Dosud Dell sázel na systém "zákazník objedná po internetu, my vyrobíme a dodáme". Díky tomu mohla firma operovat s vyššími maržemi než konkurence a přitom být pružnější. To však v posledních čtyřech letech přestávalo na dravou konkurenci z Asie a na amerického rivala Hewlett-Packard stačit, a Dell proto musel "blíže k lidem", tedy do řetězců.
"Spuštění nepřímého prodeje (např. maloobchodní prodej, pozn. red.) pro nás bylo nejdůležitějším krokem za loňský rok. Přibírali jsme kvůli tomu nové lidi. Stále je to spíše doplněk k přímému prodeji, ale do budoucnosti si od toho hodně slibujeme," říká ředitel marketingu Dell pro Česko a Slovensko Milan Ponert.
9. DellGenerální ředitel: Pavel Zentrich Dell Computer je zastoupením jednoho z největších světových výrobců počítačů. Zaměřuje se především na firemní klientelu, v posledním roce však proniká i na pulty maloobchodních řetězců. Údaje jsou za finanční rok 2007 Zítra čtěte profil Mc Kinsey & Co. |
"V maloobchodní síti prodáváme především řady notebooků pro soukromé použití, ty dražší, pro firemní použití se stále nejvíc prodávají přímo," dodává.
Podle lidí z branže chodí lidé do obchodů pro počítače do 20 tisíc korun. Ty dražší vybírají po síti. Maloobchodní segment Dell podcenil stejně jako výrobu velmi levných a velmi lehkých notebooků, takzvaných netbooků.
Ty váží kolem jednoho kila a jsou určeny především pro práci v terénu. Jejich cena se pohybuje kolem deseti tisíc korun. Jako první je na trh vrhli výrobci Acer a Asus. Po obrovském úspěchu jejich kroky následovaly i další firmy. Mezi posledními i Dell.
Vstup do maloobchodu, i když opožděný, firmě na českém trhu však pomohl. Ve čtvrtém čtvrtletí rostly podle údajů analytické firmy IDC prodeje notebooků meziročně o více než 78 procent, což bylo nejvíc ze všech výrobců. V těsném závěsu, s růstem o 71 procent, byl Hewlett-Packard. Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí 2007 prodal Dell 9 570 notebooků, od října do konce roku loni to bylo 17 066 kusů. Konkurenční HP však v posledních třech měsících prodal bezmála 60 tisíc těchto strojů.
K dopadům finanční krize se firma příliš vyjadřovat nechce. Prý kvůli ní zatím nepropouštěla. Útlum ekonomiky se však podle Ponerta výrazně projevuje v uvažování firemních zákazníků. Mnohem více než v minulosti se podle něj zaměřují na náklady spojené s provozem informačních technologií a vyžadují větší "trvanlivost" jak počítačů samotných, tak příslušenství, které si k nim pořídí.