Re: Nedava to smysl
Trochu definic:
Náhodný cestující - obvykle cestující projíždějící, či přijíždějící ze zahraničí. Funguje to spolehlivě snad u každé dráhy na západ, že si můžete zakoupit kartu na slevu, která se vám zaplatí během max. pěti jízd, jinak cvakáte o hodně víc. A cestující ze zahraničí holt kartu použít nemůžou, tak platí jízdné v ekonomické výši.
Ekonomická výše - náklady na přepravu cestujícího oproštěné od dotace státu. (takže ten cizinec, který tady neplatí daně, si tu cestu zaplatí de facto stejně, jako by tady ty daně platil)
Dotace na osobní dopravu - je dorovnání ztrát z osobní dopravy ve veřejném zájmu, kterou u ČD (stejně jako u autobusových dopravců) objednává stát. Když stát nutí ČD provozovat ztrátovou činnost, musí ji také dotovat. Vzhledem ke snaze snížit dotace do ČD musí zase dát ČD možnost zvýšit ceny. Ostatně, není to až taková tragédie. Používám KMB 2000, vychází mě to dost levně i s IC/EC vlaky.
V čem ČD opravdu pokulhávají je přístup zaměstnanců (vyjma Olomouce, Vyškova na Moravě a Krnova-Cvilína, kde by se pro cestujícího skoro rozkrájeli) a v tvorbě jízdního řádu. Vlaky na Ostravu by měly jezdit už každou hodinu, jak jsou přeplněné.