Železniční hřbitov v České Třebové ukrývá i vagon z první světové války

  • 28
Jediné místo v České republice, kde se před likvidací shromažďují nepotřebné staré lokomotivy a vagony, je prostor železničního depa v České Třebové. Na smrt jich tu čekají stovky.

Nádraží v České Třebové slouží jako řada dalších větších stanic pro odbavování osobních a nákladních vlaků. Než však vystoupíte z vlaku na nástupiště, tak projedete kolem místa, kde řada železniční techniky odpočívá po poslední cestě.

"Hřbitov lokomotiv", jak se tomuto místu přezdívá, slouží převážně pro rozebrání vysloužilých strojů do šrotu či na náhradní díly.

"Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii," uvedl inženýr železniční dopravy pro provoz David Vavroušek.

Naráží tak na skutečnost, že zde najdeme unikátní vozy s významnou historickou hodnotou, které se plánují zachovat i pro další generace. Tyto cenné kousky jsou nejdříve vytipovány, posléze opraveny a nakonec určeny pro muzejní účely.

To je případ jednoho z původních vagonů, který přepravoval československé legionáře v první světové válce. Ten by měl být po nezbytných opravách součástí připravovaného legionářského vlaku. Zatím ale odstavené stroje pomalu korodují.

Na odstavné ploše jsou vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotivy řady 113 zvané Žehlička, řady 742 Kocour, motorové vozy řady 850 Krokodýl, elektrické jednotky řady 470 Kraken a 451 a 452 zvané Pantograf či Žabotlam.

Koncem tisíciletí převažovaly těžké nákladní lokomotivy řady 781 přezdívané Sergej, po nich lokomotivy řady 735 Pielstick, 771 Čmelák a 181 Šestikolák.

,