Stát čeká soud za Dieselgate. Firma Safe Diesel žaluje ministerstvo dopravy

  1:00aktualizováno  1:00
Společnost Safe Diesel, která se snaží soudně z koncernu Volkswagen a Škody Auto za každé auto s motorem falšujícím údaje o spotřebě vymoci 127 500 Kč, žaluje nově i ministerstvo dopravy. V žalobě se domáhá, aby jí resort poskytl adresy majitelů těchto vozů. Safe Diesel jim totiž chce rozeslat informace o možné hromadné žalobě na Volkswagen.

Ilustrační snímek. | foto: AP

Spor se týká využívání příspěvkové organizace Centrum pro silniční dopravu. Ta má přístup do registru vozidel, takže ví, kdo vlastní určitý typ vozu. Pokud automobilky například zjistí, že mají jejich auta vadný díl ohrožující bezpečnost, oznámí prostřednictvím státu svolávací akci, v jejímž rámci majitelům nabízejí bezplatnou výměnu dílů. Stejným způsobem organizace rozeslala dopisy Volkswagenu o tom, že lidé mohou přijít do servisu a přehrát software auta novější verzí.

Safe Diesel argumentuje tím, že systém lze použít jen v případě, že je ohrožena bezpečnost. „Volkswagenu a Škodě přesto umožnili jejich systém využít, i když nikdo nenařídil svolávací akci. Je to čistě ochrana komerčního zájmu. Když jsme chtěli my stejnou cestou oslovit majitele každého vozu s dotčeným motorem, narazili jsme,“ uvádí právník František Honsa, který Safe Diesel zastupuje.

Tvrdí, že nechápe, proč ministerstvo „tak zuřivě brání poučení spotřebitelů“. „Nejsou zřízeni, aby chránili velké koncerny,“ dodal. Ministerstvo dopravy ale takovou argumentaci odmítá. „Svolávací akce výrobce slouží z hlediska zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích výhradně k odstranění zjištěných nedostatků výrobcem či jeho zástupcem. Vzhledem k tomu, že se v rámci akce nakládá s osobními údaji provozovatelů, nemůže sloužit k ničemu jinému,“ prohlásil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

V případě Safe Diesel šlo podle něj o komerční nabídku. „Proto jsme požadavek zasílání na konkrétní adresy odmítli. To však nijak neomezuje uvedenou firmu v možnosti informovat o svých aktivitách,“ dodal Neřold.

Safe Diesel je v Česku zatím jediným žalobcem kvůli skandálu Dieselgate, který vypukl v září roku 2015 kvůli falšování emisí. Firma zatím nechce uvést přesný počet klientů, kteří se s ní spojili, hromadnou žalobu se stovkami až tisícovkami žalujících plánuje podat později během letošního roku.

Investoři za oponou

Hromadné spotřebitelské žaloby v Česku nicméně zatím neskončily příliš úspěšně. Spor o bankovní poplatky například dopadl tak, že žalující museli uhradit kvůli prohře náklady řízení. Společnost Safe Diesel ale tvrdí, že veškeré riziko nese sama. Za vítězství chce 25 procent z vysouzené částky.

Firma oficiálně patří Vladimíru Neumanovi a Petru Effenbergerovi. Neuman v rozhovoru pro MF DNES potvrdil, že za nimi stojí další investoři, podíly ve firmě jsou rozdělené na sedminy.

„Investoři zatím nechtějí, aby se o nich mluvilo. Je to interní záležitost. Nevím, zda budou chtít být slavní, že tu bojují za ochranu zákazníků,“ řekl Neuman. Mediálně firmu zastupuje někdejší mluvčí Škody Auto Jiří Hrabovský, dnes vlastník velké agentury Ewing PR.

Zájem Čechů o nahrání nového softwaru do vozů, kterých se kauza Dieselgate týká, zatím není velký. Podle Jana Klímy, jenž mediálně zastupuje Porsche Česká republika reprezentující v tuzemsku koncern Volkswagen, nabídku využila zatím jen třetina lidí. VW odmítá, že by technické opatření mělo nepříznivé dopady například na výkon, jak tvrdí Safe Diesel. „Regulační orgány výslovně potvrdily, že jsou splněny regulační požadavky. Potvrzení také platí pro stálé požadavky emisních kontrolních systémů,“ uvedl Klíma.

Firma zavedla „Opatření budování důvěry“, kterým Volkswagen garantuje po dva roky životnost některých dílů souvisejících s výfukem po aktualizaci. Jde například o lambda sondu. Firma tak chce přesvědčit lidi, aby neměli strach software aktualizovat.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz