Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset nejčastějších otázek o zárukách

  17:00aktualizováno  17:00
Prodloužení záruční doby z šesti na čtyřiadvacet měsíců přineslo spotřebitelům velké výhody. Ale také mnoho otazníků a nejasností. Svědčí o tom množství dotazů, které přišly do redakce Testu. Na ty nejčastější přinášíme odpovědi.

Otázka první

Dvouletá záruka se vztahuje na zboží vyrobené až letos. Jak dlouho se ještě budou prodávat výrobky starší?

Přechodné období, kdy může prodávající na zboží vyrobené před rokem 2003 poskytovat ještě šestiměsíční záruku, platí jen do konce letošního roku. Od ledna 2004 bude mít zboží dvouletou záruční lhůtu bez ohledu na to, kdy bylo vyrobeno.

Otázka druhá

Mění se záruční doba i u oprav?

Ano i ne. U oprav je záruční doba tři měsíce na práci a čtyřiadvacet měsíců na součástky (místo dosavadních šesti měsíců). Seřídí-li například hodinář chod hodinek a zároveň vymění řemínek, na seřízení bude záruka tříměsíční, na řemínek dvouletá.

Otázka třetí

Jaká je záruka u použitých věcí, například u televizoru z bazaru?

Dvouletá záruka se týká i použitého zboží, ale po dohodě s kupujícím je možné zkrátit ji až na 12 měsíců. U věcí z bazaru však nelze reklamovat vady vzniklé používáním nebo opotřebením, například zašedlou obrazovku u televizoru. Pokud však televizor nefunguje, přestože byl prodán s tím, že je funkční, reklamovat se může.

Otázka čtvrtá

Další zajímavé články z této oblasti čtěte zde:

Reklamační desatero

Co je a co není možné reklamovat

Záruka u mobilních telefonů



Co je vlastně "spotřební zboží"? Jaká je jeho definice?

Žádný právní předpis nedefinuje, co je spotřební zboží. Lze však odvodit, že existují dva druhy spotřebního zboží. Prvním je zboží krátkodobé nebo střednědobé spotřeby, které má stanovenou spotřební lhůtu (je většinou vyznačena na obalu) a které se používáním spotřebovává. Jsou to potraviny, léčiva, kosmetické přípravky, spotřební chemie. Druhým je zboží dlouhodobé spotřeby, které se používáním jen opotřebovává, ale nespotřebovává, neubývá ho. Příkladem je oblečení, obuv, elektronika, automobily, hračky, knihy, cédéčka, mobilní telefony, domácí spotřebiče, nábytek, počítače, software, ale i náhradní díly při opravách.

Otázka pátá

Je možné dokoupit si i delší než dvouletou záruku?

Koupit si delší záruční dobu možné není. Některé firmy však poskytují takzvaný bezplatný servis, a to je něco jiného. Zákazník si vlastně zaplatí právo na to, aby mu věc byla po určitou dobu bezplatně opravována. Ale už nemá práva, která mu dává zákon u záruky, třeba při nedostatku náhradních dílů odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat slevu.

Otázka šestá

Je možné do sedmi dnů od koupě odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?

Při nákupech v běžných obchodech nebo u stánků to možné není. Sedmidenní lhůta na rozmyšlenou se týká jen nákupů mimo provozovnu prodejce (například od podomních obchodníků, dealerů na různých předváděcích akcích apod.). Pokud zákazník již podepsal smlouvu, ale zboží mu ještě nebylo dodáno, může od smlouvy bez udání důvodů odstoupit do jednoho měsíce. U takzvaných nákupů na dálku (například přes internet, teleshopping nebo od zásilkových firem) může zákazník zboží vrátit bez udání důvodů do čtrnácti dnů od převzetí.

Otázka sedmá

Je správné, že prodavač ve stánku odmítl uznat reklamaci bot, kterým upadl za dva dny podpatek, s tím, že se jedná o jednorázovou obuv? Na nic takového předem neupozornil.

