Diskuze
Češi by uvítali návrat dílen do školních osnov, ale v moderním pojetí
Děkujeme za pochopení.
M92a87r62t36i45n 26O16š27m90e24r18a
Nicolko, přidej tam víc nitrocelulózy a kuličky z ložisek a hned ti dávám jedničku. Olivere, ta tvoje sada na výrobu monohydrátu metylamfetaminu se ale krásně povedla, za jedna. A příště se naučíme pěstovat léčivé rostlinky jako ephedra sinica,
papaver somniferum, crythroxylon coca a další...
T68o95m11á39š 29V97e22s84e39l67ý
Naprostá ztráta času za mé školní docházky.
O45d84s83t35r80a59n80ě46n68ý 82U35ž52i14v38a34t90e96l
M11i58c61h52a60e68l23a 57P19l26a60n93á
Je otázkou, co by měli děti učit rodiče a co učitelé. Šití, rytí půdy a zatloukání hřebíku by podle mého názoru měli naučit rodiče. Jsou to dovednosti, které si dokáže osvojit každý i bez pedagogického vedení kdykoliv v průběhu života. Což se třeba o znalosti cizího jazyka nebo matematiky říct nedá. Ne že by bylo špatně učit děti praktickým dovednostem, jen počet hodin výuky není nafukovací a také si ještě ze školních let pamatuju, jak výuka probíhala. Nedělám si iluze, že by to bylo jinak. A neznalým připomínám, že už není možné jako učitele dílen zaměstnat šikovného řemeslníka, který absolvoval tzv. pedagogické minimum. Jakýkoliv učitel musí mít VŠ pedagogické vzdělání.
O77n56d33ř70e93j 72Z94e76m29a36n
Až na to, že v dnešní době se to těžko doma doví.
A není to o tom to to dítě naučit, jde o to, aby s tím získali aspoň nějakou zkušenost.
J59a97n 42D84o96l26a91n
Mě se strašně líbí, jak mnoho lidí vidí mladou generaci jako totálně neschopnou. Rovnou je nahážou do jednoho pytle, odepíšou je a řeknou, že jsou všichni k ničemu a údajně to nějaké dílny jako zázrakem vyřeší. Vyřeší to prd.
Mladí nejsou k ničemu, ano dospívají později, ale je mezi nimi stejně chytrých i stejně zručných jako v jakékoli jiné generaci. Nasbírat zkušenosti je teprve čeká, taky se musí otrkat a naučit se trochu respektu, musí se toho spoustu reálného naučit, protože škola byla a vždycky bude odtržená od reálného pracovního života. Nejvíc vyhraje ten, kdo s mladou generací bude schopen dobře vycházet a tím nemyslím, že by dělal práci za ně, ale že jim bude trochu věřit a dokáže je vést.
Dělám s lidmi kolem 25 let, těmi proklínanými mileniány a můžu vám říct, že pracují stejně dobře jako starší, jen je musíte mít trpělivost věci učit a nedívat se na ně hned jako na blbce a lemply. Vysětlit jim co mají dělat a hlavně proč to mají dělat.
J71a14r37o11m20í36r 76M25a84y26e70r
To mi připomíná rozhovory, které jsem slyšel v mnoha různých obměnách během svého života:
1) "Udělej X ! A proč? Protože jsem ti to řekl."
2) "Jak mám udělat X? Poraď si...." o nějaký čas později - "Co s tím děláš? Vždyť je to úplně na h...o!"
O71n43d29ř51e58j 14H77o28r43á44k
Ten Kartous je teda případ. Před týdnem tady měl dokonce komentář o tom, že dílny a pozemky jsou prý trápením dětí. Já teda nevím, ale tenhle předmět si pamatuju jako tu rozhodně zábavnější část výuky, a to jsem k téhle činnosti nikdy moc netíhl ani jsem v ní nebyl dobrý, spíš jsem byl na obě ruce levý a zahradnickým talentem jsem taky zrovna nedisponoval. Podstatné je, že tohle má být primárně výchovný předmět, který by měl dětem spíš pomoct vybudovat si nějaký základní vztah k věci než jim vnucovat, že mají jít na učňák, jak to paranoidně interpretuje Kartous. Přece nejde o to, abych si uměl sám vyrobit nábytek nebo zavést do baráku elektroinstalaci, ale abych nesháněl řemeslníka pokaždé, když potřebuji opravit rozviklanou židli nebo vyměnit zásuvku. A jestli technické práce nebo zahradničení budou někoho bavit a rozhodne se v tom dále pokračovat i po ZŠ, co je na tom špatně?
Ovšem představy pana Havlíčka jsou taky dost mimo. 3D tiskárny, drony, laserové pálicí stroje? To je fakt hodně mimo mísu, když uvážíme, že jde o doplňkový předmět, na který se sotva bude z rozpočtu školy vydávat víc peněz, než je nutné. A že sehnat na tohle učitele nebude problém, když to začátkem 90. let šlo s angličtináři? On asi netuší, jak to tehdy vypadalo. Běžným standardem ve výuce angličtiny byla ruštinářka, která si před svými žáky horko těžko udržovala náskok dvě lekce.
