Nové diesely v emisních testech totálně pohořely, ukázal test v Německu

  13:18aktualizováno  15:39
Testy desítek nových vozů s dieselovými motory, které provedla německá nezisková organizace, dopadly tristně. Ze 75 vozů splnily normy čtyři. Mezi největší znečišťovatele se zařadily některé modely Audi, Volvo, Fiat, Renault nebo Mercedes. Německé automobilky po středečním jednání se zástupci německé vlády uvedly, že na své náklady upraví software u pěti milionů dieselových aut tak, aby emise snížily.

Volvo S90 | foto: Volvo

Vozy nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe. O výsledcích testů informuje deník Bild v den, kdy o budoucnosti dieselových aut a cestách ke snížení jejich emisí budou jednat zástupci německé vlády a automobilového průmyslu.

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1 422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.

Fotogalerie

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

V provozu při aktuálním testu dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.

Pět milionů vozů čekají úpravy

Výsledky testu dieselových motorů uveřejnila nevládní organizace v den, kdy jednali zástupci německé vlády a domácích automobilek na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně. Z něj vzešel tento závěr: německé automobilky na své náklady upraví software u více než pěti milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují. O dohodě informovalo Sdružení automobilového průmyslu (VDA).

Ve spolkové republice je registrováno přes 15 milionů dieselových aut, jejichž emise oxidů dusíku výrazně přispívají ke znečištění měst. V některých městech je situace tak vážná, že uvažují o zákazech jízdy starších naftových vozů. Tomu chtějí výrobci aut za každou cenu zabránit, a i proto se odhodlaly k dnes oznámenému kroku.

Dohoda se týká vozů splňujících emisní normy Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provést musí. Cílem úprav je podle sdružení VDA snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Na výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít dopad.

Software u dieselových motorů určuje například, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Organizace na ochranu životního prostředí ale vedle softwarových úprav požadují také technické úpravy aut, například namontování modernějších katalyzátorů. Jen takové kroky podle nich povedou k dostatečnému snížení emisí.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Saúdské investiční fórum čelí kvůli zmizení novináře exodu vrcholových byznysmenů

Korunní princ Muhammad bin Salmán.

Vrcholní představitelé velkých světových firem hromadně odříkají svou účast na investiční konferenci, která má příští...

Arkansaský šerif nemá rád Nike a do jejich oblečení navléká zločince

FILE PHOTO: The logo of Nike (NKE) is seen in Los Angeles, California, U.S.,...

Arkansaský šerif údajně nutí vězně, aby se na policejní snímky fotografovali v tričkách značky Nike. Protestuje tím...

Společnost Sears končí, americký maloobchodní řetězec vyhlásil bankrot

Červenec 2017, lidé míří do obchodu Sears, jenž plánuje uzavření.

Americká maloobchodní společnost Sears Holdings vyhlásila bankrot. Firma, která na trhu v USA funguje už více než sto...



Najdete na iDNES.cz