Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtvrtina Čechů neplatí daně

Čtvrtina Čechů přiznává, že zatajuje před státem své příjmy. Přiznávají, že neplatí daně, a nepovažují to za nic špatného či nemravného. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu mezi více než tisícovkou lidí, který si pro ekonomické bádání nechaly zpracovat ekonomický institut CERGE a kanadská univerzita Ecole Nationale d'Administration Publique v Quebecku.Hlasujte v ANKETĚ.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

elkon

Kraceni dani zamestnacu
V prubehu diskuze se nekteri ctenari divili, jak je mozne zatajit prijmy pro osoby, ktere jsou pouze zamestnany. Jednoduse, proste se zamestnavtelem dohodne, ze dostane jen zakladni plat a zbytek dostane na ruku. Neni to muj osobni pripad... Ma to cetna rizika pro zamestnance, jako treba, ze nemusi nakonec dostat nic, ale to uz jej jina pohadka. Da se tak efektne snizit treba alimenty.. pokud je mi znamo, je to v Cechach velmi rozsireny pripad.
0/0
9.7.2001 11:50

Juras

Progresivní zdanění
Souhlasím s názory, že progresívní přímé daně jsou amorální. Naopak nepřímé daně by mohly mít progresívní sazbu, většími daněmi na luxusní zboží (alkohol, cigarety, káva, elektronika, benzín, ...) a menšími na potraviny nebo základní toaletní potřeby by bylo dosaženo té jejich požadované "spravedlnosti" a bylo by skutečně spravedlivější. Každý by měl možnost výběru, jakým způsobem svoje vydělané peníze zužitkuje. A nestávalo by se, že flákač na permanentní podpoře nebo věčně ve stavu nemocných bude za naparazitované peníze pochlastávat ve velkém "dotované" pivo.
0/0
9.7.2001 7:20

Jack

Re: Progresivní zdanění
Pokud vim, tak vetsina vami vyjmenovaneho zbozi je zdanena daleko vic kvuli spotrebni dani. Ja osobne souhlasim s vetsi dani na cigarety a alkohol. Benzin pro me neni luxus, ale nutnost.
0/0
10.1.2002 14:57

Juras

Re: Re: Progresivní zdanění
Ano, spotřební daň je nepřímá daň. Vy souhlasíte nebo nesouhlasíte jedině podle kritéria Vašeho osobního prospěchu? Pokud benzín-nutnost znamená, že z nějakých (např. zdravotních) důvodů nemůžete použít jiný způsob přepravy, potom by to mělo být řešeno jinak než nízkým zdaněním, od toho je zde sociální systém. Pokud ta nutnost je vyjádřením faktu, že hromadná doprava nejezdí do míst kam potřebujete anebo že přemisťujete věci, které by se Vám hromadnou dopravou přemísťovaly obtížně, tak si myslím, že ten benzín je luxus.
0/0
10.1.2002 21:22

Juras

Proč se ptali jen Čechů?
Obyvatel jiných národností je v České republice taky nezanedbatelně.
0/0
9.7.2001 7:11

Nevolnik

Socialni pojisteni
Take patrim k tem silencum co dane plati. Nemohu si ale pomoct, asi nejvetsi zlodejina je socialni pojisteni. Nejen ze se vekova hranice pro duchod stale prodluzuje, ale cely system jako takovy je do budoucna neudrzitelny. Stat nemuze donekonecna hrat svoje letadlo s lidmi a sirit poplasne zpravy ze populace vymira, aby tak privedl dalsi nestastniky do tohoto systemu, ktere by mohl dale odirat. Uprime receno, jedinou obranou (a vlastne jednou z mala skutecnych poslednich svobod) je neprivadet do tohoto sveta dalsi potomky. Jeste by se jednou mohli ptat proc jsem je do tohoto sveta privedl a nevim co bych odpovedel ...
0/0
8.7.2001 16:05

