K jízdence fakturu za proud. Německé dráhy chtějí prodávat i elektřinu

  10:00aktualizováno  10:00
Německý dopravce Deutsche Bahn začne svým klientům nabízet levnou elektřinu. Chce využít fakt, že nakupuje ve velkém.

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června 2017) | foto: Reuters

Před dvaceti lety založily Deutsche Bahn dceřinou společnost DB-Energie, která pro největšího železničního dopravce v Německu nakupuje elektřinu a naftu k pohánění lokomotiv. Ještě letos by se však německé dráhy chtěly se svou nabídkou rozjet do každé domácnosti v Německu, píše list Die Welt.

Klientům nabídne energii výhradně z obnovitelných zdrojů za výhodnější cenu. Ta by měla jít pod nabídku majoritního dodavatele energie v místě bydliště. „Umíme dráhám zajistit obrovské množství elektřiny, zvládáme železnici, zvládáme i elektřinu,“ prohlásil pro list Welt šéf DB-Energie Hans-Jürgen Witschke.

Zároveň však dodává, že firma nestojí o budování tržního podílu za každou cenu. Vyplývá to alespoň z porovnání jejich ceníku s konkurencí, který provedl portál Verivox. Podle údajů se dceřinka DB sice dostala s cenou pod základního dodavatele v místě bydliště potenciálních klientů, ale rozhodně nedopadla z pohledu ceny nejlépe.

Ke změně chce klienty přesvědčit systémem bonusů za přestup k nim nebo výhodnějšími jízdenkami. Pokud vše půjde podle představ manažerů DB, budou si jejich proudem do konce roku svítit statisíce nových klientů a do pěti let by mělo jít o miliony. Velkou výhodu představuje databáze cestujících, díky které mohou DB klienty oslovit.

Větrný park BARD v Severním moři

Větrný park BARD v Severním moři

Německá železnice patří mezi německými spotřebiteli elektřiny k těm největším – na proud jezdí 90 procent souprav v osobní dopravě a dokonce 95 procent při přepravě nákladu.

Na druhé straně si však dráhy umí elektřinu samy vyrábět. Za rok ve svých zdrojích vyprodukují 20 TWh energie. Pro srovnání: jde zhruba o čtvrtinu roční výroby elektřiny v Česku. Část z toho si samozřejmě spotřebuje firma sama, ale i tak má přebytky, se kterými může operovat.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

Najdete na iDNES.cz