Hejtmanství chce začít s opravou děravých silnic v dubnu. Chybí jediné: peníze. "Hledáme řešení. Uvažujeme o tom, že vydáme krajské dluhopisy," uvedl hejtman David Rath.
Měl by pomoci stát
Středočeský kraj má nejhustší síť silnic ze všech krajů. O silnice druhé a třetí třídy se stará kraj, o ty ostatní stát. "Takový stav je neudržitelný. Pokud budou i příští zimy jako tato, měl by nám pomoci stát," řekl Rath.
Ministerstvo dopravy je však v podobné situaci. Zatím nemá přesně spočteny škody po letošní zimě, očekává však, že budou vyšší než jindy. "I my máme méně peněz na dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Pokud pan Rath tvrdí, že kraj má méně peněz kvůli nižším daňovým výnosům, tak stát je na tom stejně," reagoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Uvedl nicméně, že v minulosti stát takto některým krajům pomohl. Zda to tak může dopadnout i nyní, není schopen odhadnout.
Podle hejtmana Davida Ratha kraj o této možnosti už jedná s několika bankami. "Ale jednáme například i s Českou poštou, že by se dalo dluhopis koupit u každé poštovní pobočky. Naší představou je, že by si je mohl koupit každý člověk, teď čekáme, jaké dostaneme nabídky. Šlo by o dluhopisy v řádu miliard, respektive mezi jednou až třemi miliardami korun," potvrdil MF DNES Rath. Vydání dluhopisů plánuje na druhou polovinu roku.
Opoziční ODS s tím nesouhlasí. "To nemůže myslet vážně. Tak on nás na každém jednání zastupitelstva napadá, že Bendl zadlužil kraj. Přitom my jsme si brali úvěr na čtyři miliardy korun za podmínek, jaké by už teď nedostal, právě na investice třeba do silnic. A teď se dozvídám, že sám chystá další zadlužení," reagoval bývalý hejtman Petr Bendl.
Desítky milionů za žákovské jízdné teď chybějí jinde
Peníze z dluhopisů chce kraj použít na opravy a dostavby nemocnic, škol, domovů důchodců a zmíněných silnic. "Kraj peníze má. Kdyby je nerozhazoval na plnění populistických volebních slibů, nemusel by si půjčovat," míní Bendl. Narážel tak na to, že Rathovo hejtmanství proplácí desítky milionů korun na žákovské jízdné a další desítky až stovky milionů hradí z krajského rozpočtu za pacienty na zdravotnické poplatky v krajských nemocnicích a lékárnách.
Podle analytiků jsou krajské dluhopisy vhodným řešením, ale ne v dobách krize. "Nejen státní dluhopisy, ale i dluhopisy krajů nebo jednotlivých měst nejsou nic neobvyklého ani u nás, ani ve světě. Je však třeba vědět, že v době dluhových krizí, jakou teď pozorujeme u vysoce zadluženého Řecka nebo koneckonců kvůli vysokému deficitu i v Česku, to není levná záležitost. Banky budou vyžadovat poměrně vysoký výnos, čili úroky, které si budou účtovat," prohlásil analytik společnosti Patria Finance David Marek.
Pokud se kraj pro ně rozhodne, měl by vsadit podle něho na standardní emise dluhopisů, kdy investory jsou instituce, například banky, stavební spořitelny nebo penzijní fondy. Dluhopisy pro občany jsou technicky náročnou operací. "Dokonce i stát vydal dluhopisy pro drobnější investory jen jedinkrát, a to byly povodňové dluhopisy," zdůraznil Marek. Rath však tvrdí, že podmínkou kraje je, aby se je mohli koupit i jednotliví Středočeši.
Pokud se naplní optimistické ekonomické prognózy, podle nichž by se mohla česká ekonomika odrazit ode dna v druhé polovině roku, na dluhopisy nakonec ani nedojde. Může se však stát, že místo nich se hejtmanství rozhodne pro úvěr. Už nyní sonduje u zahraničních bank, jaké poskytují podmínky.