Silní si s námi dělají, co chtějí, říká dvojice žalující Volkswagen

  14:00
Za každého majitele vozu Volkswagen či Škoda s motorem, který falšoval údaje o emisích, chtějí 127 500 korun odškodné. Spolumajitel firmy Safe Diesel Vladimír Neuman a její právník František Honsa z advokátní kanceláře BBH se podivují tomu, jak se k aféře Dieselgate postavil český stát. „Jsem jeden z poškozených a první žalující,“ říká Neuman.

Právník společnosti BBH František Honsa (vlevo) a šéf společnosti Safe Diesel Vladimír Neumann kritizují stát, že se dostatečně nezasazuje o ochranu spotřebitelů. Zažalovali proto nejen společnost Volkswagen, ale i ministerstvo dopravy. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodl založit firmu Safe Diesel?

N: Spolupracoval jsem s renomovanými německými poradenskými firmami, byl jsem u vzniku projektu bioetanolu, setkal jsem se s renomovanou kanceláří kanceláří, která pracovala na odškodnění totálně nasazených. Když začala kauza Dieselgate, tak jsem to měsíc dva sledoval a čekal jsem, jak zareagují česká média a zda se k tomu česká vláda přidá ne. Když jsem zjistil, že se nic neděje, tak jsme založili firmu Safe Diesel. Nejprve jsme dělali několik měsíců rešerše a pak začali podnikat.

Jaká je vlastnická struktura firmy?

N:Pan Effenberger má šest sedmin, já jednu sedminu. Start jsme financovali sami. Pak jsme začali hledat investory, kteří by k nám vstoupili. Ty jsme našli, jsou to investoři, kteří celou věc sledují. Je to největší spotřebitelská kauza v této zemi.

Vy sám vůz VW vlastníte?

N: Jsem jeden z poškozených a první žalující.

Jak vás konkrétně poškodilo, že máte software, který falšuje emisní testy?

N: Poškodil mě hlavně princip, jakým se VW choval ke spotřebitelům. Naprosto je ignoroval. Ve světě se omluvil, u nás nic. Položili jsme si otázku, kam až sahá odpovědnost těchto velkých koncernů a co mohou a co ne. Tady zodpovědnost nikdo nemá, podvod se může stát pravidlem.

V čem konkrétně jste poškozeni? Auto jezdí stejně?

N: Z principu už nemůže jezdit stejně, v tom se názory liší.

H: Je důležité se zamyslet, z jakých informací čerpáte. Viděl jste nějaké analýzy, jak to dopadlo?

Vím, že to bylo dobrovolné a nikdo nenutil majitele si nový software instalovat...

H: Dosud zveřejňuje informace jen VW. Vše, co máte teď v hlavě, je ze zpráv Škody, VW a jejich spřátelených subjektů, které tvrdí, že se nic nestalo. My jsme v podstatě jediní, kdo to řeší. Lidé informace vůbec nemají a nevědí, co se jim stalo. Nikdo za ně nebojuje. Jediný, kdo zvedá prapor ochrany spotřebitelů, je eurokomisařka Věra Jourová.

Proč podle vás neřeší stát celou záležitost více?

H: Musíte si brát motivace, jakou mají státní úřady. My si na začátku mysleli, že mají motivaci chránit spotřebitele, ale oni chtějí zachovat pofidérní stabilitu, aby se neměnil současný stav, kdy silné koncerny jsou piliří evropské ekonomiky. Ale neuvědomují si, že jim povolují i jiné standardy chování k zákazníkům. Dnes se hraje o to, zda standardem bude lež a pokrytectví nebo pravda a náhrada škody. Stát nemá dnes motivaci chránit drobné spotřebitele.

N: My jsme tu v podstatě převzali roli státu, na nás se dnes obrací tisíce lidí

Vy jste si tedy software nechal instalovat?

N: Ne.

A co se tedy změnilo z pohledu technických vlastností vozu?

H. To je už věc technické analýzy. My společně se žalobou předložili i posudek společnosti Oxera, což je velký znalecký ústav. Ti mají technickou zprávu z Univerzity ve Wisconsinu. Ta jasně říká, že když se sníží emise dusíků, musí se zvýšit spotřeba nebo snížit výkon. Tady ale všichni čerpají jen z toho, co oznámila Škoda a Volkswagen. Posudek říká, že se snižuje hodnota automobilů s dotčeným motorem. A znovu říkám, toto by měl řešit primárně stát. V USA byla největšími hybateli komise pro ochranu životního prostředí a ministerstvo spravedlnosti, až poté soukromí žalobci.

Na základě tohoto posudku jste vyčísli škodu, ke které mělo dojít...

