Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční hřbitov v České Třebové ukrývá i vagon z první světové války

  20:33aktualizováno  20:33
Jediné místo v České republice, kde se před likvidací shromažďují nepotřebné staré lokomotivy a vagony, je prostor železničního depa v České Třebové. Na smrt jich tu čekají stovky.

Nádraží v České Třebové slouží jako řada dalších větších stanic pro odbavování osobních a nákladních vlaků. Než však vystoupíte z vlaku na nástupiště, tak projedete kolem místa, kde řada železniční techniky odpočívá po poslední cestě.

Fotogalerie

"Hřbitov lokomotiv", jak se tomuto místu přezdívá, slouží převážně pro rozebrání vysloužilých strojů do šrotu či na náhradní díly.

"Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii," uvedl inženýr železniční dopravy pro provoz David Vavroušek.

Naráží tak na skutečnost, že zde najdeme unikátní vozy s významnou historickou hodnotou, které se plánují zachovat i pro další generace. Tyto cenné kousky jsou nejdříve vytipovány, posléze opraveny a nakonec určeny pro muzejní účely.

To je případ jednoho z původních vagonů, který přepravoval československé legionáře v první světové válce. Ten by měl být po nezbytných opravách součástí připravovaného legionářského vlaku. Zatím ale odstavené stroje pomalu korodují.

Na odstavné ploše jsou vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotivy řady 113 zvané Žehlička, řady 742 Kocour, motorové vozy řady 850 Krokodýl, elektrické jednotky řady 470 Kraken a 451 a 452 zvané Pantograf či Žabotlam.

Koncem tisíciletí převažovaly těžké nákladní lokomotivy řady 781 přezdívané Sergej, po nich lokomotivy řady 735 Pielstick, 771 Čmelák a 181 Šestikolák.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...



Najdete na iDNES.cz