Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děripaska nasedá do Opelu

  2:00aktualizováno  2:00
Ani Fiat, ani Číňané. Německý Opel nakonec získá kanadská Magna společně s ruskými investory. Na ovládnutí Opelu se dohodla německá vláda v sobotu ve dvě hodiny ráno.

Oleg Děripaska, hliníkový baron. | foto: Reuters

Kromě Magny otevře kabinet Angely Merkelové dveře do Opelu i Rusům: vstoupí do něj největší ruská banka kontrolovaná státem OAO Sberbank a výrobce aut OAO GAZ vlastněný miliardářem Olegem Děripaskou. Podle dohody Magna získá v Opelu podíl 20 procent a Rusové 35 procent.

Vláda spolu se čtyřmi spolkovými zeměmi pošle automobilce na záchranu ještě úvěr 1,5 miliardy eur. Ruská strana má zajistit 700 milionů eur. Pro Magnu není spolupráce s Rusy ničím novým. Pětinu akcií vlastnil ještě loni magnát Oleg Děripaska, pak je musel kvůli krizi prodat. Ruský GAZ mu však stále patří.

Spolková kancléřka Angela Merkelová záchranou Opelu současně výrazně utužila obchodní vazby mezi Německem a Ruskem. Za takový krok proto sklízí i velkou kritiku.

"Jen to přiživí podezření ve východní Evropě, proč se největší ekonomika spojuje s podivnými ruskými magnáty, aby potěšila Kreml," citovala agentura Bloomberg šéfa Evropského centra pro mezinárodní politickou ekonomii Fredrika Karsona.

Německo je největším obchodním partnerem pro Rusko a ekonomická propojenost obou zemí je čím dál větší. A přeje si ji i kancléřka. "Ekonomické vazby mezi Německem a Ruskem jsou velmi důležité," řekla Merkelová na společné tiskové konferenci s ruským prezidentem Dmitrijem Medveděvem v březnu.

Podle Merkelové dohodě nakonec pomohl telefonát s americkým prezidentem Obamou, který s ní souhlasil.

Spojení s Rusy se nelíbí v Polsku ani v Británii

Spojení Opelu s ruským kapitálem se však nelíbí v řadě jiných zemí. Například ve Velké Británii, kde Opel vyrábí pod značkou Vauxhall a kde mají s Děripaskou poměrně čerstvé zkušenosti.

Děripaska tu totiž nedávno zavřel výrobu dodávek LDV v Birminghamu. Média teď řeší, kde na nákup Opelu bere peníze, když musel řadu firem prodat.

Kritiku spojení sklidilo i v Polsku. "Nic není čistě obchodní s Ruskem, vždy je v tom nějaký politický zájem," řekl polský opoziční poslanec Karol Karski. Ruští investoři mohou na koupi Opelu vydělat. Kromě nových trhů se dostanou i k podstatně lepším technologiím. A Kreml dál upevní své vazby s Berlínem.

Magna naopak pokračuje ve své expanzi vedené ambiciózním Frankem Stronachem, který pochází z Rakouska. Roste i v Česku, nedávno ovládla libereckého výrobce plastových dílů Cadence Innovation.
O Opel se zajímal i Fiat a čínští investoři. Fiat však už v pátek vyklidil pozice, dlouho byl přitom považován za favorita. V Itálii se za nečinnost v jednání o koupi Opelu opřely odbory Fiatu do vlády.

Odpověď ekonomického ministra vlády Giulia Tremontiho? "Náš průmysl jel do Berlína hrát fotbal podle pravidel. Ale změnili tam hru, začalo se hrát rugby a mohly se používat ruce," popsal sportovní terminologií změnu v jednáních.

Kritické hlasy nevnímají v Opelu, zaměstnanci záchranu firmy vítají. Podle šéfa odborů Klause Franze se lidé na směně v sobotu ráno spontánně objímali a oslavovali fakt, že jejich automobilka dostala další šanci přežít. Nejasná je po dohodě o prodeji Opelu budoucnost druhé evropské značky spadající pod křídla General Motors, švédského SAAB. Podle švédského premiéra Fredrika Reinfeldta je teď SAAB velmi zranitelný.

Budoucnost Opelu je důležitá i pro Česko, řada výrobců dílů patří k jeho dodavatelům. A jednání sledují i prodejci opelů. Ti zatím tvrdí, že odliv zákazníků kvůli nejistotě necítí. "Je to pro nás až překvapující, ale lidé nakupují stejně, jako když se o problémech Opelu nemluvilo," říká Martin Poledne, vedoucí prodeje Auto Staiger.

Dosavadního majitele Opelu, americkou automobilku General Motors, dnes čeká s největší pravděpodobností oznámení o bankrotu. I když to automobilka nepotvrdila, dnes bude v New Yorku tisková konference, kde všichni čekají jediné: vyhlášení bankrotu.

Ten má umožnit reorganizaci firmy, podobně jako to bylo v případě Chrysleru. Ochrana před věřiteli má urychlit ozdravení firmy. Restrukturalizace je podmínkou k získání státní pomoci na provoz. Podíl ve firmě dostanou i majitelé dluhopisů. Největším vlastníkem bude s více než sedmdesáti procenty americká vláda.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.