"Značky dobře fungují zejména mezi mladými a platí to pro oblečení, boty, kosmetiku či elektroniku. U potravin je to složitější, značky se tam prosazují hůře a často vítězí cena."
"Nejlepší je asi kombinace značky a nízké ceny," říká s nadsázkou Ondřej Obluk z agentury BBK Advertising.
"Ale u oblečení je jasně vidět, jak mizí ze stánků tržnic, protože ho tam lidé přestávají kupovat. Přechod ke kvalitě je jasný také u nákupů v hobby marketech nebo u cestovních kanceláří, lidé se poučili a s neznámými cestovkami už nejezdí," dodává.
Dotázaní experti na reklamu se shodují, že takzvané rychloobrátkové zboží - zejména jídlo - se z diktátu nejnižší ceny nevymaní. Trvalejší zboží už častěji musí nést punc kvality. A tou bývá známé jméno.
V Česku se v posledních letech po přívalu zahraničních značek probouzejí k životu i české známky. V průzkumech společnosti GFK o jejich znalosti se mezi prvními objevují pasta Fluora, auto Škoda, boty Baťa, cigarety Petra, dámské prádlo Triola, likér Fernet, hodinky Prim, spotřebiče Eta nebo saponát Jar na nádobí.
Velký úspěch sklízí znovuzrozená značka Kofola a další retro značky jako Pribina nebo Tatranky.
Příští týden společnost Superbrands vyhlásí, které známky jsou v Česku podle odborníků na marketing nejlepší. "Vybírali jsme z více než 1000 značek a v pondělí vyhlásíme 40 českých superznaček. Úplně se vyrovnají těm zahraničním," říká Jo Weaverová z agentury JWA, spoluorganizátorka mezinárodní soutěže.