Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úplný zákaz dieselů v německých městech? Připravte se na něj, vzkázal soud

  12:35aktualizováno  14:53
Řidiči musí počítat se zákazy jízdy naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku v úterý rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít už letos. Týkat se mohou až několika desítek měst.

Ilustrační snímek | foto: AP

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). 

Německá kancléřka Merkelová zdůraznila, že se rozsudek o možných zákazech jízdy dieselů týká jednotlivých měst, ne celé země. Chce se spolkovými zeměmi a městy jednat.

Fotogalerie

Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím v úterý vyslovil souhlas i správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Jak Düsseldorf, tak Stuttgart nyní s přihlédnutím na přiměřenost opatření musí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově by jejich součástí měly být i zákazy jízdy týkající se všech osobních naftových aut s výjimkou těch, které splňují nejnovější emisní normu Euro 6.

Která města o zákazu uvažují

  • Cáchy
  • Berlín
  • Kolín nad Rýnem
  • Düsseldorf
  • Mohuč
  • Essen
  • Hagen
  • Kassel
  • Freiburg
  • Stuttgart
  • Mnichov
  • Hamburk
  • Dortmund
  • Oberhausen

Dopady verdiktu mohou být dramatické a nemusejí se týkat jen většiny ze zhruba 15 milionů dieselových osobních aut v Německu. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít vliv i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

„Velký den pro čisté ovzduší v Německu“

„My jsme v každém případě šťastní a spokojení,“ řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. „Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch,“ je přesvědčen. Dnešek považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.

Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mají podle Resche zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 mají přijít s odstupem ve druhé polovině příštího roku. Ve spolkové republice je celkem registrováno kolem 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusí.  

Autobazary: Masivní výprodej dieselů z Německa do Česka nehrozí

Zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech nepovedou podle tuzemských autobazarů k tomu, že by majitelé tato vozidla masivně a pod cenou prodávali do České republiky. Autobazary reagovaly na názory některých odborníků, podle nichž zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy.

„Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane," napsala v tiskové zprávě Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů. Upozornila také na fakt, že již nyní existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.

Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010.

O obdobném zákazu uvažují i další evropské metropole. Diskuse o omezování či zákazu naftových motorů vypukla naplno po emisním skandálu německé automobilky Volkswagen, který vypukl v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tehdy obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut a vedl k řadě žalob a k obřím pokutám.

První větší snahou měst o zákaz vjezdu automobilů s naftovými motory byla konference organizace Cities 40 (C40) v Mexiku v prosinci 2016, na které se Paříž, Mexiko, Atény a Madrid přihlásily k úmyslu zakázat naftové automobily do roku 2025. Skupina měst vedoucích boj proti změnám klimatu C40 spojuje více než 90 největších světových měst, které představují více než 650 milionů obyvatel a čtvrtinu světové ekonomiky.

Některá města, jako například Madrid nebo Oslo, chtějí zcela zakázat vjezd automobilů do centra města bez ohledu na druh motoru a některé země již oznámily, že plánují zakázat prodej aut s naftovými i benzínovými motory.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Tři kilometry dálnice za 709 milionů. Blízko k obchvatu Otrokovic má Eurovia

Obchvat Otrokovic.

Nejblíže k získání zakázky na dostavbu zhruba tři kilometry dlouhé části dálničního obchvatu Otrokovic má stavební...

Prodej Student Agency je stále ve hře. Jančura bude investovat do vlaků

Radim Jančura

Podnikatel Radim Jančura nevylučuje, že svůj letenkový a zájezdový byznys skutečně prodá. Uvedl to v rozhovoru pro...

Najdete na iDNES.cz