Diskuze
Češi by uvítali návrat dílen do školních osnov, ale v moderním pojetí
Děkujeme za pochopení.
M87a76r26t47i63n 45O37š33m73e45r78a
Nicolko, přidej tam víc nitrocelulózy a kuličky z ložisek a hned ti dávám jedničku. Olivere, ta tvoje sada na výrobu monohydrátu metylamfetaminu se ale krásně povedla, za jedna. A příště se naučíme pěstovat léčivé rostlinky jako ephedra sinica,
papaver somniferum, crythroxylon coca a další...
T77o58m69á98š 93V41e28s18e28l43ý
Naprostá ztráta času za mé školní docházky.
O87d90s76t64r98a15n39ě95n10ý 55U76ž43i63v17a17t89e74l
M73i84c64h50a24e85l23a 47P88l93a45n43á
Je otázkou, co by měli děti učit rodiče a co učitelé. Šití, rytí půdy a zatloukání hřebíku by podle mého názoru měli naučit rodiče. Jsou to dovednosti, které si dokáže osvojit každý i bez pedagogického vedení kdykoliv v průběhu života. Což se třeba o znalosti cizího jazyka nebo matematiky říct nedá. Ne že by bylo špatně učit děti praktickým dovednostem, jen počet hodin výuky není nafukovací a také si ještě ze školních let pamatuju, jak výuka probíhala. Nedělám si iluze, že by to bylo jinak. A neznalým připomínám, že už není možné jako učitele dílen zaměstnat šikovného řemeslníka, který absolvoval tzv. pedagogické minimum. Jakýkoliv učitel musí mít VŠ pedagogické vzdělání.
O90n55d37ř60e20j 46Z69e87m81a42n
Až na to, že v dnešní době se to těžko doma doví.
A není to o tom to to dítě naučit, jde o to, aby s tím získali aspoň nějakou zkušenost.
J87a66n 22D76o54l85a43n
Mě se strašně líbí, jak mnoho lidí vidí mladou generaci jako totálně neschopnou. Rovnou je nahážou do jednoho pytle, odepíšou je a řeknou, že jsou všichni k ničemu a údajně to nějaké dílny jako zázrakem vyřeší. Vyřeší to prd.
Mladí nejsou k ničemu, ano dospívají později, ale je mezi nimi stejně chytrých i stejně zručných jako v jakékoli jiné generaci. Nasbírat zkušenosti je teprve čeká, taky se musí otrkat a naučit se trochu respektu, musí se toho spoustu reálného naučit, protože škola byla a vždycky bude odtržená od reálného pracovního života. Nejvíc vyhraje ten, kdo s mladou generací bude schopen dobře vycházet a tím nemyslím, že by dělal práci za ně, ale že jim bude trochu věřit a dokáže je vést.
Dělám s lidmi kolem 25 let, těmi proklínanými mileniány a můžu vám říct, že pracují stejně dobře jako starší, jen je musíte mít trpělivost věci učit a nedívat se na ně hned jako na blbce a lemply. Vysětlit jim co mají dělat a hlavně proč to mají dělat.
J93a62r91o13m66í54r 32M63a91y73e14r
To mi připomíná rozhovory, které jsem slyšel v mnoha různých obměnách během svého života:
1) "Udělej X ! A proč? Protože jsem ti to řekl."
2) "Jak mám udělat X? Poraď si...." o nějaký čas později - "Co s tím děláš? Vždyť je to úplně na h...o!"
O63n26d20ř21e92j 62H18o10r48á82k
Ten Kartous je teda případ. Před týdnem tady měl dokonce komentář o tom, že dílny a pozemky jsou prý trápením dětí. Já teda nevím, ale tenhle předmět si pamatuju jako tu rozhodně zábavnější část výuky, a to jsem k téhle činnosti nikdy moc netíhl ani jsem v ní nebyl dobrý, spíš jsem byl na obě ruce levý a zahradnickým talentem jsem taky zrovna nedisponoval. Podstatné je, že tohle má být primárně výchovný předmět, který by měl dětem spíš pomoct vybudovat si nějaký základní vztah k věci než jim vnucovat, že mají jít na učňák, jak to paranoidně interpretuje Kartous. Přece nejde o to, abych si uměl sám vyrobit nábytek nebo zavést do baráku elektroinstalaci, ale abych nesháněl řemeslníka pokaždé, když potřebuji opravit rozviklanou židli nebo vyměnit zásuvku. A jestli technické práce nebo zahradničení budou někoho bavit a rozhodne se v tom dále pokračovat i po ZŠ, co je na tom špatně?
Ovšem představy pana Havlíčka jsou taky dost mimo. 3D tiskárny, drony, laserové pálicí stroje? To je fakt hodně mimo mísu, když uvážíme, že jde o doplňkový předmět, na který se sotva bude z rozpočtu školy vydávat víc peněz, než je nutné. A že sehnat na tohle učitele nebude problém, když to začátkem 90. let šlo s angličtináři? On asi netuší, jak to tehdy vypadalo. Běžným standardem ve výuce angličtiny byla ruštinářka, která si před svými žáky horko těžko udržovala náskok dvě lekce.