Ondrej Moravec

Doplnujici dotaz
Jedne veci nerozumim a pokud je to nekomu jasne,tak at mi to prosim osvetli.Pokud vim, je-li clovek zamestnan a nema ke svemu zamestnani napr.jeste ZL., nema moznost dane nezaplatit.Samozrejme krom fingovani ruznych potvrzeni o detech, manzelkach apod.Pokud pracujete a zaroven podnikate (muj pripad), zaklad dane ze zamestnani take lze snizit jen obtizne,pro normalniho cloveka prakticky jen sponzorskym darem.Jakou roli tedy v tomto poctu hraji dane typu DPH, nemovitosti, silnicni apod.? Nebo to znamena, ze o hodne vice jak 1/4 obyvatel bud podnika at uz pouze, nebo pri zamestnani a drtiva vetsina tech lidi dane neplati? A proc ja tupec na vsechny tyhle odvadim tak strasny prachy? :o( Dotaz tedy zni, je to opravdu 1/4 vsech cechu? Nebo 1/4 tech, kteri maji moznost sve dane ovlivnit?
0/0
7.7.2001 17:14

Juras

Re: Doplnujici dotaz
Myslím, že to je v článku řečeno jasně. 1/4 DOTÁZANÝCH Čechů. K dotazům na krácení příjmů: pokud je někdo zaměstnán, může mít vedlejší příjmy nejen z podnikání, ale třeba i z prodeje (dřevo, nemovitost, pozemky, ...). Pro takového člověka se potom k nechuti platit přidává navíc nechuť vyplňovat přiznání k dani, které jinak většinou zpracovává zaměstnavatel. Jednou, když jsem prodával pozemky a přiznal jsem je, jsem tyto příjmy přiznal. Další rok už jsem zase přiznával pouze příjmy ze zaměstnání prostřednictvím zaměstnavatel. A hádejte, co se stalo? Přišla mi upomínka z finančního úřadu s výzvou, abych podal daňové přiznání. Tam jde taky část našich daní. Do finančních úřadů, které nedokážou poznat, že člověk přiznání k dani příjmu podal, mrhají penězi na doporučené dopisy, telefonáty a ještě člověka okrádají o čas, když jim musí pracně vysvětlovat jednoduché záležitosti.
0/0
9.7.2001 7:07

Milan, Teplice

Čtvrtina Čechů neplatí daně
Asi by bylo vhodné změnit zákon tak, aby neplacení daní bylo postižitelné podstatně vyššími trestními sazbami (od 10let výše)včetně propadnutí majetku. Řešení pomocí nepřímých daní asi u nás nenajde dostatečnou podporu. Náš systém progresivní daně nevhodně zvýhodňuje lidi, kteří dost často jsou nezodpovědní, rovná daň by byla řešením, jenže u nás v současnosti neuskutečnitelným. Pokud by se nastavila zhruba na 15 - 20% pro všechny byla pro většinu snad i přijatelná.
0/0
7.7.2001 16:06

Robos

Re: Čtvrtina Čechů neplatí daně
Myslím, že země, která sponzoruje z peněz slušných lidí nemakačenky a kde za neplacení daní může někdo dostat víc než za loupežnou vraždu, vydírání nebo znásilnění je hotovým rájem pro některé skupiny obyvatelstva. Ehm. Pro NĚKTERÉ.
0/0
21.1.2002 1:13

Zdenek Balga

1/4 Cechu neplati dane
Po graficke strance je obrazek k clanku velmi zdarily. Ovsem az do dnesniho dne jsem netusil, ze se u nas dane plati v americke mene.Kazdopadne bankovy na obrazku nejsou ceske koruny. Tudiz nechapu vztazitos onoho obrazku k danemu clanku. Ale to asi ani nemusim. Ja jenom myslele, ze se v clanku jedna o to, ze 1/4 Cechu nepalti dane a ne o to, ze 1/4 americanu nebo snad 1/4 lidske populace, pricemz by ony $$ byly jeste pochopitelne, nepalti dane. Jinak preji hezkej den!!!
0/0
7.7.2001 15:07

