Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční hřbitov v České Třebové ukrývá i vagon z první světové války

  20:33aktualizováno  20:33
Jediné místo v České republice, kde se před likvidací shromažďují nepotřebné staré lokomotivy a vagony, je prostor železničního depa v České Třebové. Na smrt jich tu čekají stovky.

Nádraží v České Třebové slouží jako řada dalších větších stanic pro odbavování osobních a nákladních vlaků. Než však vystoupíte z vlaku na nástupiště, tak projedete kolem místa, kde řada železniční techniky odpočívá po poslední cestě.

Fotogalerie

"Hřbitov lokomotiv", jak se tomuto místu přezdívá, slouží převážně pro rozebrání vysloužilých strojů do šrotu či na náhradní díly.

"Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii," uvedl inženýr železniční dopravy pro provoz David Vavroušek.

Naráží tak na skutečnost, že zde najdeme unikátní vozy s významnou historickou hodnotou, které se plánují zachovat i pro další generace. Tyto cenné kousky jsou nejdříve vytipovány, posléze opraveny a nakonec určeny pro muzejní účely.

To je případ jednoho z původních vagonů, který přepravoval československé legionáře v první světové válce. Ten by měl být po nezbytných opravách součástí připravovaného legionářského vlaku. Zatím ale odstavené stroje pomalu korodují.

Na odstavné ploše jsou vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotivy řady 113 zvané Žehlička, řady 742 Kocour, motorové vozy řady 850 Krokodýl, elektrické jednotky řady 470 Kraken a 451 a 452 zvané Pantograf či Žabotlam.

Koncem tisíciletí převažovaly těžké nákladní lokomotivy řady 781 přezdívané Sergej, po nich lokomotivy řady 735 Pielstick, 771 Čmelák a 181 Šestikolák.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Místo peněz rum? Američané si utahují z Česka kvůli splátce komunistického dluhu

Kubánský rum Ron.

Američtí filmaři si vystřelili z České republiky ohledně vyjednávání ministerstva financí o možném splácení kubánského...

Tvrdík lže, místo peněz dává předběžná opatření, vzkázal Tkáč z J&T

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč

Spolumajitel J&T banky Patrik Tkáč veřejně uvedl, že někdejší člen představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík „klame.“...

Další z rubriky

Dohodnuto: tunel přes Krušné hory do Drážďan postaví Němci

Stavba Gotthardského železničního tunelu.

Budoucí železniční tunel přes Krušné hory pro vysokorychlostní trať Praha - Drážďany bude projektovat Deutsche Bahn....

VIDEO: RegioJet představil nové lokomotivy, mají vozit osmnáctivozové vlaky

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

Soukromý železniční dopravce RegioJet ve středu veřejnosti představil nejnovější přírůstek do flotily. Dvě lokomotivy...

Za 25 minut z centra Prahy na letiště. Projekt stavby železnice se rozbíhá

Vizualizace rychlodráhy

Práce na nejkomplikovanější části železničního spojení z centra Prahy na letiště v Ruzyni mohou pokračovat. Úřad pro...

Najdete na iDNES.cz