Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dieselgate se rozrůstá: vysoké emise odhalily testy u dalších čtyř značek

  • 505
Organizace Emissions Analytics naměřila u modelů výrobců Mercedes-Benz, Honda, Mazda a Mitsubishi v reálném provozu výrazně vyšší emise, než jaké vykázaly při oficiálních testech. Zatím ale není důkaz o tom, že by tato auta využívala podvodný software, ke kterému se přiznal koncern Volkswagen.

Volkswagen nezůstává v aféře, které se začalo přezdívat „dieselgate“, osamocen. Britský zpravodajský server Guardian s odkazem na měření společnosti Emissions Analytics (EA) uvádí, že velmi podezřelé hodnoty ukazují měření reálného provozu i ve vozech dalších čtyř výrobců.

„Problém je systémový a táhne se napříč celým odvětvím,“ řekl k výsledkům testů šéf EA Nick Molden. A pohled na narůstající zástup problematických výrobců mu dává za pravdu.

Problémy už má řada značek

Nově zjištěnými hříšníky jsou Mercedes-Benz, Honda, Mazda a Mitsubishi. Ti tak doplňují nejen značky koncernu Volkswagen (kromě VW i Audi, Škoda nebo Seat), ale i další výrobce, kteří podle zjištění německé organizace ADAC z minulého týdne v reálném provozu více než desetinásobně překračují povolené limity (více čtěte zde, výsledky měření si potom můžete prohlédnout zde).

Všechna tato auta oficiálně splňují limity na vypouštění toxických emisí dusíku (NOx) podle norem Euro 5 i přísnějších Euro 6. Ty se ale provádějí v laboratorních podmínkách, se kterými si (podle doznání samotné automobilky) dovedl Volkswagen poradit pomocí speciálního softwaru napojeného na řídicí jednotku. Ten rozpoznal, že se provádí měření a přepnul motor do režimu, který produkoval méně zplodin. I přes velmi podezřelé hodnoty NOx se žádná jiná automobilka k používání podobné „vychytávky“ zatím nepřiznala.

Pomoci má přísnější způsob měření

Těmto „nesrovnalostem“ by měly zabránit nové způsoby testování. Stávající evropský test NEDC, který vychází z laboratorních měření, by měl nahradit test WLTC vytvořený podle metodiky WLTP (více zde), vyvinuté pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a má lépe odrážet podmínky reálného provozu.

Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017. Na základě aktuální aféry se už ale někteří činitelé nechali slyšet, že zpřísnění testů by mohlo přijít na řadu dříve (více zde).

Jak dále uvádí Guardian, limity NOx nejsou pouhá „buzerace“, ale mají přímé dopady na zdraví lidí. Má se za to, že znečištění vytvářené i dieslovými motory aut má v Británii na svědomí tisíce předčasných úmrtí a stojí miliardy liber za zdravotní péči.