Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici...

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici zkoumali čtyři vozy: tři audi a jeden volkswagen. | foto: ADAC

Dieselgate je novým rizikem pro německou ekonomiku, varuje ministerstvo

  • 19
Emisní skandál s dieselovými motory je novým rizikem pro německou ekonomiku. Uvedlo to německé ministerstvo financí ve své pravidelné měsíční zprávě. Dalšími riziky, které už zmínilo dříve, je brexit a protekcionistická politika USA.

Německo je největší evropskou ekonomikou a autoprůmysl jeho největším vývozcem. Poskytuje zhruba osm set tisíc pracovních míst.

Německé ministerstvo financí uvedlo, že emisní skandál, který se týká německých výrobců automobilů, je pro tamní ekonomiku rizikem, ale zatím je obtížné vyčíslit jeho dopad. Skandál vypukl před téměř dvěma lety poté, co Volkswagen přiznal, že podváděl se zkouškami emisí u vozů s naftovými motory v USA

„Rizika spojená s tím, jakou podobu bude mít brexit, a s budoucí obchodní politikou USA zůstávají,“ uvedlo ministerstvo. „K tomu by takzvaná dieselová krize měla být klasifikována jako nové riziko pro německou ekonomiku, i když dopady v tuto chvíli není možné vyčíslit,“ uvedl resort.

Německou ekonomiku ve druhém čtvrtletí táhly hlavně výdaje domácností a státu. Hrubý domácí produkt se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 0,6 procenta. Naopak slabší zahraniční obchod zpomalil růst, protože vývoz rostl výrazně méně než dovoz.

Ministerstvo dodalo, že očekává, že průmyslový sektor bude pokračovat v rozmachu také ve třetím čtvrtletí, což ukazují indikátory zakázek a nálady podnikatelů. Dieselová krize by však mohla vrhnout stín na výhled růstu vzhledem k důležitému postavení automobilového průmyslu.

Němečtí politici a šéfové automobilky se tento měsíc dohodli, že opraví software u 5,3 milionu vozů s naftovým motorem, aby se snížilo znečištění, a pokusí se napravit poškozenou pověst průmyslu.

Regulační úřady v EU rovněž vyšetřují obvinění z kartelové dohody mezi německými automobilkami. Výsledkem by mohla být vysoká pokuta pro společnosti, napsala agentura Reuters.