Podle informací, které MF DNES získala od developerů, jsou dva nováčci zakresleni na mapě téměř každého nového retail parku. Nicméně centrály Tedi ani Actionu ještě definitivně nerozhodly, zda v tuzemsku obchody otevřou, případně, kdy se tak stane.
„Obchody Action dokázaly, že jsou úspěšné, už v sedmi zemích. Zkoumáme také další trhy a země, stejně jako Českou republiku,“ uvedla na dotazy mluvčí nizozemského řetězce Maria Langhammerová s tím, že nic bližšího v tuto chvíli firma uvést nemůže.
Pobočka řetězce Action je však již zapsána v tuzemském obchodním rejstříku. Podle zpráv od developerů nyní hledá vhodnou lokalitu pro sklad, který je pro expanzi nezbytný.
Podobně se vyjádřili zástupci prodejen Tedi. „Nejsme schopni poskytnout jakékoli konkrétní informace ohledně vstupu do České republiky,“ uvedla Saranda Lazraiová z tiskového oddělení.
Okukují Polsko
Oba řetězce zároveň čile expandují v okolních státech. Action má po Evropě přes tisíc obchodů, nejblíže v sousedním Německu, Rakousku a nově šest prodejen v Polsku. Tedi, založený v roce 2004, provozuje přes 1 700 obchodů v šesti zemích, mimo jiné i na Slovensku. Nyní se chystá do Polska.
Kromě souvislejšího pokrytí Evropy může být tuzemský trh pro nové diskontéry atraktivní tím, že jejich soupeřům se tady dobře daří. Kik i Pepco v posledních letech hodně expandovaly a každý z nich má dnes několik desítek obchodů po celé republice. Pepco chce mít podle šéfa české a slovenské části Milana Drahoše do konce letošního roku přes 160 prodejen.
Jediným stínem na rychlém rozvoji Pepca je, že jeho majitel, holding Steinhoff, se otřásá v základech kvůli účetnímu skandálu. Akcie Steinhoffu jsou na desetině hodnoty před odhalením problémů koncem loňského roku a podnik kvůli pokrytí dluhů musí rozprodávat svá aktiva. Tedy i Pepco.
Pro zákazníky to ale zřejmě žádnou velkou změnu nepřinese, protože pravděpodobným novým majitelem bude finanční investor, který bude pokračovat v dosavadní strategii.
Stamilionové zisky
Kik, který spadá stejně jako budoucí možný konkurent Tedi pod německou skupinu Tengelmann (před lety provozovala řetězec Plus Discount), má nyní 202 prodejen. „Plánujeme otevřít 16 nových prodejen a 43 jich chceme renovovat. U dalších sedmi prodejen budeme zásadně rozšiřovat prodejní plochu,“ uvádí jednatel firmy Martin Šatný.
V novém kabátě staví od loňska i Pepco a menší prodejny se snaží podle Drahoše rozšiřovat. Rozsáhlé plány na modernizaci a přestavování obchodů jsou přitom vždy signálem toho, že se obchodům a prodejům dobře daří.
Kik loni utržil 3,1 miliardy korun a dosáhl čistého zisku 265 milionů. Pepco za loňský rok končící 30. září (který byl kvůli posunu finančního roku prodloužen na 15 měsíců) utržilo 3,2 miliardy a vydělalo 402 milionů korun.
Poperou se spolu
Kik, Pepco a v budoucnu případně i Action či Tedi míří hlavně do retail parků. To jsou seskupení obchodů se samostatnými vchody, často se nacházejí u menších měst a vévodí jim řetězce Kik, Pepco nebo drogerie Teta. Většinou je poblíž potravinový řetězec, ať už Billa, Tesco či Lidl.
Nájmy tam jsou nižší než v obchodních centrech, a hlavně obchody nemusí platit poplatky za společné prostory a marketing. A to je pro tyto řetězce, kde nejsou marže tak vysoké jako třeba u módy, významná úspora.
Několik výjimek ovšem potvrzuje, že dokážou utáhnout i obchodní centrum, a dokonce mu pomoci. „Bylo to prokleté místo v prvním patře, několik let bylo prázdné. Pak tam přišlo Pepco a velmi dobře se mu daří,“ popisuje David Pažitka, jednatel společnosti Klepierre, která provozuje mimo jiné menší sídlištní centrum na Novodvorské. Podobně ve slepé části, kam dříve davy neproudily, se Pepco usadilo i na Harfě v Praze 9.
Do obchodních center, menších či sídlištních, míří občas i Kik. Dlouhodobě je například v mladoboleslavském centru Bondy, ve Futuru Brno, nověji v pražském sídlištním centru Krakov či kladenském Centrálu.
Otázkou je, jak se na český trh plný hypermarketů a diskontů vměstnají ještě dva potenciální hráči s obdobnou nabídkou. Zatímco Kik a Pepco se zaměřují hlavně na oblečení, Tedi a Action budou konkurencí především samy sobě. Mají podobnou skladbu převážně nepotravinářského zboží – ať už jde o levné nářadí, potřeby do domácnosti, sportovní doplňky a hračky pro děti, nebo nyní před létem třeba matrace k vodě. Lidé z byznysu tento sortiment shrnují pod slovem „zboží rychlé spotřeby“.