Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, MF DNES

Deset největších obchodníků loni utržilo 312 miliard

  • 17
Deset největších obchodních řetězců loni v Česku utržilo přes 312 miliard korun, což je o zhruba 23 miliard více než v roce 2007. Nejvíc utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz.

Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco a na třetí skončila společnost Ahold, která provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. Předběžné údaje dnes zveřejnila analytická firma Incoma Research a časopis Moderní obchod.

Letos do tržeb obchodníků promluví finanční krize, která podle Zdeňka Skály z Incoma Research změní chování zákazníků. „Lidé mohou začít nakupovat levnější potraviny nebo se obrátit k diskontům,“ uvedl.

Útraty Čechů loni zvýšily obrat všem obchodníkům kromě tabákového řetězce Geco, kterému tržby klesly o 200 milionů.

Akční leták Billa

Nakupujete rádi v prodejnách Billa?

Aktuální leták Billa
i všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Billa?

Nejvíc si polepšila skupina Rewe, které patří supermarkety Billa a diskonty Penny Market - meziročně o téměř sedm miliard. Firma by svou pozici v top desítce mohla po letošním roce navíc ještě vylepšit. Letos jí totiž začne vydělávat 150 prodejen Plus Discount, které koupila loni zhruba za šest miliard korun.

Nejlepší desítku naopak zřejmě opustí dosavadní vlastník Plusů, skupina Tengelmann, která v Česku vlastní ještě hobbymarkety OBI.

Firmou s nejvěrnějšími zákazníky je podle Skály Globus. Ve 13 hypermarketech, které v Česku provozuje, loni utržil přes 25 miliard korun. To představuje zhruba polovinu tržeb Teska, které ale v zemi provozuje osmkrát víc prodejen, z toho necelou šedesátku hypermarketů.

Růst tržeb desítky firem loni zpomalil. Zatímco v roce 2007 se tržby zvýšily v součtu o 12 procent, loni pouze o osm. Firmy mají dohromady čtyřiašedesátiprocentní tržní podíl, který se letos pravděpodobně zvýší na 70 procent.

Obchodní řetězce v roce 2008 podle údajů společnosti Incoma Research zrychlily expanzi na českém trhu. Zatímco v roce 2007 se počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen zvýšil meziročně o 27, loni v Česku přibylo 108 nových obchodů a jejich celkový počet se vyšplhal na 1 325.

Tržby deseti největších obchodníků (v miliardách Kč)
Tržby deseti největších obchodníků (v miliardách Kč)
PořadíSkupina/Firma
20062007 2008
1.Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 45,0 50,0 54,5
2. Tesco Stores 37,0 44,0 47,0
3. Ahold ČR (Hypernova, HyperAlbert, Albert) 38,5 42,0 44,0
4. Makro Cash & Carry ČR 38,3 39,3 39,5
5.REWE ČR (Billa, Penny Market) 25,8 31,6 38,5
6. Globus ČR 20,5 23,0 25,4
7. Tengelmann ČR (Plus-Discount, OBI) 19,5 20,4 22,5
8. GECO TABAK 14,9 17,7 17,5
9.Spar ČR (Interspar, Spar supermarket, Spar Šumava) 12,0 13,0 14,0
10.Peal 7,0 8,0 9,3
1.-10.Celkem258,5289,0312,2