Homeopatické ústupky. A to je vše? Dieselový summit sklízí kritiku

  10:02aktualizováno  10:02
Velmi kriticky hodnotí německé deníky výsledky středečního dieselového summitu v Berlíně, který přinesl dohodu o úpravách softwaru u 5,3 milionu naftových vozů. Uzavřenou dohodu označují listy za žalostnou, za placebo či homeopatický ústupek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Za žalostný považuje výsledek jednání list Frankfurter Rundschau, podle něhož se ukázalo, že hlavní slovo má automobilový průmysl, nikoliv vláda. Za největší poražené ale považuje „obyvatele center měst, z nichž každý rok asi 10 000 předčasně zemře kvůli příliš vysoké koncentraci oxidů dusíku ve vzduchu“.

Expert: Politika je příliš propojena s autoprůmyslem

„A to má být všechno?,“ ptá se po summitu (více o něm zde) deník Neue Osnabrücker Zeitung. „Výsledek dieselového summitu je zklamáním, i když měl člověk jen malá očekávání. Těžko věřit, že se úpravami softwaru podaří dosáhnout toho, aby nebyly v širokém měřítku překračovány hraniční hodnoty znečištění. Politika přijala pochybný kompromis,“ konstatuje list.

Jak malý význam podle něj vláda tématu přikládá, se ukazuje i na tom, že kancléřka Angela Merkelová na jednání vůbec nebyla.

Také deník Süddeutsche Zeitung vyjadřuje přesvědčení, že se „homeopatickými ústupky“ nedá velká krize zvládnout. Kölner Stadt-Anzeiger píše o placebu. List Die Welt za problém označuje už to, že se summit musel vůbec uskutečnit, když předtím léta politici nedokázali prosadit dodržování maximálních hodnot znečištění ovzduší. K jednání je podle deníku donutila až reálná možnost, že v některých městech bude jízda starších dieselů úplně zakázána.

Nové diesely v emisních testech totálně pohořely

Dohoda o úpravách softwaru, které podle výrobců povedou ke snížení emisí oxidů dusíku v jednotlivých autech o 25 až 30 procent, musí být podle listu Landeszeitung jen prvním krokem, po kterém budou rychle následovat další, pokud se má skutečně zamezit zákazům jízdy. Podobně to vidí i deník Westfälische Nachrichten.

Některé listy si všímají také toho, že německý automobilový průmysl, na který v poslední době dolehlo hned několik skandálů, dal sotva najevo politování. Deník Wiesbadener Kurier zase konstatuje, že přítomnost zástupců automobilek, avšak absence ochránců životního prostředí či spotřebitelů na středečním jednání jasně ukazuje, kde leží priority.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz