S nápadem pronajímat deštníky na čínských ulicích přišla společnost v dubnu letošního roku, kdy do projektu investovala 10 milionů jüanů (v přepočtu přibližně 33,5 milionu korun), informoval australský server News. Plán ale v praxi nefunguje úplně tak, jak by si asi zakladatelé projektu představovali.
Co je sdílení a co už podnikání? Uber a spol. nejspíš změní i české zákony |
Po pár týdnech totiž společnost uvedla, že většina jejích deštníků zmizela. Jedno paraple přitom vyjde firmu na 60 jüanů (v přepočtu přibližně 200 korun), napsal server South China Morning Post. Zakladatel Zhao Shuping, který je nadšený myšlenkou sdílení věcí na ulici, se nechal inspirovat již delší dobu fungujícím pronajímáním bicyklů.
„Deštníky se ale od jízdních kol liší. Bicykly totiž mohou být zaparkovány kdekoliv, ale pro deštník potřebujete zábradlí nebo plot, kam byste jej zavěsili,“ poukazuje zakladatel start-upu. To, že si lidé pravděpodobně odnesli deštníky domů, nakonec zhodnotil jako to nejlepší řešení, co mohli udělat, protože se deštníky nezničily.
Druhá šance pro zakladatele
Přesto společnost s podnikáním nekončí a do konce roku plánuje zájemcům nabídnout až 30 milionů deštníků. Pravděpodobně však bude muset upravit pravidla, aby potencionální zákazníky donutila pronajaté deštníky vracet.
Společnost zavedla „deštníkové služby“ v jedenácti čínských městech včetně Šanghaje či Nankingu, kam jich dodala na 300 tisíc kusů. Zájemci je najdou poblíž autobusových či vlakových zastávek a východů z metra.
Deštníky by tak měly být po ruce kdykoliv, kdy přijde nečekaný déšť. Hodinový pronájem deštníku stojí 0,5 jüanu (v přepočtu necelé dvě koruny), musí se zaplatit také záloha 19 jüanů (asi 64 korun).
Start-up není jediným projektem snažícím se využít špatné počasí ve svůj prospěch. Po celém světě existuje zhruba 14 dalších společností poskytujících odobné služby. Například v Americe funguje firma s názvem Brellabox, která funguje na stejném konceptu. Podnikatel Kevin O’Leary označil projekt za „možná nejhorší nápad, který kdy slyšel.“
Sdílená ekonomika zažívá i v Číně velký rozkvět. Lidé spolu sdílí auta, byty, kola či kanceláře. I jiné projekty však mají problém s krádeží. Například jedna ze společností na půjčování bicyklů musela minulý měsíc zavřít, protože přišla o 90 procent jízdních kol.