Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Designér z Hané chce mít vlastní auto

  12:03
Návrhář aut Jaroslav Fuksa mívá ve své nenápadné dílně na Hané vzácné návštěvy. Jednou za čas přijedou designéři z Mercedesu nebo z Porsche, jindy se zastaví motocyklový závodník a před lety přijela i delegace inženýrů z Íránu.
Jan Fuxa

Jan Fuxa | foto: Libor TeichmannMF DNES

Letos do Lipníka nad Bečvou dorazili také pražští úředníci ze státní agentury CzechInvest i s fotografem, aby jednoho z předních českých automobilových návrhářů zařadili do nové kampaně. Ta má stát na konkrétních lidech, kteří by mohli ukázat světu potenciál české ekonomiky a prodat zemi jako zajímavé místo pro investory.

"Jeho reference mluví samy za sebe. Vybrali jsme ho mezi šest osobností, na nichž chceme ukázat, jaké lidi můžeme světu nabídnout," říká Dita Martišová z CzechInvestu.

"Jo, jo, támhle," ukazuje vrátný lipnického podniku Strojtos směrem k plotu u železniční trati. Sotva ho někdy napadlo, že ve staré pronajaté hale vznikaly nápady pro interiér většiny mercedesů, pro přívěs BMW, masku avie nebo pro porsche roku 2010.

Chvíli to trvá, než se osmatřicetiletý Jaroslav Fuksa se zvučnými zakázkami pochlubí. Řada věcí je tajných, ale hlavně v oboru se to moc nenosí.

"Všechno to jsou věci, na kterých dělají spousty lidí," říká vystudovaný designér původem z Havířova, který sedm let navrhoval auta přímo v Německu, od nuly vybudoval firmu se čtrnácti lidmi a přemýšlí o další expanzi. Zakázek je dost. Někdy až moc na člověka, který raději tráví čas v montérkách než v saku dojednáváním obchodů.

Fuksa po studiích na pražském UMPRUM odjel v šestadvaceti na praxi do Německa, kde se uchytil a založil vlastní firmu. Do jejího jména zakódoval český původ (cé jako český, dé jako design, a jako automotive) a začal pracovat pro zahraniční značky.

"Podobných firem je kolem automobilek celá řada," říká Fuksa. Základem jeho práce bylo modelovat pro designérské týmy automobilek představy o nových autech, aby včas mohlo padnout rozhodnutí, co vypadá dobře a co ne. Představy designérů světových značek tedy zná tři až pět let dopředu a sám je může ovlivnit.

Práce pro cizí značky spočívá hlavně v tom, co nejlépe řemeslně zpracovat návrhy podle připravených výkresů. Ale jakmile modelář začne přenášet nápady z papíru do praxe, sám je může ovlivňovat. "Tak jako sochař nemůže skončit u skici, tak já mám rád, když se auto nastartuje a rozjede, " říká Fuksa.


U Mercedesu, který mu zajišťuje nejvíc zakázek, byl při navrhování interiéru většiny dnešních modelů, ještě když šlo o prototypy v hlavách návrhářů. Na stejné práci s ním vždy dělalo několik týmů, aby automobilka měla z čeho vybírat.

V roce 1998 Fuksa navrhoval pro Íránce interiér populárního vozu Paykan postaveného podle licence Peugeot 405.

Řízená stagnace
Udělat prototyp tak, aby jej designéři mohli prezentovat svým šéfům a mohli se podle něho rozhodnout, je věda, která se cení. „Jeho firma má obrovský potenciál. Líbila se mi velká pružnost a ochota, což je dáno jejich malou velikostí, nemluvě o špičkové řemeslné zručnosti,“ říká Štefan Tyrpák, ředitel nákupu Ford Motor Company pro Česko, kde má na starosti vyhledávání a sledování dodavatelů.

