Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České děti milují šmouly a Dobu ledovou. A řetězce to dobře vědí

  4:00
Šmoulové, hrdinové z Doby ledové, ale taky Garfield nebo ovečka Shaun. Tyto postavičky se v průzkumu mezi českými dětmi a jejich matkami umístily na dobrých pozicích. Znamená to, že budou dost pravděpodobně ještě nějakou dobu útočit z věrnostních programů v obchodních řetězcích.
Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Lezou už vám na nervy všudypřítomní šmoulové nebo například hrdinové ze série Doba ledová? Tak to máte asi smůlu. České děti je totiž milují a marketéři to dobře vědí. 

Maloobchodní řetězce se přes ně budou dál dostávat do peněženek jejich rodičů. Skrze samolepky, sběratelské kartičky nebo odměny ve formě plyšáků či povlečení. 

Zmíněné motivy a postavičky zabodovaly v průzkumu provedeném loni firmou TCC Global na skupině 404 českých matek a dětí. A od tohoto průzkumu už vede vcelku přímá cesta k nálepkám na věrnostní kartičky rozdávané u pokladen českých obchodů. TCC Global totiž pro klienty z řad řetězců podobné akce „na klíč“ připravuje. V minulosti takto „přiměla“ děti soutěžit o ceny s jejich oblíbenými postavičkami v české Bille, Albertu nebo drogeriích Rossman.

Nejpopulárnější a nejznámější motivy

Čelo žebříčku potvrdilo současné trendy a zároveň načrtlo další možnosti do budoucna. Na špici oblíbenosti se ocitli šmoulové, kteří se v minulosti stali základem už několika věrnostních soutěží.

Nebudou nejspíš jediní, kteří se v blízké době v obchodech „protočí“ znovu. „Motivy vycházející z filmů jsou vždy populární. V roce 2016 nás čeká řada premiér, například Doba ledová 5, třetí díl Šmoulů i Angry Birds. Ty budou bezesporu patřit mezi nejpopulárnější,“ říká regionální obchodní ředitel TCC Manfred Litschka. 

Kromě nich přední příčky v očích dětí okupují stálice jako Tom a Jerry nebo kocour Garfield. Hodně vysoko se umístili rovněž hrdinové animovaného filmu Jak vycvičit draka.

Průzkum ukazuje znatelné regionální rozdíly, které odrážejí jak aktuální televizní programy v dané zemi, tak některé historické okolnosti. „Samozřejmě, že některé trhy mají své výrazné lokální hrdiny, v Rakousku je to Heidi, v Německu Wickie. Ale takový Tom a Jerry jsou dlouhodobě populární skoro všude,“ dodává Litschka. V Česku je zase velmi zakořeněná, původem německá, Včelka Mája. Vysoko se totiž drží v povědomí dětí a zároveň jejich matek. 

Podle Ondřeje Obluka z reklamní agentury Ogilvy & Mather je výběr motivů jedním z klíčových prvků kampaně cílené na děti. „Podobných promo akcí je mnoho, a tak je potřeba se odlišit,“ říká. Druhým důležitým momentem je podoba programu, která často kombinuje zábavné, herní a sběratelské prvky. „Funguje to i z druhé strany, kdy akci rodiče, ač je to smutné, využívají jako jakési odpustky. Když nemají na dítě dost času, přinesou mu aspoň kartičku nebo plyšáka do sbírky,“ říká. 

Marketérům dětská reklama neetická nepřijde

Lidem, kteří reklamu na děti cílí, ale možné kontroverze příliš nevadí. Agentura Ogilvy & Mather loni na podzim provedla mezi českými marketéry výzkum, ve kterém se jich ptala také na etiku dětské reklamy. Více než čtyři pětiny oslovených se shodly na tom, že na propagačních akcích a merchandisingu, tedy na prvcích, které jsou podstatné pro věrnostní akce v obchodech, nic špatného nevidí. 

Černé svědomí by podle průzkumu měla většina z oslovených marketingových manažerů jen z reklamních akcí na základních a mateřských školách a u dětského lékaře.

A konečně: Akce cílící na děti se zamlouvají i samotným maloobchodníkům.  Podle komerčního ředitele výzkumné společnosti Nielsen Karla Týry jsou tyto akce jedním ze tří hlavních prostředků, kterými se nyní firmy působící na českém trhu snaží prosadit. Kromě toho sází i na slevové akce a vlastní privátní značky. „Většina marketingových akcí se totiž snaží do obchodů přivést rodiny, které jsou nejatraktivnějšími zákazníky,“ dodává Karel Týra.

Úspěch věrnostních programů s využitím dětských motivů potvrzuje i mluvčí Billy Lucie Borovičková. „Jakmile jedna kampaň skončí, jsme zavaleni dotazy, kdy bude další. O zájmu ze strany zákazníků svědčí i množství vydaných plyšáků, které již dávno překonalo milionovou hranici,“ říká zástupkyně řetězce, který v poslední době lákal děti na Angry Birds a aktuálně ponouká děti potenciálních zákazníků motivy z filmů Příšerky s. r. o. od studia Pixar.

6. srpna 2013

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...