D60a94v29i80d 31D12v54o27ř82á25k
Bob Kartous je ideologicky formovaný aktivista, nad jehož názory je zbytečné se rozčilovat.
J41a27n53e55k 66W18a67g30n55e54r
Nic než neoznačené PR a zmanipulovaný průzkum. "94 % učitelů si přeje, aby byly do výuky zavedeny tradiční dílny": ale zeptali se jen padesáti učitelů... Šašci.
J19a56n 34K98o57m92r39s55k83a
Tak jak je zmíněno v posledním odstavci.
Stačilo by aby se v dílnách probírali základy. Tzn. aby děti věděli co je kladivo, že jsou nějaké kleště, klíče, svěrák a měřidla. A aby s tímto základním nářadím uměli pracovat a používat ho.
Že by je učili s pilníkem a nebo s hoblíkem jako nás kdysi je asi zatím pouze sen.
Ale tady se začnou vymýšlet zase maximalistická řešení - CNC apod. to ať je až na střední škole proboha, stejně to tam již je.
M79a29r96t57i36n 53R41u80z38i15c74k70a
Samozrejme by bylo lepsi, aby se do skol vratili "dilny" (Praktickou vyuku), ale ne v podobe jake to bylo drive, spise by to melo byt zamereno na nove technologie, ... napr. ohledne vedy, IT technologii, mechatroniky, apod.... nejde o to, aby to bylo na stredni skole (coz je), ale aby meli deti prehled uz od zakladky, nikdo asi nechce, aby se ucili programovani CNC,... Je samozrejmosti, to co pisete, aby znaly nastroje a k cemu se pouzivaji, alepson prehled...
Ja bych to rozdelil na 3 casti:
Veda (uplatneni fyziky, chemie, biologie, prirodovedy, matematiky),
IT a sluzby (uplatneni pc, web, grafika, databaze, komunikace),
Mechanika, Remesla (technologie, robotika, elektronika, automatizace, atd.)...
Zduraznuji, ze je to zakladni skola, tedy nic slozitecho a nic takoveho, kde by deti meli umet sestavit robota, nebo delat chemicke pokusy, ale aby videli uplatneni v praxi, pac kdyz jdou na stredni skolu, tak uz by meli mit prehled a co si pod danou veci predstavit...
PS: I tehdy byly "laborky", kde jsme zkoumali pod mikroskopem bunky, totez je treba i v tech klasickych dilnach - prenest to do dnesni a budouci doby...
Rozhodne to dnes uz neni o tom jako driv, kdy dilny byly zamerene na manualni prace, protoze prace v socialistickych zaostalych firmach byla prevazne manualni a delnicky zamerena na uciliste...
T42o55m45á54š 88T72a84t49í46č57e72k
„Ve školní přípravě na pracovní činnosti bychom se měli v prvé řadě věnovat tomu, co člověk potřebuje ve službách: spolupráce, komunikace, řešení problémů a vynalézání nových řešení, dovednost rozhodovat se. Služby tvoří většinu pracovního trhu a tento nárůst bude pokračovat. Naopak manuální činnosti z pracovní kvalifikace pomalu mizí,“ říká Kartous.
Kdo to platí, ten "think tank"?
J87a34k13u70b 30Z33e37m71á97n43e12k
Vám přijde, že některé úřednice, například, umí jednat s lidmi nebo vyřešit i celkem triviální problém? Já mám s nimi teda v těchto ohledech dost tragické zkušenosti. Oproti tomu je mi upřímně jedno, jestli jim obrázky věší soused, nebo to zvládnou samy.
P43a68v27e12l 34P37o38ř24í79z83e52k
Většina tady má pravdu, že se musí učit novým věcem a s novými technologiemi. Jen se ale podívejte jaké jsou bezpečnostní podmínky pro práci s žáky v dílnách a na pozemku. Nevím, jak by tam někteří prosadili laserovou vypalovačku, třeba jen do dřeva. Při zručnosti některých(a dalších inkluzích, ADHD a jiných omezeních), nemůžete mít v dílnách 25 dětí, to není o tom něco naučit vytvořit, ale o průseru. Dnešní děti jsou strašně netrpělivé a rychlé. Podívejte se, když mají pomalý internet jak jsou nervózní. Souhlasím s názorem zapracovat tam moderní věci, ale kdo z Vás za hod. týdně něco udělá??? Ať je to s konstrukčními stavebnicemi, či programovatelným Legem. Jak chce někdo lítat s dronem? To je pro jednoho. A co budou dělat ostatní??? A vždycky se musí začínat od začátku. Já uvádím příklad, každý z nás vždycky začínal do plínek a postupně se vypracoval na hrnec a potom na další stupeň a to je stejné i u té výuky v dílnách a na pozemku.
A ty výkřiky různých profesních skupin?? Spočítejte si to. Někdo to tady v diskuzi udělal.......a co když s tím dronem trefí strom? Kolik potřebujete 3D tiskárem, aby to bylo účelné a jak drahý bude jejich provoz?? Proč tedy tyto profesní skupiny nekoupí do "své" školy tyto věci?? To je Otázka???
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí
Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....
Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá
Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...
Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum
Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...
Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie
Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...