Na drážďanském nábřeží  v sobotu oslavili

Na drážďanském nábřeží v sobotu oslavili "narozeniny" německé paroplavební společnosti. Oslavu zahájil saský premiér Stanislaw Tillich. Dorazil i pražský parník Vltava. | foto: Saechsische dampfschiffahrt

Deset procent útrat v Drážďanech jde z peněženek Čechů

  • 42
Drážďany jsou mezi Čechy oblíbeným cílem nákupní turistiky. Desetina tržeb v saské metropoli pochází z českých peněženek a některé obchody dokonce hledají české prodavače. Ve městě, které leží půl hodiny od hranic, Češi nakupují hlavně oblečení, elektroniku a kosmetiku.

Drážďany jsou už druhou největší nákupní metropolí bývalého východního Německa. Pokud by se nepočítal kdysi rozdělený Berlín, tak vůbec největší. Tvrdí to saská průmyslová a obchodní komora (IHK), podle níž 20 procent celkových tržeb přichází z turistiky a deset procent připadá na Čechy. O rostoucím zájmu Čechů vypovídají i poutače v češtině, jež jsou umístěny v některých obchodech. 

V současnosti je v půlmilionové "Florencii na Labi" 883 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch. Podle mluvčího IHK Larse Fiehlera se za posledních pět let rozrostly o téměř deset procent. Hlavní město Saska tak zaznamenává opačný trend než další velká města na východě Německa jako Lipsko nebo Saská Kamenice (Chemnitz), kde prodejních míst za stejné období ubylo.

Přízni turistů se saská metropole těší dlouhodobě. Podle německé turistické analýzy pro rok 2011 jsou Drážďany po Berlínu, Hamburku a Mnichově čtvrtým nejvyhledávanějším německým městem pro krátkodobé pobyty.

Češi si do Drážďan vyjedou nejčastěji v sobotu

Podle saské komory Čechy k nakupování v Drážďanech za hranicemi láká šíře nabídky zboží a doprovodné služby jako servis nebo poradenství. "Také v otázce kvality věří více německému maloobchodu," tvrdí Fiehler.

"Zejména v sobotu u nás nakupuje hodně lidí z Prahy," potvrdil vedoucí drážďanského obchodního domu Karstadt Wolfgang Wirz listu Sächsische Zeitung. Stejnou zkušenost má šéf tamní prodejny s outdoorovým vybavením Globetrotter Michael Bärisch. "Podle našich zkušeností se hodně českých zákazníků před návštěvou dívá do on-line obchodu," dodal.

Podle Wirze mnoho Čechů ovládá němčinu nebo angličtinu, takže u nich není problém s dorozuměním se s personálem prodejen. Některé přesto shánějí i české prodavače, kteří mají přivábit ještě více utráceníchtivých krajanů. "To by určitě přineslo další plus pro orientaci zákazníků," podporuje IHK nábor českých prodavačů, kteří mohou po květnovém úplném otevření německého pracovního trhu v sousední zemi působit bez omezení.

,