Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Developeři utíkají z Prahy. Starý územní plán brzdí výstabu nových bytů

  1:00aktualizováno  1:00
Dlouhotrvající problémy s povolováním výstavby nových bytů v české metropoli hýbou prodejním žebříčkem rezidenčních developerů. Situace na pražském trhu vytlačuje mimo hlavní město především menší developery, po příležitostech jinde se však ohlížejí i ti větší.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš KuběnaMAFRA

Zatímco silná trojka se drží, nižší pozice se otřásají v základech. Stále častěji se na „bodovaných“ pozicích objevují noví hráči. Při nižším objemu prodeje totiž boduje každá firma, které se podaří dát na trh nový, větší projekt.

Ze žebříčku rezidenčních developerů, který sestavily na základě společné analýzy společnosti Trigema, Skanska Reality a Central Group, vyplynulo, že se v Praze v prvním pololetí letošního roku prodalo 2 850 nových bytů. Vloni to přitom bylo 3 350. Nejvíce jich prodal Central Group – 479, který díky tomu získal 16,8 procenta pražského trhu. Dvojkou je Finep s 214 prodanými byty a se 7,5 procenta trhu. Následuje Skanska Reality se 193 prodanými byty a 6,8 procenta. Ostatní developeři si v letošním roce z pražského trhu utrhli ještě nižší jednotky procent.

Spočítejte si hypotéku online

Brzdou rychlejší výstavby, která by lépe reagovala na poptávku po novém bydlení, je podle ředitele developerské společnosti EKOSPOL Evžena Korce také zastaralý územní plán hlavního města. „Současný platí už od roku 2000, a přestože měl být po deseti letech aktualizován, nestalo se tak. Neobnovila se tak zásoba nových pozemků vhodných k výstavbě, což vede k jejich vyčerpání,“ postěžoval si Korec.

Nedostatek bytů na pražském trhu zvyšuje jejich průměrnou cenu, která je aktuálně již na úrovni 86 500 korun za metr čtvereční. Rostoucí ceny znepřístupňují nové byty střední třídě, což se projevilo i v nabídce. Asi 89 procent nabízených bytů spadá do vyšší hladiny s cenami nad 60 tisíc korun za metr čtvereční. Aktuálně se nabízí 3 600 bytů, z nichž cenově dostupných pro střední třídu jich je asi 400.

„V situaci, kdy se naplno projevují důsledky velmi omezeného a rekordně dlouhého povolování bytové výstavby, mají výhodu ty největší firmy, které současně pracují na přípravě řady projektů. Pokud se prodlouží vydávání potřebných povolení u některého z nich, firmy jsou obvykle schopny nabídnout jiný projekt. Pro menší hráče může být tato situace fatální,“ řekla výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.

Hledání nových příležitostí mimo Prahu není jen záležitostí těch nejmenších. Nové trhy mapují i větší hráči. Logickou volbou je Středočeský kraj. Po možnostech v okolí Prahy se rozhlíží například společnost Skanska.

„V posledních letech jsme se hodně soustředili na Prahu, nicméně v současnosti zvažujeme i příležitosti v širším okolí metropole. Omezené povolování má vliv na naše podnikání, ale není hlavním důvodem, proč se ohlížíme mimo hlavní město,“ uvedla generální ředitelka společnosti Skanska Naděžda Ptáčková.

Podle ředitele společnosti Finep Tomáše Pardubického to má své nevýhody. „Staví se v polích ve Středočeském kraji. Od revoluce ubývá orné půdy, protože se začalo stavět více domů. Jen za poslední rok vzrostl počet postavených domů za Prahou o 30 procent. Rozloha půdy se v ČR se snížila ze 4 milionů hektarů na 3 miliony hektarů,“ uvedl Pardubický.

Mimo Prahu se vydal i Finep. Jmenovitě na Slovensko do Bratislavy a do Mongolska. „Každý rok investujeme do výstavby 2 miliardy korun. Zatímco v roce 2007 šlo 88 procent těchto investic do výstavby nových bytů v Praze, dnes kvůli nedostatečnému počtu stavebních povolení investujeme zhruba polovinu, zbytek jsou naše investice do rezidenčních projektů v zahraničí a do dalších našich projektů spojených s bydlením, případně i mimo segment, “ dodal Pardubický.

Nebývalý zájem pražských developerů si užívá západočeská metropole. V Plzni chystají stovky bytů společnosti Trigema, V Invest a Daramis. V projektové fázi jsou také byty pražské firmy JRD. „Klíčová pro nás stále zůstává Praha. Vedle Plzně, kde již stavíme náš první regionální bytový projekt, bychom chtěli bytové domy připravit například i v Brně,“ řekl předseda představenstva společnosti Trigema Marcel Soural.

Jít mimo Prahu má samozřejmě svá rizika. „Náklady na výstavbu jsou stejné, někdy i vyšší. Ceny bytů jsou obvykle výrazně nižší. Také standard, který si obyvatelé regionů mohou dovolit, je zcela jinde, než je obvyklé v Praze,“ okomentovala situaci tisková mluvčí společnosti Central Group Marcela Fialková.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

Češi postaví Království železnic také ve vídeňském Prátru

model Ještědu

Lidé, kteří stojí za pražským Královstvím železnic, chtějí rozjet malé vláčky i za hranicemi. V rakouském zábavním...

United Colors of Benetton je pod palbou kritiky kvůli reklamě s migranty

Loď Aquarius míří s migranty do španělské Valencie. Na cestě jí asistují lodě...

Opovrženíhodné. Tak nazval italský ministr vnitra, známý ostrou protiimigrační rétorikou, reklamní kampaň italské módní...

V čem je síla i hrozba české ekonomiky? V Rozstřelu odpoví ekonomka Švihlíková

Ekonomka Ilona Švihlíková

Je česká ekonomika opravdu v tak skvělé kondici, jak to na první pohled vypadá nebo se už objevují okem neviditelné...

Najdete na iDNES.cz