margiany

Mit se jako za socialismu a zit si jako za kapitalismu
Samozrejme argument o "nespravedlnosti" pri placeni neprimych dani je absurdni.Prave naopak mi prijde daleko nespravednejsi prima dan, neb zdatny danovy poradce dokaze vycarovat pomerne slusne castky pro odpocty z danoveho zakladu. Cely vyrok mi pripada postaveny na hlavu.S clankem v podstate souhlasim. Nechut sponzorovat financni prusvihy statu(pritom je spise jedno jaka strana vladne, majoritni podil nesou urednici),a lidi, kterym prace neprirostla k srdci mi nepride prilis nemoralni. Radikalni danova reforma, ktera by byla schopna funkce, by pro jakoukoliv vladni stranu predstavovala politickou sebevrazdu a proto se k ni jen tak nekdo neodhodla. Misto toho se prezentuji takove s prominutim zhovadilosti, jako je priznani majetku citajiciho vice nez 10milionu, z ktereho necisi nic vic nez zavist "nizsich" a "strednich" vrstev. A tak vznika zacarovany reciprocne-populisticky kruh, jehoz preteti, budeli nekdy mozne, bude trvet velmi dlouho.
0/0
7.7.2001 14:47

soudruh

je to tady kocourkov..
Patřím k těm šílencům, co daně platí, ale že bych z toho byl odvázaný.. Souhlasím s předchozím názorem, že největší sprosťárnou jsou progresivní daně. Zastávám názor, že si radeji nechám pozlatit kliky od auta, než bych něco navíc nacpal těm rozhazovačným furiantům, co tady vládnou. Ale co mne točí nejvíc jsou sociální odvody. Proč sakra mám platit takový šílený prachy na něco, co mi nikdy nic nevrátí? Proč jsou tyhle odvody násobně vyšší než zdravotní pojištění? Důchod? Toho se nejspíš nedožiju. A i kdyby, tak kolik dostanu zpátky? 20%, 40%, 60%? A to v absolutních číslech, co si budeme povídat o valorizaci důchodů... Kdybych si ty peníze cpal na termínovaný vklad, tak bych byl v důchodu v klidu. Je mi jasné, že něco musím solidárně přispět na ty, kdož opradu nemohou atd.., ale ne víc jak polovinu toho zaplatím na daních. To je zvrhlé.
0/0
7.7.2001 14:45

langweil

je v tom cosi nevyhnutelneho ?
rad bych se s vami podelil o drobny priklad ... za studia na vysoke skole jsem se nehodlal spokojit pouze s brigadami a zacal jsem podnikat na zivnostensky list. v oboru kreativnich sluzeb. po dlouhe a umorne praci, kterou jsem delal zaroven pri skole se mi podarilo vydelat na jedne zakazce vice penez. byla vsak ojedinela a kdyz jsem se snazil presvedcit jak socialni, tak zdravotni tak financni urad o tom, ze ve vyhledu opravdu zadne dalsi podobne velke prijmy nemam, a ze jimi vypocitane zalohy mne budto dovedou ke krachu, nebo budu nucen opustit skolu, byl jsem vsude odmitnut. pokud se mam uprimne podivat na to, kam penize, ktere odvadim plynou, mohu potvrdit, ze jsem jednoznacne ukazkou lidskeho pristupu ve vasem clanku. vlada opravdu dane prerozdeluje spatne a svoji taktikou neustale ubiji male podnikatele. male ryby se lovi snaze nez ty velke. prichazi bohzel doba, kdy zapirani prijmu nebude jen sobeckou vychytralosti, ale nutnosti. rovnez souhlasim s predchozim ctenarem, ktery rika, ze 60% z 10000 neni totez co 60% z 100000 .. podnikani v ceske republice se perstava vyplacet, a pokud chce clovek dostat aslespon zakladnim moralnim principum, nezbyva mu nez vyhledat jinou zemi, nebo podnikani opustit.
0/0
7.7.2001 12:46

