Dieselgate se rozrůstá: vysoké emise odhalily testy u dalších čtyř značek

  16:52aktualizováno  16:52
Organizace Emissions Analytics naměřila u modelů výrobců Mercedes-Benz, Honda, Mazda a Mitsubishi v reálném provozu výrazně vyšší emise, než jaké vykázaly při oficiálních testech. Zatím ale není důkaz o tom, že by tato auta využívala podvodný software, ke kterému se přiznal koncern Volkswagen.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Volkswagen nezůstává v aféře, které se začalo přezdívat „dieselgate“, osamocen. Britský zpravodajský server Guardian s odkazem na měření společnosti Emissions Analytics (EA) uvádí, že velmi podezřelé hodnoty ukazují měření reálného provozu i ve vozech dalších čtyř výrobců.

„Problém je systémový a táhne se napříč celým odvětvím,“ řekl k výsledkům testů šéf EA Nick Molden. A pohled na narůstající zástup problematických výrobců mu dává za pravdu.

Problémy už má řada značek

Nově zjištěnými hříšníky jsou Mercedes-Benz, Honda, Mazda a Mitsubishi. Ti tak doplňují nejen značky koncernu Volkswagen (kromě VW i Audi, Škoda nebo Seat), ale i další výrobce, kteří podle zjištění německé organizace ADAC z minulého týdne v reálném provozu více než desetinásobně překračují povolené limity (více čtěte zde, výsledky měření si potom můžete prohlédnout zde).

Všechna tato auta oficiálně splňují limity na vypouštění toxických emisí dusíku (NOx) podle norem Euro 5 i přísnějších Euro 6. Ty se ale provádějí v laboratorních podmínkách, se kterými si (podle doznání samotné automobilky) dovedl Volkswagen poradit pomocí speciálního softwaru napojeného na řídicí jednotku. Ten rozpoznal, že se provádí měření a přepnul motor do režimu, který produkoval méně zplodin. I přes velmi podezřelé hodnoty NOx se žádná jiná automobilka k používání podobné „vychytávky“ zatím nepřiznala.

Pomoci má přísnější způsob měření

Těmto „nesrovnalostem“ by měly zabránit nové způsoby testování. Stávající evropský test NEDC, který vychází z laboratorních měření, by měl nahradit test WLTC vytvořený podle metodiky WLTP (více zde), vyvinuté pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a má lépe odrážet podmínky reálného provozu.

Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017. Na základě aktuální aféry se už ale někteří činitelé nechali slyšet, že zpřísnění testů by mohlo přijít na řadu dříve (více zde).

Jak dále uvádí Guardian, limity NOx nejsou pouhá „buzerace“, ale mají přímé dopady na zdraví lidí. Má se za to, že znečištění vytvářené i dieslovými motory aut má v Británii na svědomí tisíce předčasných úmrtí a stojí miliardy liber za zdravotní péči.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Muslimové šijí v čínských táborech sportovní oblečení pro USA. Nedobrovolně

V ujgurském hlavním městě Urumči mnohdy hlídkují polovojenské jednotky.

Čína nutí příslušníky muslimských menšin šít v internačních táborech v otrockých podmínkách sportovní oblečení, které...

O zbytky jídla se v Číně místo prasat postarají švábi

Čínský byznys se šváby, v Sečuanu z nich vyrábějí léky

Číňané momentálně ročně vyprodukují více zbytků jídla, než jsou schopni zkompostovat. Kvůli hrozbě zaplnění ulic...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Najdete na iDNES.cz