"Jednorázová" obuv na jedno použití je nejspíš výmysl obchodníka, který zkouší trpělivost zákazníka. Pokud má obuv omezené používání, musí na to prodávající upozornit, aby se kupující mohl rozhodnout, zda takový výrobek chce, nebo nechce. Zákazník by měl požadovat písemné vyjádření o zamítnutí reklamace a upozornit Českou obchodní inspekci.

Otázka osmá

Vztahuje se dvouletá záruka například na armaturu k vytápěcímu systému, kterou si zákazník koupí a sám namontuje?

Ano vztahuje. Pozor, nárok na uznání reklamace však může zákazník ztratit, když nebude při montáži postupovat podle návodu, nebo si armaturu namontuje sám, přestože podle záručních podmínek daných prodejcem ji musí namontovat odborník.

Otázka devátá

Jak je to s dvouletou zárukou u oblečení? Vždyť některé třeba ani dva roky nevydrží. Nehrozí, že když přijde zákazník za rok a půl s bundou, u které se rozpadla podšívka, prodavač řekne, že je to používáním?

Možné to je. Novela sice rozšiřuje práva spotřebitelů, ale prodejcům nebere to základní - právo přijmout či nepřijmout reklamaci. Kupující má v případě zamítnutí možnost obrátit se na soud. Dobré je nechat si předem vypracovat posudek soudního znalce.

Otázka desátá

Co když ve fotolabu ztratí nebo zničí snímky?

Je možno získat náhradu za zničený materiál. Události nebo vzpomínky, které jsou zachyceny na fotografiích, jsou z pohledu zákona věci nehmotné a za ty náhradu žádat nelze.

CO PŘINESE DLOULETÁ ZÁRUKA OBCHODNÍKŮM?

JAROSLAVA ŠTOLBOVÁ, majitelka prodejny obuvi v Českém Brodě

V každém případě nám přibudou nepříjemnosti, práce a náklady. Zkušenost říká: čím víc rozbité boty, tím větší křikloun. Aby mi neodradil další zákazníky, musím boty přijmout k reklamaci a poslat je dodavateli k posouzení. A to dělá čtyřicet korun za každý balík, což je další vydání, které nese obchodník i v případě, že reklamace bude zamítnuta. Jinak se asi moc nezmění, protože výrobní vady se většinou prokážou do měsíce, skrytější vada do tří měsíců, někdy do půl roku.


JIŘÍ ŘÍZEK, manažer českého Electro Worldu

Nevidím v tom žádné drama. Počet záručních oprav stoupne, ale určitě ne dvojnásobně. Většina našich dodavatelů nabízí dvouletou záruku už teď jako obchodnický tah. Výrobní vady se většinou projeví v krátké době po zakoupení. Dokonce i menší opotřebení berou jako záruční opravu, protože jim jde o dobré jméno.

VÁCLAV BROM, mluvčí firmy Mountfield

Dvouletou záruku poskytujeme už od roku 2001. Za tu dobu stoupl počet uznaných reklamací zhruba o deset procent, což není nijak významné číslo. Musím říct, že tuzemští dodavatelé se přizpůsobili velmi rychle. Pochopili, že do budoucna bez toho stejně být nemohou. Někteří západní výrobci už dvouletou záruku poskytovali ve svých zemích, s nimi bylo jednání lehčí. U jiných dodavatelů jsme museli trvat na tom, aby dodržovali kvalitu, která by delší záruku snesla. A s některými jsme se museli dohodnout na tom, že se budou finančně podílet na nákladech, pokud u jejich výrobků naroste počet reklamací. Ale ani v jednom případě se nám nestalo, že bychom museli hledat jiného dodavatele.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Už nejen vejce. Toxický fipronil našli Němci i v dalších potravinách

V Německu se vedle vajec toxický insekticid fipronil našel i v dalších potravinách, včetně pečiva, vaječných salátů nebo vaječných likérů. S odvoláním na...  celý článek

kiwi
Hitparáda cenových extrémů potravin: nejvíc podražilo kiwi a máslo

Co mají společného melouny, pomeranče a kiwi? Kromě exotiky je to i vysoká cena, kterou si za ně zákazníci připlácejí v obchodech. Kilo kiwi zdražilo na sto...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.