skupina PPF se dohodla s mezinárodní skupinou Modern Times Group (MTG), že od ní koupí 95 procent...

Tesco vyvíjí novou značku. Cenově se chce vyrovnat Lidlu

(Ilustrační snímek)

Skupina Tesco chce vyvinout samostatnou značku, díky které by se svými cenami přiblížila velkým konkurentům, jaké...

Najdete na iDNES.cz