Nabíral experty za platy i o pětinu vyšší, než byly v oboru běžné. Takto už má nyní přes tisícovku zaměstnanců a průměrný plat přes 80 tisíc měsíčně. Nyní však zápasí s červenými čísly, a aby ušetřil, předá ještě letos velkou část IT byznysu po světě počítačové firmě Hewlett-Packard. Propouštět však nebude.
Praha je jednou ze tří zastávek DHL na cestě za sluncem kolem světa. Vznosně nazvaná strategie "Follow the Sun" čili "Jdi za sluncem" znamená fakticky stálé firemní bdění 24 hodin denně. Na stráži firmy jsou tři centra: v Arizoně, v Malajsii a v Evropě, tedy v Česku. I v nich se odráží celý svět. V Praze totiž pracuje na šedesát národností.
"Každý, kromě Angličanů a Američanů, mluví dvěma třemi jazyky. Ale angličtina je hlavní," popisují bývalí zaměstnanci. Ti současní za firmu na veřejnosti mluvit nemohou.
Podle amerického časopisu Business Week je pražské centrum pro logistiku technickým triumfem přepravní společnosti. Z Prahy se dá řídit celosvětová IT infrastruktura firmy. Odsud připravují a sledují po celém světě cesty balíků, za každého počasí a v krátkém čase.
Společnost sem nalákaly nejen investiční pobídky, ale i pověst dobrých studentů techniky a propočty nákladů včetně platů, které se před pár lety pohybovaly na třetině západní úrovně. Podobně se do ČR vydal i americký Sun Microsystems nebo německý výrobce softwaru SAP.
Původně americká DHL, nyní vlastněná německou Deutsche Post, sem přišla za lacinou a kvalifikovanou pracovní silou. Ale sama tuto "láci" narušila. Lákala experty z velkých počítačových firem na vyšší mzdy. Stávalo se však, že jí utekli, protože tempo bylo hektické. "Jelo se i o víkendech," popisuje jeden z bývalých zaměstnanců.
Stát pomohl přeplácet. Na nižších pozicích neplatila DHL přemrštěně více. K platu však nabízí velkou výhodu - drahé školení a kurzy. Peníze na vzdělávání firmě dokonce dodal stát. Společnost totiž získala dotace na část mezd zaměstnanců na dva roky a na školení a rekvalifikace.
"Šlo o historicky největší investici - 4,66 miliardy korun - v sektoru strategických služeb, kterou zprostředkoval CzechInvest," popisuje Lucie Králová, mluvčí této státní agentury. Dotace na platy může v případě DHL podle ní dosáhnout až pětiny výdělků.
Aby firma dostala další dotaci na školení a rekvalifikace, musí na vzdělávání vynaložit více než miliardu korun. Pak si může po dobu pěti let odečíst z těchto nákladů 25 nebo 50 procent podle typu školení, které jim zaplatí stát.
Firma podle výsledků z roku 2006 ročně vydá miliardu na výplaty pro zaměstnance, další půl miliardy na jejich školení. Výnosy převýšily sedm miliard korun.