Navštívil i Fuksu, aby s ním na základě referencí z Německa probral možnost modelování prototypů i pro Ford. Ale nedohodli se. Fuksa má se svým podnikem jiné plány a nechce tříštit energii.

"U těchto firem jsem si často kladl otázku, jestli to nedělají záměrně z důvodů jakési řízené stagnace. Mají byznysu, kolik chtějí, ale necítí potřebu za každou cenu expandovat," říká Tyrpák.

Chcete moje auto?
Z Německa Fuksa momentálně žádnou zakázku nemá, a tak se může naplno věnovat tomu, co ho teď nejvíc baví. Navrhuje a vyrábí své vlastní auto.

"Má to být naprosto exkluzivní vůz, který bych chtěl vyrábět ve velmi omezené sérii a který bude snesitelně drahý," říká Fuksa a vzrušeně sundává hadr z plastelínového modelu.

Ještě v Německu už si stihl první auto postavit, a sice vlastní kabriolet na motivy porsche. Vývoj dvou kusů stál přes dvanáct milionů korun, na něž se složili dva Fuksovi partneři, kteří si pak obě auta rozebrali. Fuksu vyplatili, takže se mohl vrátit zpátky na Moravu, kde založil firmu a koupil na inzerát dům.

"Nechci se trefit někomu do okna, když hodím psovi klacek," říká spokojený otec sedmiletého syna, který byl prý hlavním podnětem, proč se vrátit domů.

Svou provizorně zařízenou halu by rád vyměnil za moderní provoz. Spoléhá na to, že se nápad s originálním českým supersilným sporťákem zalíbí nějakému bohatému fandovi, který zafunguje jako investor, podobně jako když modeloval své porsche. Pro nové auto má už vymyšlené jméno, ale prozradit je ještě nechce pro případ, že se příprava protáhne. Auto však prý vznikne, i když se předem nikdo nechytne.

"Pokud objednávky nepřijdou, budeme muset na vývoji pracovat pomaleji, tak abychom nemuseli brzdit naši hlavní činnost," říká konstruktér, který sám řídí starší kombík Volkswagen Passat s automatickou převodovkou.

Sám má navrženou karoserii, kterou si i sám vyrobí z uhlíkových tkanin.

"V Británii existuje řada firem, které dodají podvozek a motor tak, aby auto vyhovovalo všem předpisům," říká Fuksa. Auto má mít výkon přes 500 koní a cenu autor zatím odhaduje na zhruba dva a půl milionu korun. "Teď hledáme investory, kteří by výrobu mohli podpořit," říká Fuksa.

Fuksa a syn, s. r. o.
Při exkurzi po Fuksově dílně se mimoděk vynořují i další projekty, na nichž jeho tým právě pracuje. S bratrem, který má strojařskou dílnu, chce vyrobit solidní minitraktor a na zdi už má oranžové nákresy. Z Británie Fuksa přijal nabídku, aby navrhl díly pro motorku poháněnou elektromotorem.

Motocykly nyní zabírají většinu jeho času. Z uhlíkových vláken, jež se musel naučit zpracovávat kvůli prototypům karoserií, jeho lidé nyní ručně lisují díly na závodní motorky, které si po internetu objednávají nadšenci z šestatřiceti zemí.

Buď se jedná o tuningové díly, u nichž je uhlík nejvíc v módě, nebo o součástky vylepšující funkci stroje.

"My jsme vyzkoušeli hodně výrobců, ale vlastně jedině pan Fuksa a jeho firma to dělají tak, že výrobek lze srovnávat se světovou špičkou," říká Petr Vorlíček, který má se synem závodní stáj pro disciplínu supermoto, což jsou soutěže terénních motorek na silnici.

Už teď se Fuksa snaží pro svou práci získat svého syna, jemuž chce firmu jednou předat. "Nedávno jsem mu říkal: Sašo, ty jsi má největší životní výhra. Další bude, až příští auto postavíme spolu."

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...