Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První trest za Dieselgate. Inženýr Volkswagenu si odsedí 40 měsíců

  18:07aktualizováno  19:35
Inženýr automobilky Volkswagen James Robert Liang byl za podíl na skandálu kolem falšování testů emisí naftových aut v pátek ve Spojených státech odsouzen na 40 měsíců ve vězení a pokutě 200 000 dolarů. Liang loni přiznal vinu a je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování tzv. Dieselgate obvinily a odsoudily.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Třiašedesátiletý Liang měl podle obžaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Inženýrům se prý ale nepodařilo vyvinout takový motor, který by splňoval emisní normy a současně i požadavky zákazníků na výkon automobilů. Rozhodli se tedy vytvořit software, který s výsledky měření emisí dokáže manipulovat.

Soudce Sean Cox uvedl, že Liang byl součástí dlouhodobého spiknutí, jehož výsledkem byl ohromující podvod amerického spotřebitele. „To je velmi vážný a znepokojující zločin proti našemu hospodářskému systému,“ uvedl. Dodal, že doufá, že vězení odradí další inženýry a manažery v automobilovém průmyslu od podobného jednání. Proti rozhodnutí se může Liang odvolat.

Liangovi hrozilo až pět let vězení a pokuta až 250 000 USD. Prokurátoři požadovali tři roky vězení a pokutu 20 000 USD. Liangovi právníci žádali o domácí vězení, protože jejich klient nebyl vůdčí osobností podvodu, ale jen z loajality ke svému zaměstnavateli slepě vykonal špatnou věc. Prokurátor Mark Chutkow však upozornil, že Liang byl hlavní postavou při návrhu systému používaného k podvodu.

Liang, který pracuje ve Volkswagenu už od roku 1983, se loni přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulační úřady a zákazníky. Souhlasil i se spoluprací s vyšetřovateli v USA a Německu.

Další tresty mohou být vyšší

Prokurátoři v USA v souvislosti s emisním skandálem zatím obvinili osm současných a bývalých zaměstnanců Volkswagenu. Liang, který je stále zaměstnancem automobilky, ale již nepracuje jako inženýr, je mezi obviněnými jedním z nejníže postavených vedoucích pracovníků.

Další z obviněných Oliver Schmidt přiznal vinu letos a rozsudek si má vyslechnout na počátku prosince. Hrozí mu až sedm let ve vězení a pokuta v rozmezí 40 000 až 400 000 USD.

Volkswagen předloni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů. Skandál se týká rovněž zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barack Obama v pondělí řečnil na univerzitě v Chicagu (24. dubna 2017)
Peníze bankéřů Obamovi nevadí. Za jednu přednášku inkasoval miliony

Hillary Clintonová prohlásila, že udělala chybu, když poté, co opustila vládu, pronesla proslov na Wall Street. Jak píše ve svých pamětech, vytvořila tím...  celý článek

Dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová zemřela ve věku...
Zemřela Liliane Bettencourtová, dědička L’Oréalu a nejbohatší žena světa

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová. Oznámila to ve čtvrtek její dcera....  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.