Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselové motory do věčných lovišť. Prodeje padají kvůli regulaci a pokroku

  5:00aktualizováno  5:00
Prodeje aut na naftu v Evropě padají, v Česku jsou nejnižší za deset let. Důvodem je regulace i rozvoj benzinových motorů. Evropané začínají mnohdy dávat přednost i alternativním pohonům. Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo.

Motor 1.6 i-DTEC Earth Dreams od Hondy. | foto: Honda

Téměř rok po vypuknutí aféry Dieselgate s falšováním výsledků emisních testů u naftových motorů od Volkswagenu se zdálo, že na českých zákaznících nenechala žádnou stopu. Zatímco na hlavních evropských trzích prodeje aut se vznětovým motorem klesaly, v Česku naopak rostly.

To už je ale minulost. Vývoj registrací nových vozidel ukazuje, že i Češi, podobně jako celá Evropa, začínají při nákupu nových aut dávat přednost benzinu nebo alternativním pohonům.

Desetileté minimum

V květnu podíl naftových motorů u nových registrací spadl na 37 procent, ještě před rokem byl 42 procent. V České republice jsou tak diesely na desetiletém minimu. Podobný vývoj je i jinde v Evropě, kde podíl dieselů na prodeji nových aut poprvé spadl pod padesát procent.

Z dieselových motorů se stala postupně u mnohých lidí téměř nadávka. K poklesu však nedochází rozhodně jen kvůli tomu, že by najednou lidé měli pocit, že naftový motor je vůči ovzduší škodlivější.

„Spotřebitelé i firmy obecně více řeší složení emisí produkovaných spalovacími motory, ale zvyšuje se také efektivita a úspornost benzinových motorů,“ říká Petr Knap, partner společnosti EY sledující dlouhodobě automobilový průmysl.

V Evropě je podíl zatím vyšší, v dubnu se však poprvé dostaly prodeje nových aut na naftu pod hranici padesáti procent. Data společnosti JATO Dynamics ukazují pokles na 46 procent trhu. Za propadem stojí hlavně největší odbytiště aut – v Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19 procent.

Efekt Dieselgate

Zájem o dieselové motorizace v ČR:

01-12/2015: 40 %

01-12/2016: 43 %

01-05/2017: 41 %

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Také úvahy o zákazu vjezdu dieselových aut do center měst mohou mít podle Knapa vliv na rozhodování zákazníků.

Podle některých prodejců aut mají zákazníci čím dál větší obavy z dieselů i z toho důvodu, že motory jsou stále komplikovanější kvůli plnění velmi přísných emisních limitů. Mají proto strach z poruchovosti a z toho, že v případě závady bude oprava výrazně dražší než dosud.

Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo. Jiní výrobci výrazně omezují investice do dalšího vývoje, namísto toho směrují peníze hlavně do elektromobility.

„Poptávka u firemních i soukromých zákazníků po automobilech s dieselovými motory by neměla ve střednědobém horizontu klesat ze současné úrovně k opravdu mizivým hodnotám,“ uvedla Škoda auto. Spalovací motory mají podle vývojářů společnosti dostatek prostoru k modernizaci.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru...

Češi nevyužívají možnost péče o blízké. O ošetřovné požádalo jen 56 lidí

Ilustrační snímek

Česko má za sebou první měsíc s dlouhodobým ošetřovným, kdy se člověk může až na tři měsíce uvolnit z práce a pečovat o...

Najdete na iDNES.cz