H. Ano, ale to je ta menší část. Větší část je za zásah do přirozených práv spotřebitelů. My na toto nejsme v Česku zvyklí, silní si s námi dělají, co chtějí. Ale zákony se na to dívají jinak. Když někdo narušuje vaši vážnost a důstojnost, tak to je v rozporu s novým občanským zákoníkem. Tady to byl velmi lstivý způsob, zákazníci o tom neměli šanci vědět. Když se podíváte na německé rozsudky, jsou výrazně proti Volkswagenu, kolem 80% rozhodnutí. A oni strkají hlavu do písku a říkají, že je to jen první instance.

Znamená to, že těch 127 tisíc, které žalujete, je hlavně za újmu vzniklou z porušení práv?

H: Přesně tak. Lidé jsou opravdu dotčení, jak s nimi jednají.

Není to málo? Nechcete, aby musel VW dotčená odkoupit, jako v USA?

H. Tohle bylo naše rozhodnutí. Chceme být umírnění a racionální. Je možné, že se nárok zvýší podle toho, jaké budou další posudky. Je to částka, kterou vyplynula z jednání VW a žalujících v USA.

Nechal jste si do svého Volkswagenu instalovat nový software?

N: Nedal. Nevěřím tomu, myslím, že to přinese jen negativa. Pokud si třeba bavorská policie nenechá přehrát nový software, je to zajímavá informace. Je hodně zpráv o tom, že klesá točivý moment motoru a roste spotřeba. Tady jsme ale asi zvyklí, že se k nám chovají neuctivě a nikomu to vlastně nevadí.

Kolik lidí máte aktuálně připojených k žalobě?

H. Něco kolem tří tisíc se registrovalo se zájmem o spolupráci, máme kolem tří stovek smluv.

Jak celý projekt financujete? Základní jmění máte rozdělené na sedminy, stojí za projektem ještě někdo, kromě vás a pana Effenbergera?

N: Zatím nechtějí investoři, aby se o nich mluvilo. Je to interní záležitost. Nevím, zda budou chtít být slavní, že tu bojují o ochranu zákazníků. Tady jim nikdo nefandí, veřejnost je spíše na straně Volkswagenu, protože tu koncern zaměstnává hodně lidí. Je to pro nás nepochopitelné.

H. Je to běžná věc, po Evropě jsou různé podobné iniciativy, které mají profesionální investory, kteří se na takový byznys specializují. Pro nás je tohle profesní výzva, je to největší spor, který tady kdy u běžného soudu v Česku na téma náhrady škody byl. Zastupujeme slabší stranu, které nikdo nefandí.

Dá se říct, kolik jste dosud do projektu investovali? Inzerujete poměrně intenzivně...

H: Jsou to řádově statisíce. Inzerce moc nemáme, s výjimkou sdělení v Českém rozhlase nás většinou všude odmítli, protože si nechtějí nabourat vztah s velkým inzerentem Volkswagenem.

Spolupracujete s podobnými iniciativami?

H: Nedává nám to příliš smysl, z veřejných zdrojů je dnes dostupné prakticky vše včetně žalob. Známe jejich argumenty.

V jaké fázi je první žaloba na Volkswagen?

H. Je podaná, ale jednání ještě nebylo nařízeno. Je to tu hrozně pomalé.

Proč žalujete i Škodu Auto v případě aut značky Volkswagen?

My si myslíme, že tomu mohla Škoda Auto zamezit, pokud o tom věděla. Může mít i spoluúčast na této škodě. Zatím to není v žalobě specifikováno, budeme to řešit.

Je to největší kauza o náhradu škody, nedopadne podobně jako soud o bankovní poplatky, kde lidé soud prohráli a nakonec museli platit poplatky?

To je něco jiného. Banky říkali, že mají nějaké poplatky a ty vybírali. Žalobci tvrdili, že ho vybírali, aniž by za to něco udělali. To byla zcela jiná situace, tady Volkswagen přiznal porušení povinnosti.

Ptám se proto, že tehdy to žalující museli platit, ačkoliv zastupující firma tvrdila, že muset nebudou...

Rozdíl je v tom, že my máme komisionářskou smlouvu. Žalobcem v tomto případě je vždy Safe Diesel, v případě bankovních poplatků byl každý spotřebitel. Takže náklady jdou vždy za Safe Diesel, která je nepřímým zástupcem spotřebitelů. Vystupuje vlastním jménem na jejich účet. Není cesta, jak by mohl případné náklady uplatňovat na spotřebitelích.

Jednali jste s VW o nějakém mimosoudním vyrovnání?

Přišel dopis, v kterém nám píší, že je mrzí určitý nekomfort, který vznikl, ale prý nevznikly žádné škody. Nejednají s nikým, tak my se do toho neženeme.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...