Gringo

ČSSD/ODS
Konečně trošku objektivní článek o daních, opravdu se není co divit. Komu by se chtělo přispívat na tuneláře, stranické kradače, podvodníky, kriminální živly a nemakačenky? Je to stále socialismus, který tady přetrvává, bohužel, v té nejblbější verzi. Mě se také nelíbí, že jezdím po děravých silnicích, že instituce fungují byrokraticky, že zdravotnictví a policie stojí za dvě věci atd. Opravdu, lidé hledají cestu nejmenšího odporu a je fazizejské je přitom vinit z amorálnosti. Amorální jsou ti, kteří takové přihlouplé tlachy vedou (Rusnok, Špidla a spol.).
0/0
7.7.2001 12:38

tacud

neni se co divit
A pak, ze neexistuje Lafferova krivka !!! Neni se cemu divit, u nas se plati dane na to, aby soused, ktery min pracuje mel stejny nebo jen o malo mensi prijem nez ja a pak na Gregrovske ekonomicke experimenty a zkrachovale banky. Argument o nespravedlivem placeni neprimych dani je smesny, naopak progresivni zdaneni je ta nejvetsi nespravedlnost, bohati by platili vice uz jen, kdyby se platilo pevne procento (60 % z 10000 je min nez 60 % z 1000000). Neprimy dane jsou ale nejspravedlivejsi, bohati si mohou dovolit vic kupovat>>>plati vice neprimych dani. Ale v demokracii neni sance na zmenu. Kdo je nejsilnejsi volicskou zakladnou ? Stredni vrstvy ! Kdo dostane pri prerozdelovani nejvic?Nejchudsi?Haha,...stredni vrstvy !!!! A vzhledem k tomu, ze tech bohatejch moc neni, tak lide plati dane tem, kteri jsou na tom stejne jako oni, jen trochu "sikovnejsi". Jsou to stale ty same argumenty. Jako se skolnym. Pry by pak nemeli nejchudsi vrstvy na vzdelani. Jenze ty uz na nej nemaji stejne, protoze neutahnou vedlejsi vydaje a mensi moznosti si vydelavat. Takze placene skolstvi dostavaji (prekvapive) stredni vrstvy...ti, kteri by si ho (mozna s jistymi obetmi...ale skolstvi je prece investice do budoucna !!!) mohli dovolit ze sveho.
0/0
7.7.2001 8:39

Věra

Re: neni se co divit
Nezbývá mi než volat "BRAVO!!!"
0/0
21.1.2002 12:56

tacud

neni se co divit
A pak, ze neexistuje Lafferova krivka !!! Neni se cemu divit, u nas se plati dane na to, aby soused, ktery min pracuje mel stejny nebo jen o malo mensi prijem nez ja a pak na Gregrovske ekonomicke experimenty a zkrachovale banky. Argument o nespravedlivem placeni neprimych dani je smesny, naopak progresivni zdaneni je ta nejvetsi nespravedlnost, bohati by platili vice uz jen, kdyby se platilo pevne procento (60 % z 10000 je min nez 60 % z 1000000). Neprimy dane jsou ale nejspravedlivejsi, bohati si mohou dovolit vic kupovat>>>plati vice neprimych dani. Ale v demokracii neni sance na zmenu. Kdo je nejsilnejsi volicskou zakladnou ? Stredni vrstvy ! Kdo dostane pri prerozdelovani nejvic?Nejchudsi?Haha,...stredni vrstvy !!!! A vzhledem k tomu, ze tech bohatejch moc neni, tak lide plati dane tem, kteri jsou na tom stejne jako oni, jen trochu "sikovnejsi". Jsou to stale ty same argumenty. Jako se skolnym. Pry by pak nemeli nejchudsi vrstvy na vzdelani. Jenze ty uz na nej nemaji stejne, protoze neutahnou vedlejsi vydaje a mensi moznosti si vydelavat. Takze placene skolstvi dostavaji (prekvapive) stredni vrstvy...ti, kteri by si ho (mozna s jistymi obetmi...ale skolstvi je prece investice do budoucna !!!) mohli dovolit ze sveho.
0/0
7.7.2001 8:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.