Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dieselové motory do věčných lovišť. Prodeje padají kvůli regulaci a pokroku

  5:00aktualizováno  5:00
Prodeje aut na naftu v Evropě padají, v Česku jsou nejnižší za deset let. Důvodem je regulace i rozvoj benzinových motorů. Evropané začínají mnohdy dávat přednost i alternativním pohonům. Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo.

Motor 1.6 i-DTEC Earth Dreams od Hondy. | foto: Honda

Téměř rok po vypuknutí aféry Dieselgate s falšováním výsledků emisních testů u naftových motorů od Volkswagenu se zdálo, že na českých zákaznících nenechala žádnou stopu. Zatímco na hlavních evropských trzích prodeje aut se vznětovým motorem klesaly, v Česku naopak rostly.

To už je ale minulost. Vývoj registrací nových vozidel ukazuje, že i Češi, podobně jako celá Evropa, začínají při nákupu nových aut dávat přednost benzinu nebo alternativním pohonům.

Desetileté minimum

V květnu podíl naftových motorů u nových registrací spadl na 37 procent, ještě před rokem byl 42 procent. V České republice jsou tak diesely na desetiletém minimu. Podobný vývoj je i jinde v Evropě, kde podíl dieselů na prodeji nových aut poprvé spadl pod padesát procent.

Z dieselových motorů se stala postupně u mnohých lidí téměř nadávka. K poklesu však nedochází rozhodně jen kvůli tomu, že by najednou lidé měli pocit, že naftový motor je vůči ovzduší škodlivější.

„Spotřebitelé i firmy obecně více řeší složení emisí produkovaných spalovacími motory, ale zvyšuje se také efektivita a úspornost benzinových motorů,“ říká Petr Knap, partner společnosti EY sledující dlouhodobě automobilový průmysl.

V Evropě je podíl zatím vyšší, v dubnu se však poprvé dostaly prodeje nových aut na naftu pod hranici padesáti procent. Data společnosti JATO Dynamics ukazují pokles na 46 procent trhu. Za propadem stojí hlavně největší odbytiště aut – v Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19 procent.

Efekt Dieselgate

Zájem o dieselové motorizace v ČR:

01-12/2015: 40 %

01-12/2016: 43 %

01-05/2017: 41 %

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Také úvahy o zákazu vjezdu dieselových aut do center měst mohou mít podle Knapa vliv na rozhodování zákazníků.

Podle některých prodejců aut mají zákazníci čím dál větší obavy z dieselů i z toho důvodu, že motory jsou stále komplikovanější kvůli plnění velmi přísných emisních limitů. Mají proto strach z poruchovosti a z toho, že v případě závady bude oprava výrazně dražší než dosud.

Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo. Jiní výrobci výrazně omezují investice do dalšího vývoje, namísto toho směrují peníze hlavně do elektromobility.

„Poptávka u firemních i soukromých zákazníků po automobilech s dieselovými motory by neměla ve střednědobém horizontu klesat ze současné úrovně k opravdu mizivým hodnotám,“ uvedla Škoda auto. Spalovací motory mají podle vývojářů společnosti dostatek prostoru k modernizaci.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIDEO: V každém z nás je sportovec. Ruzyňské letiště fandí olympionikům

V každém z nás je kus sportovce

Letiště Václava Havla Praha vytvořilo sérii tří virálních videí, kterými podporuje české sportovce v Jižní Koreji. Tři...

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Asiago DOP

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Zákon o omezení hazardu je bezzubý, gambleři hrají dál téměř bez omezení

(Ilustrační snímek)

Nový zákon o regulaci hazardu ukládá od ledna spousty povinností. Jenže je bezzubý. Pololegální herny ho obcházejí...

Najdete na iDNES.cz