Trump při podpisu dekretu o zavedení cel prohlásil, že cla na dovoz oceli se zvyšují o 25 a na dovoz hliníku o deset procent. Opatření má vstoupit v platnost za 15 dní, týkat se zatím nemá Kanady a Mexika. Prezident připustil výjimky i pro některé další státy.
„Trumpovo chování je hrozbou pro globální výrobce oceli a rozhodně vyvolá odpor dalších zemí,“ uvedlo v prohlášení Čínské sdružení železa a oceli (CISA). Organizace vyzvala čínskou vládu, aby odvetou zavedla cla na dovoz americké produkce. Čínské ministerstvo obchodu oznámilo, že posoudí škody způsobené Trumpovým dekretem a bude „pevně bránit zákonná práva a zájmy“ čínských výrobců.
Motorky proti oceli. Schyluje se mezi EU a Washingtonem k obchodní válce? |
Obavu, že americké clo vážně poškodí export japonské oceli, vyjádřil dnes šéf Japonské federace pro železo a ocel Kosei Šindo. „Zachování zásady volného obchodu je životně důležité pro udržitelný ekonomický růst a tento princip by měl být plně respektován,“ uvedl v prohlášení.
Jihokorejská automobilka Hyundai bude muset platit vyšší ceny za dovozu surovin v důsledku amerických cel, oznámil v Soulu jihokorejský vládní činitel. „Cla zvýší náklady automobilek Hyundai a Kia a znevýhodní je v soutěži s americkou konkurencí,“ uvedl. Zavedení cel ovlivní i jednání o nové smlouvě o volném obchodu mezi Jižní Koreou a USA, které v současné době probíhá, napsala agentura Reuters.
Vlády Japonska a Jižní Koreje daly najevo, že budou usilovat o výjimku v uplatňování vyhlášených cel. Stejný postup zvolí i Austrálie, jejíž premiér Malcolm Turnbull s jistotou konstatoval, že přístup USA k australským výrobcům bude příznivý.