D53a69v47i12d 91D40v96o96ř38á46k
Bob Kartous je ideologicky formovaný aktivista, nad jehož názory je zbytečné se rozčilovat.
J41a53n39e34k 10W15a96g27n72e64r
Nic než neoznačené PR a zmanipulovaný průzkum. "94 % učitelů si přeje, aby byly do výuky zavedeny tradiční dílny": ale zeptali se jen padesáti učitelů... Šašci.
J33a65n 32K76o72m58r68s54k47a
Tak jak je zmíněno v posledním odstavci.
Stačilo by aby se v dílnách probírali základy. Tzn. aby děti věděli co je kladivo, že jsou nějaké kleště, klíče, svěrák a měřidla. A aby s tímto základním nářadím uměli pracovat a používat ho.
Že by je učili s pilníkem a nebo s hoblíkem jako nás kdysi je asi zatím pouze sen.
Ale tady se začnou vymýšlet zase maximalistická řešení - CNC apod. to ať je až na střední škole proboha, stejně to tam již je.
M60a49r91t54i10n 73R23u35z65i63c36k72a
Samozrejme by bylo lepsi, aby se do skol vratili "dilny" (Praktickou vyuku), ale ne v podobe jake to bylo drive, spise by to melo byt zamereno na nove technologie, ... napr. ohledne vedy, IT technologii, mechatroniky, apod.... nejde o to, aby to bylo na stredni skole (coz je), ale aby meli deti prehled uz od zakladky, nikdo asi nechce, aby se ucili programovani CNC,... Je samozrejmosti, to co pisete, aby znaly nastroje a k cemu se pouzivaji, alepson prehled...
Ja bych to rozdelil na 3 casti:
Veda (uplatneni fyziky, chemie, biologie, prirodovedy, matematiky),
IT a sluzby (uplatneni pc, web, grafika, databaze, komunikace),
Mechanika, Remesla (technologie, robotika, elektronika, automatizace, atd.)...
Zduraznuji, ze je to zakladni skola, tedy nic slozitecho a nic takoveho, kde by deti meli umet sestavit robota, nebo delat chemicke pokusy, ale aby videli uplatneni v praxi, pac kdyz jdou na stredni skolu, tak uz by meli mit prehled a co si pod danou veci predstavit...
PS: I tehdy byly "laborky", kde jsme zkoumali pod mikroskopem bunky, totez je treba i v tech klasickych dilnach - prenest to do dnesni a budouci doby...
Rozhodne to dnes uz neni o tom jako driv, kdy dilny byly zamerene na manualni prace, protoze prace v socialistickych zaostalych firmach byla prevazne manualni a delnicky zamerena na uciliste...
T22o25m78á48š 33T82a98t42í85č36e95k
„Ve školní přípravě na pracovní činnosti bychom se měli v prvé řadě věnovat tomu, co člověk potřebuje ve službách: spolupráce, komunikace, řešení problémů a vynalézání nových řešení, dovednost rozhodovat se. Služby tvoří většinu pracovního trhu a tento nárůst bude pokračovat. Naopak manuální činnosti z pracovní kvalifikace pomalu mizí,“ říká Kartous.
Kdo to platí, ten "think tank"?
J77a36k18u29b 34Z78e77m85á87n52e53k
Vám přijde, že některé úřednice, například, umí jednat s lidmi nebo vyřešit i celkem triviální problém? Já mám s nimi teda v těchto ohledech dost tragické zkušenosti. Oproti tomu je mi upřímně jedno, jestli jim obrázky věší soused, nebo to zvládnou samy.
P98a38v59e86l 79P40o63ř46í90z96e52k
Většina tady má pravdu, že se musí učit novým věcem a s novými technologiemi. Jen se ale podívejte jaké jsou bezpečnostní podmínky pro práci s žáky v dílnách a na pozemku. Nevím, jak by tam někteří prosadili laserovou vypalovačku, třeba jen do dřeva. Při zručnosti některých(a dalších inkluzích, ADHD a jiných omezeních), nemůžete mít v dílnách 25 dětí, to není o tom něco naučit vytvořit, ale o průseru. Dnešní děti jsou strašně netrpělivé a rychlé. Podívejte se, když mají pomalý internet jak jsou nervózní. Souhlasím s názorem zapracovat tam moderní věci, ale kdo z Vás za hod. týdně něco udělá??? Ať je to s konstrukčními stavebnicemi, či programovatelným Legem. Jak chce někdo lítat s dronem? To je pro jednoho. A co budou dělat ostatní??? A vždycky se musí začínat od začátku. Já uvádím příklad, každý z nás vždycky začínal do plínek a postupně se vypracoval na hrnec a potom na další stupeň a to je stejné i u té výuky v dílnách a na pozemku.
A ty výkřiky různých profesních skupin?? Spočítejte si to. Někdo to tady v diskuzi udělal.......a co když s tím dronem trefí strom? Kolik potřebujete 3D tiskárem, aby to bylo účelné a jak drahý bude jejich provoz?? Proč tedy tyto profesní skupiny nekoupí do "své" školy tyto věci?? To je Otázka???
Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům
Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...
Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou
Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit
Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...
Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci
Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů
Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...
Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů
Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...
Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon
Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...
Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem
V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...
Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují
Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...