Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselové motory do věčných lovišť. Prodeje padají kvůli regulaci a pokroku

  5:00aktualizováno  5:00
Prodeje aut na naftu v Evropě padají, v Česku jsou nejnižší za deset let. Důvodem je regulace i rozvoj benzinových motorů. Evropané začínají mnohdy dávat přednost i alternativním pohonům. Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo.

Motor 1.6 i-DTEC Earth Dreams od Hondy. | foto: Honda

Téměř rok po vypuknutí aféry Dieselgate s falšováním výsledků emisních testů u naftových motorů od Volkswagenu se zdálo, že na českých zákaznících nenechala žádnou stopu. Zatímco na hlavních evropských trzích prodeje aut se vznětovým motorem klesaly, v Česku naopak rostly.

To už je ale minulost. Vývoj registrací nových vozidel ukazuje, že i Češi, podobně jako celá Evropa, začínají při nákupu nových aut dávat přednost benzinu nebo alternativním pohonům.

Desetileté minimum

V květnu podíl naftových motorů u nových registrací spadl na 37 procent, ještě před rokem byl 42 procent. V České republice jsou tak diesely na desetiletém minimu. Podobný vývoj je i jinde v Evropě, kde podíl dieselů na prodeji nových aut poprvé spadl pod padesát procent.

Z dieselových motorů se stala postupně u mnohých lidí téměř nadávka. K poklesu však nedochází rozhodně jen kvůli tomu, že by najednou lidé měli pocit, že naftový motor je vůči ovzduší škodlivější.

„Spotřebitelé i firmy obecně více řeší složení emisí produkovaných spalovacími motory, ale zvyšuje se také efektivita a úspornost benzinových motorů,“ říká Petr Knap, partner společnosti EY sledující dlouhodobě automobilový průmysl.

V Evropě je podíl zatím vyšší, v dubnu se však poprvé dostaly prodeje nových aut na naftu pod hranici padesáti procent. Data společnosti JATO Dynamics ukazují pokles na 46 procent trhu. Za propadem stojí hlavně největší odbytiště aut – v Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19 procent.

Efekt Dieselgate

Zájem o dieselové motorizace v ČR:

01-12/2015: 40 %

01-12/2016: 43 %

01-05/2017: 41 %

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Také úvahy o zákazu vjezdu dieselových aut do center měst mohou mít podle Knapa vliv na rozhodování zákazníků.

Podle některých prodejců aut mají zákazníci čím dál větší obavy z dieselů i z toho důvodu, že motory jsou stále komplikovanější kvůli plnění velmi přísných emisních limitů. Mají proto strach z poruchovosti a z toho, že v případě závady bude oprava výrazně dražší než dosud.

Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo. Jiní výrobci výrazně omezují investice do dalšího vývoje, namísto toho směrují peníze hlavně do elektromobility.

„Poptávka u firemních i soukromých zákazníků po automobilech s dieselovými motory by neměla ve střednědobém horizontu klesat ze současné úrovně k opravdu mizivým hodnotám,“ uvedla Škoda auto. Spalovací motory mají podle vývojářů společnosti dostatek prostoru k modernizaci.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Prazdroj se pochlubil rekordními prodeji, dařilo se mu hlavně v zahraničí

(Ilustrační snímek)

V Česku i cizině prodal Plzeňský Prazdroj rekordních více než jedenáct milionů hektolitrů piva. To je meziročně téměř o...

Efekt EET: firmy přiznávají větší tržby. Čísla je třeba brát s rezervou

(Ilustrační snímek)

Případ patnáctitisícové pokuty za nepřiznanou tržbu za nákup bonbonů v hodnotě 15 korun má nový rozměr. Ukazuje, že...

Prodej tvrdého alkoholu v Česku stoupá. Každý čtvrtý panák je tuzemák

Ilustrační foto

Český trh s lihovinami loni vzrostl o tři procenta. Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, prodala meziročně...

Najdete na iDNES.cz