Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové diesely v emisních testech totálně pohořely, ukázal test v Německu

  13:18aktualizováno  15:39
Testy desítek nových vozů s dieselovými motory, které provedla německá nezisková organizace, dopadly tristně. Ze 75 vozů splnily normy čtyři. Mezi největší znečišťovatele se zařadily některé modely Audi, Volvo, Fiat, Renault nebo Mercedes. Německé automobilky po středečním jednání se zástupci německé vlády uvedly, že na své náklady upraví software u pěti milionů dieselových aut tak, aby emise snížily.

Volvo S90 | foto: Volvo

Vozy nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe. O výsledcích testů informuje deník Bild v den, kdy o budoucnosti dieselových aut a cestách ke snížení jejich emisí budou jednat zástupci německé vlády a automobilového průmyslu.

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1 422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.

Fotogalerie

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

V provozu při aktuálním testu dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.

Pět milionů vozů čekají úpravy

Výsledky testu dieselových motorů uveřejnila nevládní organizace v den, kdy jednali zástupci německé vlády a domácích automobilek na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně. Z něj vzešel tento závěr: německé automobilky na své náklady upraví software u více než pěti milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují. O dohodě informovalo Sdružení automobilového průmyslu (VDA).

Ve spolkové republice je registrováno přes 15 milionů dieselových aut, jejichž emise oxidů dusíku výrazně přispívají ke znečištění měst. V některých městech je situace tak vážná, že uvažují o zákazech jízdy starších naftových vozů. Tomu chtějí výrobci aut za každou cenu zabránit, a i proto se odhodlaly k dnes oznámenému kroku.

Dohoda se týká vozů splňujících emisní normy Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provést musí. Cílem úprav je podle sdružení VDA snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Na výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít dopad.

Software u dieselových motorů určuje například, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Organizace na ochranu životního prostředí ale vedle softwarových úprav požadují také technické úpravy aut, například namontování modernějších katalyzátorů. Jen takové kroky podle nich povedou k dostatečnému snížení emisí.

Autoři: ,



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Bankovka roku je ze Švýcarska a „na výšku“. Porazila ragbisty i žraloka

Mezinárodní společnost pro bankovky volí nejpozoruhodnější loni vydané...

Mezinárodní společnost pro bankovky zvolila nejpozoruhodnější loni vydanou bankovku. Stala se jí švýcarská...

Už žádné veganské klobásky ani slanina. Francie zakáže zavádějící názvy

Veganské karbanátky s mořskou řasou nori nahrazují veganům vánočního kapra.

Výrobci potravin ve Francii budou muset popřemýšlet o nových způsobech, jak popsat některé vegetariánské a veganské...

Většina milionářů věří, že bude žít nad 100 let. I proto investuje do zdravotnictví

Milionář

Velká část milionářů z nedávného průzkumu UBS Group se domnívá, že bude žít déle než 100 let. Většina z nich pokládá...

Najdete na iDNES.cz